Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Koemans
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 14:46

Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Bericht door Koemans »

Hoi,

Ik ben nieuw met het programmeren van KNX. Ik heb een huis gekocht, waarin enkele KNX componenten zitten. Doordat we een aanbouw gezet hebben, wou ik het een en ander uitbreiden. Ik heb inmiddels de ETS software aangeschaft en ben een beetje aan het rondneuzen geweest om te kijken of ik er iets van kan maken. Volgens mij begin ik het inmiddels allemaal een beetje te snappen.

Laatst was ik bij de Bus monitor aan het kijken of ik zie wat er allemaal gebeurd, echter had ik niet de kleine lettertjes gelezen in de datasheet van de Weinzierl BAOS 771. Hierin staat namelijk dat de object server gedeactiveerd wordt als je de "ETS Bus Monitor" gebruikt. Daarna kon ik helemaal niet meer communiceren met mijn installatie.

Ik heb de Weinzierl een factory reset gegeven. Ondertussen heb ik ook het originele ETS project gekregen, waarin de instellingen zouden moeten staan. Ik kan echter niet de instellingen downloaden naar de installatie, hier krijg ik steeds foutmeldingen.
Bij het downloaden krijg ik steeds de melding "Het individuele adres is al toegewezen aan de lokale interface" ; als ik iets probeer te unloaden van de Weinzierl dan krijg ik de melding: "De busdeelnemer in programeermodus (15.15.255) is niet de busdeelnemer om te unloaden (1.1.2)".

Zelf denk ik dat dit komt doordat ik het busadres moet wijzigen van de Weinzierl, gezien deze door de factory reset naar 15.15.255 gezet is. Echter krijg ik het niet voor elkaar om instellingen te downloaden naar de Weinzierl om dit voor elkaar te krijgen.

Heeft een van jullie een idee hoe ik dit voor elkaar krijg? (Als er wat plaatjes oid nodig zijn hoor ik het graag.)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Bericht door egfdevos »

:?: "Unload" is iets dat je normaal zelden gebruikt.

Kijk eerst eens bij "BUS" of de "Huidige interface" idd je 771 is met IA 15.15.255.
Wat doet "Overschrijf individueel adres"?


:idea: Anders gaat de oplossing zijn iemand met een interface te vinden om die 771 van het juiste IA te voorzien.
Edwin
Koemans
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 14:46

Re: Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Bericht door Koemans »

De 771 heeft inderdaad adres 15.15.255 in de BUS.

Als ik vervolgens in mijn KNX project de 771 (met adres 1.1.2) selecteer en bij download het individuele adres probeer te overschrijven zegt ETS:
"Het individuele adres is al toegewezen aan de lokale interface"

Hij vraagt overigens bij het overschrijven van het individuele adres "bestaand individueel adres dat wordt overschreven".
Als ik hier 15.15.255 invul dan geeft hij bovenstaande melding.

Ik heb nog geprobeerd om hier 1.1.2 in te vullen (misschien vertalingsfoutje in de software oid.)
Dan krijg ik een pop-up met Instellen van individueel adres is mislukt (verbinding geweigerd door 1.1.2)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Bericht door egfdevos »

Onder "Diagnose" doe eens "Controle Individueel Adres"
Vul daar eens 1.1.2 in.

Daar vermoed ik dat deze groen terug zal komen.
Edwin
Koemans
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 14:46

Re: Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Bericht door Koemans »

Groen, met een rood kruis
"apparaat bestaat, maar kon geen verbinding maken"
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Bericht door egfdevos »

15.15.250 gebruiken en niet 15.15.255 voor je verbindings interface.

Lukt dat niet. De overige tunnel adressen toewijzen en proberen over één van die tunneladressen.

Die 1.1.2 is sowieso bezet door iets.
Eventueel die 771 kopieren en een ander ongebruikt adres toekennen en kijken of je dan iets kan.

Verder houd het voor mij ook op.
Edwin
Koemans
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 14:46

Re: Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Bericht door Koemans »

Ben inmiddels weer een stap verder, dank voor de hulp.

1.1.2 was inderdaad bezet, maar ik kwam er steeds niet achter wat het was.
Blijkbaar had ik het eerste tunneling adres van de Weinzierl ingesteld op 1.1.2.
Vandaar dus dat die niet meer beschikbaar was.

Enige is nu nog uitzoeken wat het adres was dat de tablet gebruikte om te communiceren.
Echter kan ik weinig uitzoeken in deze software (er draait I3pro op van Iridium).

Nogmaals dank voor de hulp!
Koemans
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2022, 14:46

Re: Instellingen wijzigen Weinzierl 771

Bericht door Koemans »

Alles werkt gelukkig weer zoals het hoort te werken.

Echter komt ik bij de volgende uitdaging aan, ik kan de onderdelen van Hager niet programmeren in de ETS software.
Ik heb 2 drukknopen van Jung (4074TSM) en de Weinzierl waarbij ik zonder problemen instellingen kan wijzigen en downloaden.

Echter alle componenten van Hager kan ik niet programmeren in de ETS software.
Ik heb een 10-voudige uitgangsmodule (TXA207D), 3-voudige dimmer (TXA213N), 4-voudige rolluik module (TXA223) en 4-voudige input module (TXA304).
Deze geven alle 4 dezelfde melding als ik een download vanuit de ETS software wil doen:
"Het adres van de busdeelnemer werd succesvol geprogrammeerd maar de laatste controle van deze procedure is mislukt. Controleer alstublieft de topologie. U moet mogelijk de programmeermodus (LED) handmatig uitschakelen"
Het laatste deel begrijp ik wel, ik moet inderdaad handmatig de programmeermodus uitzetten. De topologie is zover ik weet en kan terugvinden ongewijzigd, dus ik begrijp niet waar ik moet zoeken om dit op te lossen.

Iemand enige ervaring met deze melding? Of een idee waar ik moet zoeken om het probleem te vinden?
Plaats reactie