KNX project en geen code voorhanden

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

KNX project en geen code voorhanden

Bericht door FreddyV »

Goedemiddag heren,

Is het mogelijk om een KNX project uit te lezen zonder in het bezit te zijn van het wachtwoord.(wel ETS voorhanden)
Waarom vraag ik dit...

Er lijkt in de installatie een storing te zijn.
Bijna alles is spontaan niet meer bedienbaar, wel busspanning aanwezig op de actoren en schakelaars.
Vanuit de meterkast werkt de handbediening op de actoren wel, met de juiste aansturing.(alleen alle fysieke schakelaars, bewegingsmelders werken niet)


Er hoeft niks geprogrammeerd te worden alleen een soort van storings analyse.

Alvast bedankt,

Freddy Verhagen
brammetje
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door brammetje »

Als het KNX-secure is, dan zal je een wachtwoord nodig hebben.
Als het een 'gewone' installatie is, dan moet je in principe toe kunnen grijpen op de bus. Hopelijk heb je wel het ETS-project, anders kan je hooguit zien wat er op de bus aan telegrammen voorbij komt zonder de verdere informatie.
In elk geval zou je onder Diagnostics moeten zien welke devices er zichtbaar zijn. Mogelijk is ergens de bus onderbroken waardoor een deel niet meer meedoet. Dat kan eigenlijk alleen maar als er gewerkt is aan de bedrading, of als er muizen bezig geweest zijn, of als er een spanningspiek geweest is die toevallig maar een deel van de devices opgeblazen heeft.
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door FreddyV »

Hoi Brammetje,

Als het KNX-secure is, dan zal je een wachtwoord nodig hebben.
Dit is geen KNX secure

Als het een 'gewone' installatie is, dan moet je in principe toe kunnen grijpen op de bus. Hopelijk heb je wel het ETS-project, anders kan je hooguit zien wat er op de bus aan telegrammen voorbij komt zonder de verdere informatie.
Er is geen ets project aanwezig

In elk geval zou je onder Diagnostics moeten zien welke devices er zichtbaar zijn. Mogelijk is ergens de bus onderbroken waardoor een deel niet meer meedoet.
Dit is vreemd, want als de bus onderbroken is, zouden de status leds op de tastsensoren ook uit moeten zijn, maar bij alle tastsensoren
branden alle status sensoren vanaf dat moment ook rood (Hager drukknopmodule + voeler 80142180).


Dat kan eigenlijk alleen maar als er gewerkt is aan de bedrading, of als er muizen bezig geweest zijn, of als er een spanningspiek geweest is die toevallig maar een deel van de devices opgeblazen heeft.
Er is niet aan de installatie gewerkt, opeens werkte het over grote deel van de installatie niet meer

In ieder geval bedankt voor het antwoord.
brammetje
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door brammetje »

Haal dan eerst eens de voeding los, en sluit het na een halve minuut weer aan. Zie het als een reset.
Alles rood heb ik ben ervaring mee gelukkig. Maar als met een reset niks opgelost is, dan kan je kijken of je delen van de bus kunt afkoppelen om te zien wanneer er weer wat begint te werken.
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door FreddyV »

Voeding is er al meerdere malen afgeweest (om te resetten), dit heeft niet geholpen.

Ik kan wel gedeelte van de bus loskoppelen en dan een reset te doen of ik ergens iets ontdek.
Alleen als de buskabel niet in orde meer is, heb ik toch ook geen statuslampjes op de tastsensoren (wat zoiezo bij normaalbedrijf ook niet oplichte bij het schakelen)
Of bedoel jij dat er een sensor de bus kan verstoren ?
brammetje
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door brammetje »

Het verkeer op de bus kan verstoord worden door een defect device. Ik heb geen ervaring met kapotte voedingen - maar het is mogelijk dat ook daar iets mee mis is. Als de voedingsunit diagnose-leds heeft, en alles staat op OK, dan zal het wel goed zijn met de voeding. Als de unit geen leds heeft (behalve dat er spanning is), dan de spanning meten - moet meen ik niet hoger zijn dan 30 volt DC. Dan kan ook nog de snubber kapot zijn, maar dat zou de leds op de sensors niet moeten ontregelen.
Als je geen reserve-voeding hebt, dan zou ik proberen zoveel mogelijk van de bus los te koppelen om te zien of dan telegrammen vanuit de groep monitor te versturen zijn om een aktor te laten schakelen - maar dan moet je wel het schakel-groepsadres weten.
Heb je een handleiding van de sensoren waar mogelijk in staat wat het betekent als alle leds rood zijn?
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door egfdevos »

Ten eerste achter dat Project bestand aangaan!

Zoals brammetje al heeft aangegeven systematisch zoeken naar de stoorzender.

:? Wil niet gelijk veel erger denken maar gezien je er niet helemaal in thuis bent heb ik eerst nog een andere vraag.
Hangt deze installatie aan internet?
Edwin
FreddyV
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 12:17

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door FreddyV »

egfdevos schreef:
vr 29 okt 2021, 17:16
Ten eerste achter dat Project bestand aangaan!

Zoals brammetje al heeft aangegeven systematisch zoeken naar de stoorzender.

:? Wil niet gelijk veel erger denken maar gezien je er niet helemaal in thuis bent heb ik eerst nog een andere vraag.
Hangt deze installatie aan internet?
Klopt egfdevos, mijn kennis met KNX is summier.

We zitten al een tijdje achter de bestanden aanmaak nog zonder resultaat.
Ja het is verbonden met de router en de logic module "Wiser" van Schneider.
brammetje
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door brammetje »

Wiser loskoppelen, en via ETS group monitor telegrammen versturen om te zien of er normale reactie is.
Via ETS diagnostics kan je zien welk groepsadres aan welk communicatieobject geknoopt is, probeer op die manier bijvoorbeeld een lamp te schakelen en kijk wat er op de bus voorbij komt.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: KNX project en geen code voorhanden

Bericht door Dré »

Kun je wel inloggen op de Wiser?
en zo ja kun je dan ook in de configuratie komen met het administrator wachtwoord?
Plaats reactie