Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Welke apparaten heb je gekocht "voor het meten van de gas/water/electriciteitsstatus"?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:Welke apparaten heb je gekocht "voor het meten van de gas/water/electriciteitsstatus"?
Voor de Electriciteit: ABB ZS/S1.1 met de DBB 23004
Voor gas: ARCUS 60201102
Voor het water: ARCUS 6020175124115 (da's de code) maar het is deze http://www.arcus-eds.de/fileadmin/arcus ... B_IMPZ.pdf

"duur" speelgoed allemaal, maar op zih heeft het allemaal wel zijn nut, als je bvb kan instellen dat bij waterlekken bvb een alarm afgaat of zo via knx...

Momenteel ligt het weer ff stil, omdat ik verder aan het tegelen ben. 'S avonds ben ik dan hier wel op de pc vanalles aan het uitzoeken, maar echt testen is er dan niet bij spijtig genoeg. Waar ik nog wel helemaal uit ben (zeg maar gewoon helemaal niet) is de verwarmings sturing...

Ik heb een 1018 verwarmingsactor samen met 5 1122 thermische regelaandrijvingen. Die in combinatie met de tastsensor 3 plus.

Nu moet ik die 3 mooi laten samenwerken, om de temperatuur (op de verdieping) in het oog te houden en te sturen, maar ik heb geen flauw benul waar te beginnen... (zie foto's)

De "mogelijkheden" van de tastsensor 3
forum 1.jpg
forum 1.jpg (56.45 KiB) 8480 keer bekeken
En de mogelijkheden van de 1018
forum 2.jpg
forum 2.jpg (62.11 KiB) 8480 keer bekeken
Ik heb de duitse en de nederlandse handleidingen al wel eens bekeken, maar dat staat zo vol van schema's waar ik kop nog staart van krijg :oops:
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Doen de dimmers het weer naar behoren?

Vond vandaag een manier om al het recente EIB bus verkeer zichtbaar te maken.
jouwipadres:hs3poortnummer/hslist
Vul dan eibmon als List code in + username en password en voila.
In HS Expert - Archives and Lists -EIB monitor kun je de Ring memory ophogen tor 50000.
Dit ook in de tab HTTP call ophogen.

Ben nog niet aan verwarming toe.
Zal in eerste instantie ouderwets een gewone thermostaat gebruiken, deze aansluiten op een binaire ingang en daarmee de 101800 de kleppen laten aansturen (vloerverwarming).
Vervelend dat Gira de technische documentatie voor de 101800 alleen in het Duits heeft.
Was vroeger niet m'n sterkste vak...
Kijk maar eens in het "muster" project hoe ze daar de verwarming aansturen.
Ingewikkeld hoor.
Met name de opbouw van de aanstuur logica in de graphic logic editor.
Kun je de actual temperature al met de Tastsensor 3 plus uitlezen?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

En is het je al gelukt om "op afstand" de HS3 te programmeren en ETS3 te gebruiken?
Ik ga over een paar dagen m'n iPad 2 ophalen in Hong Kong.
Je had gelijk, er zal toch weer betaald moeten worden voor de Gira iPad app.
In iTunes kun je duidelijk zien dat het 2 aparte apps zijn voor iPhone en iPad.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Ivm de dimmers, die heb ik voorlopig terug gezet in de beginstand, dus ze dimmen weer aan en uit zoals het moet, alleen de feedback is nog nietwat het moet zijn , maardat komt nog wel, eens ik echt de tijd heb om er mee te gaan testen.

Hier draait voorlopig alles om, de tijd hebben :D

Dat muster project heb ik al eens in de rapte bekeken... Nu het tegelwerk zo goed als klaar is, kan het wel zijn dat ik een paar dagen rust inlas, die ik dan kan gebruiken om do'otica nog eens verder in orde te brengen.

De temperatuur uitlezen is me ook omwille van tijdsgebrek nog niet gelukt.. Ik hou je zeker op de hoogte van alle vorderingen :)

enneuh, zo'n ipad 2 kan je ook hier krijgen, moet je nu echt niet speciaal voor naar Hong Kong :D Have a great trip !
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Ik heb eens gekeken naar dat muster project, meer bepaald het verwarmingsgedeelte. Buiten het feit dat het op het eerste zicht ingewikkeld lijkt, zie ik na wat uitpluizen nog steeds de "logica" er niet van in.

De foto hieronder is een bijgewerkte versie, met wat voorbeeldwaardes:
verwarming.jpg
verwarming.jpg (67.4 KiB) 8452 keer bekeken
Zoals je kan zien, zorgt de oscilator voor een 1/0/1/0/1/... signaal. De voorbeeldgegevens gaat ervan uit dat de setpoint temp 21° bedraagt, de huidige kamertemp 20°. Zelfs dan, door alle "logische" bouwstenen te volgen, zie ik niet echt iets gebeuren wat ook logisch lijkt. Volgens mij is gewoon het resultaat hiervan, dat constant een "step+" en daarna een "step-" commando gegeven wordt, maar waar slaat dat op?

Niet simpel :cry:
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Waar vind ik het origineel?
Bouwstenen 899 en 902 gebruiken beiden dezelfde input waarden en derhalve zillen beide uitgangen dezelfde waarde geven.
Snap 'm ook niet...
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

Het origineel staat bij "temperaturen" deel 3

Ze gebruiken daar de wc als voorbeeld.

Goeie reis gehad hoop ik ? :-)
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door 747driver »

Zal er binnenkort eens naar kijken.
Trip was "as usual".
Lasagna in Milaan, Iftar in Dubai, sushi (en iPad 2) in Hong Kong en borscht in Almaty.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira - Correcte programmatie voorbeeld

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:Zal er binnenkort eens naar kijken.
Trip was "as usual".
Lasagna in Milaan, Iftar in Dubai, sushi (en iPad 2) in Hong Kong en borscht in Almaty.
Logisch nadenken doet me ineens je nickname verklaren :D

Ik heb ook eens een mail gestuurd naar dacom (de makers van de homeserver software) om zelf logische bouwstenen te maken. Misschien kan ik dan zelf de "float to string" zelf in elkaar steken... Als het mogelijk is lukt me dat wel... Dan heb je er ook iets aan...
Plaats reactie