Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Oh, als toegift, in QuadConfig - Project - General information - Status line kun je de binnen en buitentemperaturen invoeren.
Als binnentemperatuur gebruik ik het gemiddelde van de woonkamer sensoren en aangezien ik voor buiten nog niets heb heb ik daar met de Graphic logic editor een "Temperatuur gemiddeld buiten" gemaakt zijnde de woonkamer temperatuur gedeeld door 2 :D
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef: Geef ze de juiste Data Type (1.001 switch en 5.001 scaling)
Gelukt, dit wist ik ook al niet, dat je de datatypes kon/moest veranderen...
747driver schreef: en zet de Retourmelding schakelen in het groepadres waar het object schakelen in staat.
Zelfde voor de Retourmelding waarde.
Hier ben ik ff niet mee... :oops:
747driver schreef: De usb-naar-eib module welke ik gebruik is de Gira 108000 (inbouw).
Deze zit aangesloten op de USB poort van de HS.
In HS Expert - Project - Project settings - EIB&iETS moet je de EIB interface USB selecteren.
Zelfde pagina, Activate support for iETS aanvinken.
De 3 IP poorten staan normaal op 50000 50001 en 50002
In je router port forwarding instellen: TCP 50000-50002 ---> GIRAHomeServeradres 50000-50002
Zo kun je gewoon met de laptop rondlopen om dingen te checken.
Bv een knop indrukken en zien wat er op de ETS group monitor verschijnt of een waarde schrijven naar een object om bv de reactie van de verlichting te bekijken.
Dat is toch al gelukt, morgen eens proberen of ik verbinding krijg. Zou echt makkelijk zijn
747driver schreef: Ik zie dat in de parameters van de 103800 (als jaloezieuitgang ingesteld) de looptijden kunnen worden ingesteld.
Voor het omhoog bewegen kun je een looptijdverlenging instellen.
Heb je daar al wat mee gedaan?
Ja en nee, ik heb van een aantal rolluiken al de timings correct gezet, maar omlaag is bvb 14 seconden, omhoog dan 16 of zo, dus moet ik die berekeningen nog maken, hoeveel % verschil hier op zit. Dit kan ik altijd nog fine-tunen als ik er effectief woon. Ik moet nog iets (simpels) overhouden voor als het zover is :)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Vaak zijn verschillende Data Types mogelijk voor een object.
Lichtsterkte kun je als percentage willen hebben maar ook als 1-byte waarde.
Dubbelklikken op een object geeft je de Edit Object pop-up.
Voor de verlichting gebruik ik bv 1.001 voor Schakelen , 3.007 dim step voor Dimmen en 5.001 scaling voor Lichtsterkte.
De Flags kun je normaal gesproken op de default waarde laten staan.
Bij de temperaturen vink je de Read flag wel aan aangezien je die wilt kunnen uitlezen.

Mbt retourmelding, zie het tweede plaatje in de zesde posting van dit onderwerp.
Dit zijn de objecten in groep adres 3.1.30 (het Schakel groep adres) :
2 schakelaars met fysieke adressen 1.1.46 en 1.1.48
Kanaal 1 van dimmer met fysiek adres 1.1.102
Schakel feedback van dimmer 1.1.102 kanaal 1

Ditzelfde voor de Helderheids feedback (groep adres 3.1.32):
1.jpg
1.jpg (21.43 KiB) 7253 keer bekeken
In QuadConfig krijg je dan het eerste plaatje uit de zesde posting.
Ik denk dat de schakelknop op de iPhone afhankelijk van de Helderheids waarde bepaalt of de verlichting aan of uit is.
De timing van de rolluiken lijkt me inderdaad het eenvoudigst op te lossen en zou ik pas doen als al het andere klaar is.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Het duurt ff vooraleer ik kan testen omdat er "tussendoor" nog ander werk moet gebeuren :) Stat niet zo leuk als alle domotica perfect werkt, als de tegelwerken nog niet klaar zijn... Tussendoor ga ik dus dingen gaan testen en laat je hier de resultaten weten. Het koppelen van de feedbacks ivm de dimmers is me ondertussen al gelukt, alleen nog niet doorgestuurd gekregen naar de HS.

Nog even een bijkomend vraagje, misschien dat je dit ook weet?

Ik zou het verbruik van de elec/water/gas willen monitoren en weergeven op de control 19. We hebben wel geen speciale gas/water/elec- meters, kan dit dan nog steeds, of kan dit alleen als je speciale meters hebt?

Nogmaals bedankt voor alle hulp die je al hebt geboden hoor... :D
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Schreef dit onlangs elders op het forum:
Als kwh meter heb ik onlangs de "Lingg & Janke EZ382-C4-FW-REG Energiezähler FacilityWeb REG (Drehstrom)" aangeschaft.
Die geeft enorm veel informatie!
Gaat in de nieuw te plaatsen groepenkast worden ingebouwd.
Voor €313,79 had ik 'm in huis.
Download DIT project, open het in ETS en sleep/copy de meter naar je eigen project.
In de properties zie je wat er allemaal mogelijk is.
Voor het meten van gas en water zijn er diverse oplossingen.
Hetzij met een meter waar een KNX bus uitgang op zit of welke een puls geeft bij iedere X ltr water / kuub gas of een systeem waarbij er een "oog" wordt gemonteerd op de meter welke gebruik maakt van de reflecterende 0 op de meter.
Sommige watermeters zouden een opening hebben waar DIT reedcontact in past.

