sturing verwarmingselement

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

sturing verwarmingselement

Bericht door Coppensw »

ik wil de drinkbak van de dieren buiten vorstvrij houden en gebruik daarvoor een verwarmingselement dat ik af en aan zet bij bepaalde buitentemperatuur (ik meet niet het water).
bij buitentemperatuur van <0, zet ik de actor elk uur gedurende 5 minuten aan
bij buitentemperatuur van <3, zet ik de actor elk uur gedurende 15 minuten aan
bij buitentemperatuur van <6, zet ik de actor elk uur gedurende 25 minuten aan
dit werkt goed

behalve als de temperatuur rond een referentietemperatuur speelt.
vb deze ochtend is de temperatuur buiten 0 tot -0,5
bij -0,5 gaat de verwarming 5 minuten aan
temperatuur komt na de 5 minuten op 0 en zakt na een paar minuten weer tot -0,5 (bv na 7 minuten)
waardoor mijn systeem opnieuw 5 minuten aangaat

hetzelfde effect als temperatuur speelt met -3 en -3,5 ...

ik zou het doorsturen van de temperatuur kunnen vertragen maar dan zie ik ook de temperatuur niet constant juist

is er een andere, betere manier om dit te doen
ik gebruik loxone voor de logica

bedankt
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: sturing verwarmingselement

Bericht door Dré »

Misschien kun je het zo maken dat hij alleen aan gaat op het hele uur, op dat moment checkt wat de temperatuur is en afhankelijk van deze temperatuur de tijd bepaald.
Dus niet continu dit checken en uitvoeren.

Uiteraard kun je de temperatuur naast deze logica in de gaten blijven houden.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: sturing verwarmingselement

Bericht door brammetje »

De oplossing van Dré is waarschijnlijk het simpelst op te zetten. Zelf heb ik ook een verwarmingselement waarbij ik het opgewarmde water niet kan meten en een tijdslimiet voor het verwarmen ingesteld heb. Ik doe dat door een block te zetten als de maximale tijd bereikt is. Die blokkade heft zichzelf weer op na een in te stellen tijd. Als op dat moment de conditie zo is dat het verwarmingselement toch weer aan moet, dan schakelt het ook weer aan.
Een voordeel hiervan ten opzichte van checken eens per uur is dat als het 1 minuut na die check gaat vriezen het element ook gelijk aan gaat. Feitelijk doe je ook een controle (bijvoorbeeld) eens per uur, alleen is dan dat uur flexibel.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: sturing verwarmingselement

Bericht door egfdevos »

Vele oplossingen natuurlijk.
Zelf zou ik voor een vaste "aan" tijd gaan en de "uit" tijd temperatuur afhankelijk maken.


:idea: Aangezien hier iets "gemaakt" word ga ik er vanuit dat dit geen vorstvrije drinkbak betreft...
Als daar een leuk aantal meter kabel tussen zit. Heb je best wel eens kans dat de automaat/beveiliging niet word aangesproken bij een kapot element.
:!: Verzeker jezelf van een goede elektrische verbinding tussen het drinkwater en aarde.
Anders gaan ze er één keer van drinken.
Edwin
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: sturing verwarmingselement

Bericht door Coppensw »

bedankt, de block van 1 uur lijkt me wel een goede oplossing.

wat betreft veiligheid, idd een zeer belangrijk punt.
De verwarmings-'mat' is aangebracht aan de buitenkant van een rubberbak die met wat isolatie in een net iets grotere rubberbak staat.
Er kan geen water van de waterbak tussen de twee (en dus de verwarming komen).
De verwarming is via 3G2,5 aangesloten op zekering en diff (30mA) op afstand van ongeveer 30 meter wat (dacht ik) ver onder de max lengte zit (60m ?). Indien niet zou ik een extra diff. en zekering ter plaatse net voor de verwarming kunnen plaatsen en daarbij de aarding van de kabel ook kunnen verbinden met een aardingspin die ik ter plaatse zou kunnen inslaan.
De opstelling werkt al jaren (10). De sturing gebeurde door domotech system, tot twee jaar geleden ik ben overgegaan naar KNX.
Met KNX was alles nog OK behalve zoals bovenaan beschreven. Met de block ken ik dit eenvoudig oplossen
Plaats reactie