2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Jaco
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 aug 2021, 22:08

2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door Jaco »

Hallo allen,

Even kort een situatieschets.

Gang: Bewegingsmelder die 3 lichtpunten aanstuurt. DIt gebeurd naar gelang het omgevingslicht dus met dpt5.001 waarde. (0-100%)

Wc: Bewegingsmelder die 1 lichtpunt aanstuurt. DIt gebeurd ook naar gelang het omgevingslicht dus met dpt5.001 waarde. (0-100%)

Nu zit er echter tussen de WC en de Gang een insprong met de lavabo voor de handen te wassen. Hierboven is ook een lichtpunt voorzien. Deze zou moeten aangaan door beide sensors.
Is zoiets überhaupt wel mogelijk? Ik heb al zitten zoeken op master slave, maar dit is voor dezelfde groep verlichting aan te sturen met verschillende melders.
Verder zit er ook de mogelijkheid in de meders voor 'logic functions' functions te gebruiken. Zeker de OR functie lijkt me interessant. Ik heb de output (dpt 5.001) van beide melders door de logic functie gestuurd. Maar de output lijkt niet mee te schakelen.

Zijn er nog andere opties? Of is dit een verloren zaak?
Wat denken jullie?
Alvast bedankt om mee te denken :)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door egfdevos »

Welk type bewegingsmelders?
Welk type busdeelnemer voor het pichtpunt?
Edwin
Jaco
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 aug 2021, 22:08

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door Jaco »

Melders zijn BEG pd11 knx flat.
De lichtpunten worden aangestuurd over DALI. (DG/S2.64.1.1 - ABB dali gateway)
Laatst gewijzigd door Jaco op do 26 aug 2021, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door Dré »

Diverse output modules hebben een of schakeling of ene blokkeer functie in zich, ik weet niet of deze DALI module dat misschien ook heeft?
Dan kun je de ene sensor aan object 1 hangen en de andere sensor aan de OF / blokkeer functie hangen. En zo gaat de lamp aan als een van de sensoren nog actief zijn.
Niet vergeten om beide groepsadressen dan een centraal uit te laten sturen, als je weggaat/slapen of wat dan ook.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door brammetje »

Een -OR- kijkt (voor zover ik weet) altijd naar een '1' of een '0' als ingang, 1-bit dus.
Wat je kunt proberen: gebruik de binaire terugmelding van de twee verlichtingen (aan/uit) als ingangen voor de logische schakeling, en gebruik dan de uitgang daarvan om het licht van de lavabo aan te sturen.
Ik ken jouw Dali KNX-modules niet, mijn dim-aktoren hebben zowel terugmelding voor de daadwerkelijke dimwaarde als ook of het licht helemaal uit is ('0") of aan op welke lichtsterkte dan ook ('1'). Die laatste zou ik in jouw geval gebruiken.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door egfdevos »

Bewegingsmelder is een PD11-KNX-FLAT-DX ?
Edwin
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door KNX_Steven »

GA 1: WC
GA 2: Gang
Als je nu aan het kanaal van de lavabo zowel GA 1 als GA 2 toekent, om het licht aan te schakelen, en je gebruikt de automatische uitschakeling in het aktorkanaal van de lavabo-lamp, dan zou dat toch moeten werken, neen?
Jaco
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 aug 2021, 22:08

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door Jaco »

@edwin
De bewegingsmelders zijn van BEG - PD11-KNX-FLAT-DX-FC
Jaco
Berichten: 4
Lid geworden op: di 24 aug 2021, 22:08

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door Jaco »

KNX_Steven schreef:
do 26 aug 2021, 07:27
GA 1: WC
GA 2: Gang
Als je nu aan het kanaal van de lavabo zowel GA 1 als GA 2 toekent, om het licht aan te schakelen, en je gebruikt de automatische uitschakeling in het aktorkanaal van de lavabo-lamp, dan zou dat toch moeten werken, neen?
Nee, ook niet te vergeten dat het hier om dimwaardes gaat.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 2 bewegingsmelders met 1 lamp gemeenschappelijk

Bericht door egfdevos »

Bwegingsmelders:
Schakeluitgang > schakel- en waarde-object.

OR-functie
schakel-object bwm 1 OR schakel-object bwm 2 = schakel-object verlichting lavabo

DALI:
Allow switching ON via dimming "off".


Moet je wel 1 van de dimwaardes kiezen van een bewegingsmelder allebei kan vanzelfsprekend niet.
- Ik neem aan dat hier ook een spiegel is te vinden derhalve zou ik persoonlijk een vaste waarde kiezen.
Edwin
Plaats reactie