Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

De beloofde update:

Rolluiken

De rolluiken werken nu, de procentuele postities ook, al kloppen deze niet 100%, maar ik denk dat dit nooit echt perfect zal zijn, tenzij je rolluikmotoren gebruikt die zelf weten waar ze "staan" ? De op/neer tijden zijn getimed, maar die fijnafstellingen doe ik nog wel als ik er uiteindelijk woon. Klein probleem wel: via de ipad/iphone werken de op/neer knoppen op het scherm zoals de knoppen aan de muur (kort-lang functies) maar via de control 19 kan ik alleen maar stap voor stap drukken, niet inhouden (wel via procent schakelen)

Dimmers

De rest van de verlichting (niet-dimmers) werkt zoals het moet, daar is ook echt niks moeilijk aan. De dimmers werken ook, behalve dat als een dimmer ook weer procentueel aangestuurd word, dat de "aan/uit" knop niet wijzigt? Als de lamp op 10% staat, neem ik toch aan dat deze "aan" is? Op zich gaan deze procentuele schakelingen voor de rest wel goed.

Videofonie

Dit is dus een heel ander verhaal. Hier krijg ik niet de volledige functionaliteit werkende. Het systeem omvat een nieuwe IP Gateway (2620 97), een besturingsapparaat video (1288 00) en nog een aparte extra schakelactor. Als binnenstation word de control 19 gebruikt, of gewoon een pc/laptop, afhankelijk waar we zijn als er gebeld wordt.

De IP Gzateway heeft zijn nieuwe firmware gekregen, zodat deze nu ook in het nederlands staat, om programeren makkelijkt e maken. In de webserver van de Gateway (zo moet deze geprogrameerd worden) moet je een aantal stappen doorlopen, zoals het aanmelden van de deurstations, het maken van schakelhandelingen, de koppeling met de homeserver enz.

Hier loop het dus helemaal mis :( Als ik de "deuropener" van het stuurapparaat video (1288 00) wil koppelen aan de IP gateway, om zo te kunnen schakelen, dan stopt de IP Gateway gewoon met werken, ik krijg een "verbinding verbroken" fout. Geen idee waar ik hier mee moet doen.

De koppeling van de videofonie met de control 19 client krijg ik ook niet aan het werk. Ik heb de juiste "plugin" in de QC Config naar een van de quadranten gestuurd, het IP ingegeven (dit moet toch de IP zijn van de gateway?) De poorten heb ik standaard laten staan, zou niet weten welke ik er anders zou moeten inzetten. Als ik dan dit test op de control 19 krijg ik dus de volgende foto:
IMG_0587.jpg
IMG_0587.jpg (103.21 KiB) 8215 keer bekeken
Werkt dus niet ;)

Nog een hele hoop problemen dus...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Dus de verbinding met de iPhone doet het weer?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:Dus de verbinding met de iPhone doet het weer?
Die doet het weer opnieuw ja. De kabel tussen de router en de switch was niet diep genoeg ingestoken... Ivm de videofoon-fout op de control 19, dat zou misschien nog kunnen zijn, omdat op de control 19 nog niet de communicator software geïnstalleerd is? geen idee, morgen proberen...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Je dimmer issue heeft mijns inziens alles te maken met het ontbreken van een feedback object.
Heb je die geactiveerd in je dimmer setup?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Dit is wat ik te zien krijg met de ETS groepmonitor.
Beginstand is verlichting uit.
Dan druk ik op de iPhone op het meest rechter vakje (schuifbalkje en 0%), in de popup druk ik op "+" om van 0% naar 1% te gaan.
Daardoor wordt er een telegram gestuurd met als destination 3/1/22 (Brightness Plafond Zijkant) en waarde 1%
De dimmer (Woonkamer 1) ontvangt dit telegram en stuurt het switching feedback telegram.
Vervolgens is de lichtsterkte op 1% gekomen en stuurt het feedback brightness value telegram.
Soortgelijk verhaal wanneer op de "-" wordt gedrukt om van 1% naar 0% te gaan.
Snap je?
1.jpg
1.jpg (75.39 KiB) 8213 keer bekeken
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Ik heb nog eens in de dimmer eigenschappen (parameters toch he?) gekeken, maar ik kan geen melding vinden van de "feedback object is active signalling object" optie.. Ik gebruik de 1032 dimmer. Dan heb ik eens even gekeken in de parameters van bvb een schakelactor (1038) en daar zie ik die optie dus wel staan... Raar. Hieronder zijn alle feedback opties in de uitgang 1 van de dimmer aangezet...
2.jpg
2.jpg (37.86 KiB) 8213 keer bekeken
De enige opties die ietwat logica hebben hier, zijn "Retourmelding schakelen" & "Retourmelding waarde". In jouw group monitor screenshot lijkt dit inderdaad allemaal heel logisch. Hij stuurt "1%" door, daarna stuurt hij "on" door om de lamp op "aan" te zetten enz..

