KNX - Sequentieel uitvoeren van commandos

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
propje

KNX - Sequentieel uitvoeren van commandos

Bericht door propje »

Beste,

Ik ben nieuw in het programmeren van KNX en ken nog niet goed het volledige potentieel van KNX. Ik heb echter een vraag in verband met het programmeren sequentieel op de bus zetten van commandos.

Het probleem is het volgende: Er zijn 3 gordijnen die individueel open/dicht moeten gestuurd worden. Elk van deze gordijnen heeft zijn eigen open/dicht knop. Individueel heb ik het systeem werkende gekregen. Ik kan dus de gordijnen open en dicht sturen als ik op één van de knoppen druk.

Het is echter zo dat ik niet wens dat de gordijnen samen bewegen. Dit heeft te maken met oudere bekabeling en de vermogens die ik over de kabel kan/mag sturen. Ik wil dus dat, als er één gordijn beweegt, de andere twee even wachten om te bewegen bewegen.

Concreet:
* De 3 knoppen voor het sluiten van de gordijnen kunnen bijna gelijktijdig ingedrukt worden
* Het eerste gordijn mag dicht gaan. De andere twee wachten. Als het eerste dicht is (op timer), mag het volgende dicht gaan
* De gordijnen moeten individueel aangestuurd blijven (dus geen scènes waar het ene na het andere wordt gestuurd). Dus, als ik enkel op de knop voor gordijn 2 druk, moet dat gordijn 2 individueel gestuurd blijven. Als ik een aantal seconden erna op knop voor gordijn 3 druk, zal het gordijn 3 dicht gaan nadat gordijn 2 stopt met bewegen.

Wat ik eigenlijk wil is dus eigenlijk een "inputbuffer". De inputs van de knoppen komen in een buffer terecht, en pas nadat de vorige input is uitgevoerd, komt de volgende input op de bus vrij (met timer is OK).

Wat is er:
Drukknoppen van Theben - TA 8 S
Sturing van de gordijnen via Zennio - MAXinBOX Shutter 8ch v3 1.12
Programmatie via ETS6
Server van Schneider Electric Wiser

Hopelijk is dit voldoende en is de vraag ook duidelijk.

Bedankt!
Dré

Re: KNX - Sequentieel uitvoeren van commandos

Bericht door Dré »

Het zou zo ver ik weet sowieso met de Wiser moeten gebeuren.
Het lastige is volgens mij al wel, een zonweringsmodule geeft volgens mij geen status dat hij actief is, wel een eind status vaak in procenten.
egfdevos

Bericht door egfdevos »

Gaat niet.
Edwin
brammetje

Bericht door brammetje »

Precies zoals je het wilt zou alleen kunnen als je een fancy logische module in je systeem hebt. Geen idee wat Wiser allemaal (niet) kan.
De Zennio heeft simpele logische functies. Wat je daarmee kunt bouwen is dat je met het drukken op knop van gordijn A een timer laat lopen (hopelijk kan de Wiser dat, anders een traplichtfunctie van een vrij kanaal dat je misschien hebt). Zolang die '1' is gebruik je die in de logische functie van de Zennio om de uitgangen van de andere gordijnen te blokkeren (de 'NOT' functie).
Op die manier kan iemand wel gelijk na de eerste knop op een tweede knop drukken, maar dat doet dan niks.

Met wat fantasie is er ook nog wel iets anders vergelijkbaars te bedenken. Maar kijk eerst maar eens naar die logische verknopingen die je ter beschikking hebt in de Zennio.
egfdevos

Bericht door egfdevos »

Ik heb een paar keer proberen te beschrijven waarom dit zo nooit zal werken maar telkens word het een onbegrijpelijke lap tekst.
Vandaar ook mijn voorgaande korte reactie.

De bediening waarmee je iets begint is "relatief" en je weet ook niet de actuele toestanden van de gordijnen. Waardoor verdere logica al complex word om "enigszins" te laten functioneren.
Je mist ook werkelijke "stroommeting".
Terwijl dat alles gaande is moet je er op elk moment nog eens op in kunnen breken.

--
Sowieso dienen we de boel veilig te maken.
Kleine zekering (rijgklem met glaszekering) voor alleen de 3 gordijnen toevoegen welke net genoeg stroom levert voor 1 gordijn.
Edwin
Plaats reactie