Als je alles een beetje klaar hebt word het tijd om wat te gaan loggen met de HS3 zodat je bv een grafiek op de control 19 met de temperaturen in huis.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Ik kan echt bijna niet meer wachten tot ik er woon, zal dan nog veel kunnen "oefenen" ermee denk ik :) Ik ga die toestellen en dat project eens bekijken, dan weet ik wat ik allemaal nog nodig heb.

Opnieuw bedankt (ik begin dat veel te zeggen de laatste tijd, hopelijk ben je het nog niet moe, me zo te helpen :oops: )
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Ik weet precies hoe het is wanneer je graag iets wil weten en er zelf niet zo snel uitkomt.
Ben uiteindelijk zelf ook nog niet zo lang geleden begonnen met KNX en slechts 5 weken geleden heb ik m'n eerste verlichting ermee kunnen aansturen.
Je kunt dagen bezig zijn met een probleem terwijl iemand anders in 1 regel kan uitleggen hoe het moet.
Uiteindelijk verwacht ik van jou ook wat te kunnen leren wanneer je wat verder bent!
Zo weet ik nog niet hoe je een weersverwachting kunt tonen.
In de plugin zit geen optie om te kiezen voor een site waar het weer vandaan moet worden gehaald.
1.jpg
1.jpg (65.66 KiB) 7241 keer bekeken
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Dat "weet" ik dan al wel (denk ik toch)

Als die plugin geinstalleerd is in de control 19 en je selecteerd dat onderdeel, dan komt er een soort van "moersleutel-icoon" op het scherm, zo kom je dan in een menu waar je deze instelling kan doen. Ik zeg wel "denk", want ik heb dit ook maar vluchtig bekeken.

En zeker, als ik nieuwe dingen ontdek, of handige zaken programmeer met de logische functies of zo, laat ik het zeker weten. Programmeren op zich doe ik wel graag, zolang ik een basis heb waar ik kan starten zijn de mogelijkheden (bijna) eindeloos zeker? :)
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Juist nog een aantal extra dingen besteld, alles voor het meten van de gas/water/electriciteitsstatus...

Ik heb vandaag ook even de dimmers aangepast, maar hier liep toch even iets mis. Ik heb de feedbacks gesleept naar de groepadressen waar de dimmers staan, maar toen bleef het licht constant branden en kreeg ik het niet meer uit :shock:

Enfin, nog wat verder testen....

Andere vraag, misschien weet je dit ook :)

In de foto hierboven zie je een typische voorstelling van wat er in een van de kamers van een woning staat (niet die van mij, foto komt van de website) Omcirkeld is het gedeelte waar ik een vraag rond heb. Ik heb gekeken in QC config, of ik "gewoon" de huidige temperatuur die uitgelezen wordt door de schakelaars zelf, mooi kan weergeven in een tekstveld in deze lijst, maar ik kan het niet vinden. Is dit dan gewoon niet mogelijk? Ik heb hij de fucntion templates "heating" al zitten kijken of er gewoon een eenvoudige "actual temperature" tussenstaat, maar tevergeefs, alles zit vol met voor mij nog onbekende toestanden zoals "operation mode alternation / setpoint temp / ...." er staat dan wel tussen "actual temperature", maar je kan niet alleen daar een waarde aan vastkoppelen en de rest leeglaten, dan geeft QC config een fout :?

Nog een andere vraag: Als je in de graphic logic editor een nieuw item aanmaakt, zoals jij gedaan hebt voor de gemiddelde temperatuur te berekenen enz, waar vind je dan in expert / QC config die "nieuwe waarde" ? Ik heb zo'n heel simpele test aangemaakt, maar vind er nergens iets van terug...

Alvast bedankt (opnieuw)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Probleem met de feedback komt me niet bekend voor...
Bij wijzigingen zoals deze niet gelijk allemaal wijzigen!
Ik zou even kijken met de groep monitor van ETS wat er op de bus gebeurt.

Denk dat je vergeten bent de foto toe te voegen?

Naar het gewoon kunnen weergeven van een actuele temperatuur heb ik me rot gezocht.
Heb alle Heating templates gebruikt maar geen van allen is de juiste.
Wat je wel kan doen is zo'n heating template gebruiken en dan slechts de actuele temperatuur invullen.
De andere objecten vul je gewoon met een lege dummy.
Heb in HS expert - Master data - Communication objects - Internal een aantal dummy objecten gemaakt en in de folder Dummies gezet.
DummyBit, DummyByte, DummyTemp en DummyText.
Meen dat die Heating templates geen text verwachten.
Een temperatuur werkt wel (16-bit EIS 5).

Daarom heb ik die berekening gemaakt in de Graphic logic editor om temperaturen met 2 cijfers achter de komma te kunnen weergeven.
Als template Date/Time gebruikt, als Date de lege DummyText en als Time de temperatuur (EIS 5) gebruikt.
Helaas niet dat mooie thermometertje erbij...
IMG_0593.jpg
IMG_0593.jpg (40.22 KiB) 7235 keer bekeken
Als je in de Graphic logic editor een nieuw item aanmaakt staat ie in Expert bij Communication objects daar waar je hem hebt gedefinieert.
Hetzij bij Internal of bij EIB.
Tot nu toe heb ik alles in Internal gezet.
EIB zijn volgens mij de "echte" objecten.
Je kunt het resultaat van een berekening ook naar een EIB object sturen.

Bedoelde je dat of bedoel je wellicht waar de sheet staat?
Die zie je linksboven in het Graphic logic editor scherm staan.
1.jpg
1.jpg (18.66 KiB) 7235 keer bekeken
Hier bepaalt het Switching (feedback) object of de witte bedrijfs LED van de tastsensor aan of uit is.
Plaats reactie