Nog een bijkomende vraag (als je het nog niet moe bent uiteraard :) ) : ik heb ook zo'n usb-naar-eib module voor in de zekeringkast. Je zei tussendoor dat je hiermee ook zonder deze uit de homeserver te halen kon programeren over het netwerk. Lijkt me superhandig, nu moet ik steeds de usb uit de homeserver halen om die kleine wijzigingen aan te brengen om te testen. Werkt dit via iETS of zoiets?

Jongens toch, ik configureer servers met mijn ogen dicht, maar dit is allemaal weer nieuw voor mij :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Dat zouden de feedback objecten moeten zijn inderdaad.
Feedback betekend uiteindelijk retourmelding nietwaar.
Geef ze de juiste Data Type (1.001 switch en 5.001 scaling) en zet de Retourmelding schakelen in het groepadres waar het object schakelen in staat.
Zelfde voor de Retourmelding waarde.

De usb-naar-eib module welke ik gebruik is de Gira 108000 (inbouw).
Deze zit aangesloten op de USB poort van de HS.
In HS Expert - Project - Project settings - EIB&iETS moet je de EIB interface USB selecteren.
Zelfde pagina, Activate support for iETS aanvinken.
De 3 IP poorten staan normaal op 50000 50001 en 50002
In je router port forwarding instellen: TCP 50000-50002 ---> GIRAHomeServeradres 50000-50002
Zo kun je gewoon met de laptop rondlopen om dingen te checken.
Bv een knop indrukken en zien wat er op de ETS group monitor verschijnt of een waarde schrijven naar een object om bv de reactie van de verlichting te bekijken.

De 103800 schakelaktor heb ik er ook een paar van.
Ga ik gebruiken voor de beregenings installatie (32 zones).
16 uitgangen per 103800 dus met 2 stuks kan ik ze allemaal bedienen.
Ik zie dat in de parameters van de 103800 (als jaloezieuitgang ingesteld) de looptijden kunnen worden ingesteld.
Voor het omhoog bewegen kun je een looptijdverlenging instellen.
Heb je daar al wat mee gedaan?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Ik gebruik overigens overal de Gira tastsensor 3 Comfort (2033..).
Deze heeft een geïntegreerde temperatuursensor.
In HS Expert - Graphic logic editor heb ik modules gemaakt om deze waarden te gebruiken voor het berekenen van een gemiddelde waarde.
1.jpg
1.jpg (19.31 KiB) 8213 keer bekeken
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:Ik gebruik overigens overal de Gira tastsensor 3 Comfort (2033..).
Deze heeft een geïntegreerde temperatuursensor.
In HS Expert - Graphic logic editor heb ik modules gemaakt om deze waarden te gebruiken voor het berekenen van een gemiddelde waarde.
1.jpg

Ja, dat was nog zo iets wat ik bijna niet durfde vragen :) waar & hoe je de temperaturen per kamer (of zoals in je voorbeeld) kan weergeven, bvb in de control 19 client als je bvb een kamer opent of zo. Ook bovenaan de clients (ipad/iphone/control 19) zie je een binnen & buiten temp. Die blijft bij mij op 0 staan, ook al heb ik tastsensor 3's met de temperatuursensoren ingeschakeld...

