Status "niet thuis" opslaan

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
_joost_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08 feb 2021, 17:39

Status "niet thuis" opslaan

Bericht door _joost_ »

Ik wil 's-avonds mijn lichten automatisch aan laten gaan, waarbij ik de lichtsterkte en het aantal lichten af wil laten hangen van of we wel of niet thuis zijn. Dus als rond zonsondergang de lichten aan gaan wil ik dat het systeem weet of ik wel of niet thuis ben. Wat heb ik nodig om een boolean op te slaan die ik bijvoorbeeld op true of false kan zetten als ik het huis verlaat?
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Status "niet thuis" opslaan

Bericht door cevers »

Wat heb je aan componenten. Kan zelfs als het nodig is een actor daarvoor gebruiken met een vrije uitgang.
Maar veel componenten hebben logica modules ingebouwd.
_joost_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08 feb 2021, 17:39

Re: Status "niet thuis" opslaan

Bericht door _joost_ »

Ik heb de volgende componenten die wellicht een rol kunnen spelen:
- MDT schakelactor
- MDT potentiaalvrije ingangen
- MDT logic module.

Ik had ook mijn hoop gevestigd op de logic module. Wellicht ik de functies verkeerd interpreteer, maar ik vond daar geen functie in waarmee ik dat zou kunnen doen. Ik gebruik die module vooralsnog enkel nog om uit te rekenen hoe laat de zon opkomt en ondergaat. Hoe zou je dit aangepakt kunnen worden met de logic module?
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Status "niet thuis" opslaan

Bericht door cevers »

Absoluut, gebruiken die MDT logic module vaak en je kan daar redelijk what If Then dingen mee maken.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Status "niet thuis" opslaan

Bericht door egfdevos »

Knop naast de deur voor het instellen van de afwezigheid.



Scene oproepen dmv sturen waarde. scene 1 is waarde 0 tot scene 64 is waarde 63
Uitgaande "wel thuis" = 1 en "niet thuis" = 0
1e Scene = "zonsondergang" AND "wel thuis" = waarde
2e Scene = "zonsondergang" AND (INVERTEER "niet thuis") = waarde
Laatst gewijzigd door egfdevos op di 20 apr 2021, 23:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Status "niet thuis" opslaan

Bericht door 747driver »

Tijdje met OpenHAB "gespeeld" (op een Raspberry Pi) en die heeft een Network Binding addon.
Daarmee kun je bepalen of je mobiele telefoon verbonden is met je netwerk (thuis) of dat niet is (niet thuis).
Het resultaat kun je met de KNX Binding op de KNX bus plaatsen en met je logic module verwerken.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Status "niet thuis" opslaan

Bericht door egfdevos »

747driver schreef:
di 20 apr 2021, 23:11
Hoe meer ik hierover nadenk hoe slechter het in de praktijk lijkt te werken.
Iets simpels als een lege batterij, gaat het al spoken.


Als je kijkt naar bv de uitgebreide logica voor de aanwezigheid te bepalen in een hotelkamer. Dan blijf ik erbij dat een knop naast de deur de beste optie is.
Als die dan vergeten word is de enige schuldige de gebruiker zelf.
Edwin
_joost_
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 08 feb 2021, 17:39

Re: Status "niet thuis" opslaan

Bericht door _joost_ »

Optie met mobiele telefoons (of andere varianten van beacons) heb ik inderdaad ook overwogen. Maar zoals als genoemd is dat ook in mijn gezin niet de meest robuuste oplossing omdat het gedrag omtrent het gebruik van het mobieltje niet voor het hele gezin consequent te voorspellen is. De schakelaar bij de de deur is dan idd robuuster.

Ik heb het nu zo bedacht:

Bij vertrekken wordt gedrukt op een schakelaar bij de achterdeur.
- actor schakelt het alarm (Aritech advanced) in door een puls te sturen naar een ingang voor een sleutelcontact.
- Alarm ingeschakeld is dan mijn indicator dat er niemand thuis is.
- Via een relaisuitgang (die ik dan nog moet kopen) geef ik vanuit het alarm door aan een potentieelvrije ingang aan KNX door wat de status van het alarm is.

De verlichting werkt vervolgens op basis van tijd en de door het alarm gevoede ingang.
- IF tijd = schemer AND alarmingang=TRUE THEN scene lamp_niet_thuis ELSE scene lamp_thuis

Bij thuiskomen
- Naast de achterdeur plaats ik een bewegingssensor. Zodra iemand binnenkomt gaat de verlichting aan volgens een thuis-zijn scene
- Bewoner moet wel zelf code ingeven om het alarm uit te schakelen.

Bij inbraak
- Ook hier zet de bewegingssensor het licht aan in een scene voor thuis-zijn bij binnenkomt
- Alarm gaat af na inloop periode.
- Alarm centrale geeft bij een alarm via een tweede contact op een tweede potentiaalvrije ingang-> KNX zet verlichting via DALI gateway in Panic mode (alles 100% aan).

Dan denk ik dat ik alleen moet verifieren of dat sleutelcontact werkt zoals ik denk dat het werkt, dus dat deze in kan schakelen op een puls.
Plaats reactie