Draaischakelaar tbv aansturen Afzuigkap (Up/Down, Power, Harder/Zachter)

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
emielvh
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 23:29

Draaischakelaar tbv aansturen Afzuigkap (Up/Down, Power, Harder/Zachter)

Bericht door emielvh »

Graag wil ik een draaischakelaar gebruiken voor het bedienen van onze afzuigkap. De afzuigkap wordt normaal bedient met een bedieningspaneeltje met drukknoppen, die heb ik verbonden met een schakelaktor. Ik gebruik vijf uitgangen van de schakelaktor en daarna "druk" ik op de knopjes van het paneeltje.

Uitgang 1: Omhoog (de afzuigkap komt het uit aanrechtblad middels een lift)
UItgang 2: Omlaag
Uitgang 3: Aan/Uit (toggle)
Uitgang 4: Afzuiging harder
Uitgang 5: Afzuiging zachter

Ik heb dit werkend via de Gira Homeserver door in de app 5 losse knoppen te verbinden met de bovenstaande acties.

Echter wil ik het nu graag ook kunnen bedienen met een fysieke draaischakelaar. Het is een draaischakelaar met een automatische nulstand, die kan je naar link of rechts bewegen en heb zo twee schakelaars beschikbaar. Deze heb ik verbonden met een ABB US/U 2.2, een KNX universele interface 2-voudig. Hiermee kan je namelijk onderscheid maken tussen "short & long operation" en je kan hiervoor twee aparte objecten gebruiken.

Dus mijn idee was:
Je draait de knop lang naar rechts en de afzuigkap gaat omhoog
Je draait de knop lang naar link en de afzuigkap gaat omlaag
Je draait de knop kort naar rechts en de afzuiging gaat harder
Je draait de knop kort naar links en de afzuiging gaat harder

Ik had alleen niet gedacht aan het volgende. Doordat ik nu het geconfigureerd dat ik onderscheid maak tussen lang en kort schakelen, Ik nu alleen een ON bericht kan versturen naar mijn object. En ik wil kort na het ON bericht wel een OFF bericht versturen na het betreffende object. Doe ik dat niet dan heeft dat als effect dat er meer uitgangen gesloten zijn en dat snapt mijn afzuigkap uiteraard niet.

Waarschijnlijk is dit vrij eenvoudig op te lossen met een Logic Module op de Homeserver, echter ben ik daar nog amper in thuis.

Zou iemand me op weg kunnen helpen met dit probleem? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd. Kan eventueel nog screenshots meesturen van de instellingen als dat nodig is.

Daarnaast moet ik op de Homeserver ook nog wat bouwen met Logic Modules om na 5 seconden na het omhoogsturen van de afzuigkap, de afzuigkap ook aan te zetten. Dit kan pas als de afzuigkap helemaal naar boven is gekomen en dat dat duurt ongeveer een seconde of vijf.

Groet,
Emiel
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Draaischakelaar tbv aansturen Afzuigkap (Up/Down, Power, Harder/Zachter)

Bericht door egfdevos »

Wat je nodig hebt vind je standaard in de meeste uitgangs-actoren.
Uitgangs-actor programmeren als trappenhuis.

Je hoeft dan alleen een "1" te sturen en de uitgang zal dan een bepaalde tijd sluiten.
Edwin
emielvh
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 23:29

Re: Draaischakelaar tbv aansturen Afzuigkap (Up/Down, Power, Harder/Zachter)

Bericht door emielvh »

Helaas geen functionaliteit die beschikbaar is op mijn actor, is een oudje...

Ik ga eens kijken tussen de Logic modules op de Homeserver of er iets is dat een ON bericht kan omzetten naar een ON bericht gevolgd door een OFF bericht. Volgens mij moet het daar ook mee lukken, als dat bestaat.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Draaischakelaar tbv aansturen Afzuigkap (Up/Down, Power, Harder/Zachter)

Bericht door brammetje »

Als je ook op het Duitse forum actief bent, daar is het bouwsteen 15016. Die stuurt x seconden na binnenkomst van een 1 of een 0 altijd een 0.
emielvh
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 23:29

Re: Draaischakelaar tbv aansturen Afzuigkap (Up/Down, Power, Harder/Zachter)

Bericht door emielvh »

Ja, daar heb ik wel een login van! Ga ik daar naar kijken, dank je voor de tip!
Plaats reactie