Waar vind je toch al die info :D Alles zelf ontdekt? Fora afgezocht ?

Ik klaag niet hoor. Ik ben je al wel meer als 1 pint schuldig :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Haha, ik heb er alle tijd voor wanneer ik "werk".
Het meeste is wel geleerd door te proberen.
Ook veel gelezen op dit forum.
Er zitten een paar echte cracks bij die echt veel weten en goede antwoorden geven.
Helaas is m'n Duits zeer slecht, er zijn een paar zeer goede Duitse fora voor KNX.
De hoeveelheid respons is echter zeer matig wanneer de vraag in het Engels wordt gesteld....

Begin met het activeren van de interne temperatuur sensor in de parameters van de tastsensoren.
Heb de mijne allemaal ingesteld op cyclische transmissie van 1 X per minuut.
Maak voor ieder temperatuur object een apart groepadres en maak het object Readable.
Dan kunnen ze namelijk uitgelezen worden door de HS wanneer ie opstart.
Nooit 2 Readable objecten hetzelfde groepadres geven!

In ETS: File - Extract Data - Export to OPC server
Vervolgens in HS Expert - Master Data - Communication objects - Import - Import OPC file
Selecteer de zojuist gesavede .esf file, vink alles aan (onderste 2 synchronise enz..) en druk op OK
Bij EIB objects staan nu alle in ETS gemaakte groepadressen en bijbehorende benamingen en data types.
Ga naar het groepadres van de temperatuur sensor en vink de eerste optie aan "Query during starting".
Bij het opstarten van de HS leest ie de temp waarde uit.
Indien de Read flag van de temp sensor niet aanstaat krijgt de HS geen antwoord en zou het opstarten zeer worden vertraagd heb ik gelezen.
Doe dit voor alle sensoren.
1.jpg
1.jpg (36.1 KiB) 8213 keer bekeken
Dan in HS expert EIB controller - Graphic logic editor en maak bv een map temperaturen.
Hier komen dan al je temperatuur gerelateerde programmeerkunsten.
Klik New en geef het een naam.
Het sheet formaat is later altijd te wijzigen, ik begin altijd met Medium.
Je ziet nu links een groene In box (invoer) en rechts een rode Out box (resultaat).
Tik op de + in de inbox en selecteer een temperatuur object (gewoon dubbelklikken).
Selecteer logic modules door in de sheet de rechter muisknop te gebruiken (denk ik, 2 vingers op een Mac touchpad) - Insert logic module enzovoort.
De hoeveelheid logic modules is matig vind ik.
Sommige conversies zijn bv slechts 1 kant op.
Ik wilde bv een temperatuur hebben met 2 cijfers achter de komma.
Dat lukte me slechts door met een Float te eindigen.
Helaas is een Float niet in een String om te zetten waardoor ik het graden Celcius symbool er niet achter kon plaatsen....
2.jpg
2.jpg (52.42 KiB) 8213 keer bekeken
Het resultaat heeft data type 16-bit EIS5
Om een resultaat te gebruiken in QuadConfig eerst HS Expert saven!
In HS Expert - Master data - Interface de optie transfer QC enz aanvinken!
In QuadConfig - Project - Building structure een building part en room aanmaken.
In de gemaakte room Create and add function.
Als function template gebruik ik voor temperature Date/Time aangezien die text invoer accepteerd.
Indien het datatype geen text is kun je het object niet selecteren.
Ga dan in HS Expert even naar communication objects en wijzig het datatype in 14-byte text.
Nadat QuadConfig deze invoer heeft geaccepteerd kun je het weer terug wijzigen ;)
Raar maar het werkt wel.

Zo, je kunt weer even vooruit.
Hoor het wel als je nog vragen hebt.
Ik leer er ook van :mrgreen:
Plaats reactie