communicatie met KNX bus

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Axial63
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 sep 2021, 00:13

communicatie met KNX bus

Bericht door Axial63 »

Een ingewikkeld probleem, ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen...
Mijn woning is voorzien van KNX van ABB / Busch-Jaeger. Omdat een aantal dimmers versleten waren hebben we Loxone aangeschaft. Enkele ruimtes hebben Loxone dimmers maar KNX schakelaars. Dit werkt nu een jaar naast elkaar, maar vorige week ging de connectie tussen Loxone en KNX stuk waardoor de KNX schakelaars de Loxone dimmers niet meer konden aansturen. Er bleek een Raspberry Pi in de meterkast te zitten waarvan de SD kaart gecrasht was. De leverancier heeft de SD kaart opnieuw geïnstalleerd met nieuwere software (openHAB 3 en knxd) maar dat geeft nu veel storing.
De communicatie met de KNX bus verliep altijd via een controller (ABB 6910) deze communiceert gewoon via de 220v stekker maar ook deze raakt versleten en start nog erg moeizaam op. Gelukkig hebben we ook ETS5 dus kon voor de SD kaart crash ook zo op de KNX bus geprogrammeerd worden. Dit laatste is met de nieuwe software ook problematisch.
Er is dus niet een echte toegangspoort aanwezig in het KNX netwerk. De controller communiceerde via 220v, de Loxone via de Raspberry Pi (IP naar KNX).
De vraag: Welk ander apparaat is er geschikt om met ETS op de KNX bus te schrijven en KNX commando's naar de Loxone te sturen en van de Loxone weer naar KNX.
Is een IP router daar geschikt voor? OF een IP gateway?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: communicatie met KNX bus

Bericht door Dré »

als ik het zo lees hadden ze bij jouw beter voor de Loxone versie 1 kunnen gaan, die had een directe KNX bus aansluiting en was je niet afhankelijk van zo veel apparaten/modules.

je schrijft controller (ABB 6910) echter als ik wil kijken welke module je hiermee bedoelt, vind ik niet direct welke je bedoelt, heb je betere type nummer of controller omschrijving?

De controller die over je 230V communiceert, is dat niet zn 230v naar netwerk converter? en in de meterkast/technische ruimte eenzelfde module om het terug om te zetten?
je zou namelijk kunnen kijken om even een utp kabel uit te rollen en kijken of je dan ook deze problemen ondervind, mogelijk is deze converter aan vervanging toe?
Axial63
Berichten: 2
Lid geworden op: di 21 sep 2021, 00:13

Re: communicatie met KNX bus

Bericht door Axial63 »

Dit is de Powernet controller: https://www.busch-jaeger.de/files/files ... 735984.pdf

Het is dus Powernet, alle devices communiceren over het 220v netwerk.

De Loxone die geleverd is is een Miniserver gen.1 met KNX mogelijkheid.
In de Loxonekast zit ook een KNX voeding: mean Well KNX-20E-640
Deze voed de KNX bus van de Loxone en de KNX aansluiting op de Raspberry pi.
De Loxone en de pi communiceren met elkaar over de 30v KNX lijn.
De Raspberry pi USB aansluiting zit op een USB bus die weer in een netaankoppelaar (6920) is gestoken.

Als ik de pi UIT zet, dan vervalt dus de communicatie tussen KNX Powernet en Loxone
De pi is na de chrash van de SDkaart opnieuw geïnstalleerd met nieuwere software (openHAB 3) waarop KNXD is toegevoegd.
Dit apparaat geeft veel storing en vooral echo op de KNX commando's: als de pi AAN en ik druk een KNX knop, dan springt de dimmer aan op laatste sterkte en direct daarna op 100%.
Als ik de pi UIT zet, en ik druk een KNX knop, dan springt de dimmer aan op de laatste waarde en blijft daar. Helaas werkt dan de visualisatie in Loxone weer niet dus het is in beide werelden half wel, half niet.

Vandaar mijn zoektocht naar een device dat kan communiceren tussen KNX (30v) en KNX Powernet (220v) maar het juiste device krijg ik niet boven tafel....

HELP!

EDIT: ik had een foto en een schema bijgevoegd maar krijg de foutmelding: bijlagenlimiet van het forum is bereikt
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: communicatie met KNX bus

Bericht door Dré »

Ik denk dat de Pi verkeerd is ingesteld, waardoor die de telegrammen blijft rondgooien op de bus, ik denk dat je installateur even terug moet komen om de instellingen op de PI na te kijken.
Vraag ze dan ook om ipv sd kaart een usb stick te gebruiken voor opslag, sd-kaartjes in een PI gaan best vaak stuk, zeker als er veel wordt geschreven (al weet ik niet of dit laatste bij jouw ook het geval zal zijn).

maar ik begrijp dat je opzoek bent naar een andere oplossing.

met KNX powernet heb ik geen ervaring, dus daar kan ik je geen advies over geven, maar het lijkt me wel dat die er zijn.
Plaats reactie