Jaloezie bedienen UP/DOWN

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Jaloezie bedienen UP/DOWN

Bericht door nickv »

Ik heb een MDT JAL-0810.01 actor voor het bedienen van mijn Warema Raffstores. Momenteel heb ik de kanalen van de actor op "Blinds" ingesteld en dat werkt prima, enkel krijg ik dan slechts de volgende twee groep objecten:
  • Blinds up/down --> short press (knop A)
  • Slats adjustment/Stop --> long press (knop A)
Omdat ik voldoende knoppen heb op de sensor van de kinderkamers (en de bediening door de kinderen eenvoudiger is op die manier) zou ik het graag als volgt programmeren:
  • jaloezieën omhoog --> short press (knop A)
  • jaloezieën omlaag --> short press (knop B)
Ik heb al een beetje gespeeld met de parameters van de actor in ETS en eens in de handleiding gesnuisterd, maar ik kan niet meteen vinden hoe ik zulke groep objecten kan bekomen bij deze actor.

Kunnen jullie mij verder helpen?
brammetje
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Jaloezie bedienen UP/DOWN

Bericht door brammetje »

Als je echt alleen omhoog/omlaag wilt sturen, dan heb je alleen te maken met de groepsadres dat verbonden is met object "Blinds up/down". Een "0" op dat object zal normaal gesproken het jaloezie omhoog sturen, een "1" naar beneden.
Configureer je taster zodanig dat knop A alleen een "0" stuurt bij gewoon drukken (en niets bij loslaten), en knop B met hetzelfde groepsadres een "1" stuurt. Die knoppen moeten alleen de normale drukknop functie hebben, dus niet kort/lang, en geen "om". Op mijn Gira knoppen heet dat "Switching" als functie, "ON' of "OFF' kiezen voor het commando bij drukken, en "No Reaction" bij het commando bij loslaten.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Jaloezie bedienen UP/DOWN

Bericht door KNX_Steven »

Correct.
Alleen, vaak wordt ervoor gekozen om het "commando" pas te sturen bij het loslaten, niet bij het indrukken. (Dat is in de meeste computerprogramma's en websites zo.) Maar je doet hier uiteraard je eigen zin mee.
Plaats reactie