Detectie en guard

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Detectie en guard

Bericht door TBBW »

Merten/Schneider 644592
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Detectie en guard

Bericht door egfdevos »

"Cyclical monitoring"
Edwin
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Detectie en guard

Bericht door 747driver »

Bij dat device zou ik op het parameter blad bij Input 1 (indien je die daar voor gebruikt) kiezen voor "Cyclical monitoring".
Dan bij Input 1 (object A) bij "Base for cyclic interval kiezen voor "1 second" en als factor iets wat overeenkomt met de maximale drooglooptijd van de pomp.
Als die bv 30 seconden is zou ik geneigd zijn daar 15 in te vullen.
1 telegrammetje per 15 seconden en dat alleen wanneer de pomp draait noem ik geen enorme toename van de busbelasting...
Bij het tabje "Locking function" kiezen voor enable en separately for each input.
In het Input disable tabje dat er daardoor bij is gekomen bij betreffende input kiezen voor lock en cancelled and continue after lockout.

Wanneer nu Input 1 door de sensor wordt geactiveerd zal een (cyclisch) bericht worden verstuurd (zonder lockout)
In de HS een schakeling maken die een 1 naar het disable object input stuurt wanneer de pomp uit wordt geschakeld en een 0 wanneer de pomp weer wordt ingeschakeld.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Detectie en guard

Bericht door TBBW »

Ik ga eens even aan de slag, toch komplexer dan ik dacht ….
Kom er op terug..
brammetje
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Detectie en guard

Bericht door brammetje »

Ik zou het anders aanpakken.
Actie bij busuitval: zet die conditie in de aktor (afschakelen als busspanning wegvalt).
Actie bij willekeurig probleem: hou het in de aktor zelf, zet deze op trappenhuisfunctie.
(Als de aktor die opties niet heeft, uitwisselen met een andere aktor. Neem dan gelijk een aktor die stroommeting doet, dan kan je droogloop of hoge flow ook detecteren aan de hand van het amperage en er actie op ondernemen.)

Aktor:
De pomp aan als er een 'aan' telegram komt. De trappenhuisfunctie zet de uitgang dan aan voor een bepaalde tijd. Geen nieuw 'aan' telegram op tijd? Dan gaat de uitgang vanzelf uit. Trappenhuisfunctie configureren dat de uitgang afgeschakeld wordt bij ontvangst van een 'uit' telegram.

HS:
Aan-telegram sturen als de pomp aan moet zijn, en de HS de toestand van de vlotter-ingang heeft opgevraagd en goed is. Komt er geen '0' terug van die vlotter-ingang, of komt er een '1' terug, dan stuur je de pomp uit.

Over het aantal telegrammen dat heen of weer gaat zou ik me geen zorgen maken. Als je je daar wel zorgen over maakt, vervang de aktor dan door een simpele I/O aktor, zodat de pompaansturing en de vlotteringang op hetzelfde apparaat zitten en de HS alleen bij begin en eind van de hele pompcyclus een telegram hoeft te sturen.
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Detectie en guard

Bericht door TBBW »

He bram, jij ook bedankt voor je reactie.

Mijn gedachten gingen ook uit naar een trappenhuis functie in de schakel actor meer doet hij niet pomp aan, pomp uit.

Ik moet devolgende situaties ondervangen:
- HS kan de schakelaktor en binary reader niet bereiken, doordat hij is uitgevallen of kpn modem uitvalt of LAN down is.
- knx bus is niet meer in de lucht, door bijvoorbeeld knx voeding failure.
- …..

Dan kom ik uit op een puls van de binary reader naar de actor, (knx bus down? ) geen puls geen verlenging van de
Pomp cyclus. Daar kan de HS geheel buiten blijven.

Dan zou ik nog zover kunnen gaan dat de binary reader zijn status iedere X minuten moet melden.

Leuk om jullie input te zien !!!
Wordt gewaardeerd!!
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Detectie en guard

Bericht door egfdevos »

:twisted:
Goedkope lasdoos, daar de motor in oplassen.
Als de lasdoos nat word knalt de zekering eruit.
Edwin
TBBW
Berichten: 136
Lid geworden op: di 06 nov 2012, 22:43

Re: Detectie en guard

Bericht door TBBW »

Pomp zit in de grond 20 meter diep
:D

maar is wel een goed idee!!!
Plaats reactie