Leren werken met KNX from scratch!

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
DuckieDuck1984
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 07 apr 2021, 23:15

Leren werken met KNX from scratch!

Bericht door DuckieDuck1984 »

Beste,

Ik had me graag willen verdiepen in KNX om in de toekomst een totale systeem te kunnen uitwerken.
Ik denk dan aan besturing van verlichting maar dan ook aan HVAC-regeling.

Kunnen jullie me wegwijzen wat de beste manier is om met KNX te leren werken.
Bestaan er daar PDF's van met kleine projectjes om een beeld te kunnen vormen hoe het systeem in elkaar zit?

Alvast bedankt en ik hoop dat mijn vraag hier goed thuis hoort...indien niet, mogen jullie me er gerust op terecht wijzen.


Mvg :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Leren werken met KNX from scratch!

Bericht door 747driver »

Wat de beste manier is weet ik niet maar denk dat je hier wel wat aan hebt.
Ben zelf begonnen met het aanschaffen van wat boeken op knx.org om een idee te krijgen hoe een KNX systeem werkt.
ETS3 bemachtigd, componenten importeren en spelen maar.
Vervolgens een paar basis componenten gekocht (eBay.de) zoal een KNX voeding KNX-USB interface, KNX tastsensor en een dim aktor.
Dit op een plaat gemonteerd en geprogrammeerd.
Toen dat lekker ging het huis van KNX componenten voorzien.
Gira Homeserver toegevoegd.
Met 2 forum leden ETS5 aangeschaft.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Leren werken met KNX from scratch!

Bericht door charlez »

Als je wil, kan je ook een opleiding bij VDAB volgen.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Leren werken met KNX from scratch!

Bericht door brammetje »

Er zijn veel (Engelstalige of Duitstalige) boeken of cursussen te koop. De beginnerscursussen van KNX.org zijn een aanrader als je er nog helemaal geen kaas van hebt gegeten. Als je enige affiniteit hebt met computers en programmeren dan kan je ook gewoon de demo ETS5-versie downloaden en er mee spelen, al helpt het dan wel om op zijn minst een idee te hebben wat een groepsadres is en wat een fysiek adres is - en dat kan je uit die KNX.org cursussen halen.
Als je een testopstelling wilt maken kost dat helaas wat geld, omdat je minstens een voeding, een interface en een paar componenten nodig hebt. Maar als je serieus bent is dat later weer te gebruiken in je echte installatie.
Plaats reactie