Dubbele vraag Gira Quadclient

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Gebruikersavatar
DimitriDC
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
Locatie: Oudenaarde
Contacteer:

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door DimitriDC »

Ik dacht niet dat dit werkte, ik heb wel Telenet variabel IP.

In de Gira app kan je 2 adressen ingeven een intern en een extern en dat switcht automatisch.
Met vriendelijke groeten,

Dimitri
www.coussies.be
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

zo had ik het vroeger ook, maar ik merktte wel dat het iets langer duurde vooraleer de app opstarte/verbinding maaktte. Daarom had ik het gewoon eens geprobeerd en het werkt.

Op zich is het voor @matty2010 een eenvoudige test, gewoon zijn wifi even uitschakelen en testen op 3G/4G
matty2010
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 13:51

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door matty2010 »

Ok, even terug opnieuw, ik ben terug in school, want uiteindelijk moet het in school draaien.

Afbeelding

Zo ziet nu de router detecter eruit. Dus router 2 is de linksys router. Maar moet ik op router 1 ook niet port forwarden dan? Maar daar geraak ik niet zomaar maar op. Dan moet ik eerst toestemming vragen aan school?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

Als ik die router detector goed snap (nooit gebruikt) dan is:

- Your computer: de pc waar je nu op werkt
- router 1 & 2 : het interne netwerk van de school
- internet status: het IP adres van de school zelf

Als je van in de school op de pc waar je nu op werkt, gewoon zonder speciale instellingen online kan (surfen, mailen, ...) dan moet je daar zeker nergens instellingen wijzigen.

Het probleem gaat'm liggen bij jou thuis. Heb je die router detector ook al is bij je thuis gedraaid, om te kijken hoe het schema er dan uitziet?
matty2010
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 13:51

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door matty2010 »

Die 193.190.124.1 is idd het externe ip adres.
router 1 is de hoofdrouter van de school (denk ik)
router 2 is de zelfgeplaatste router die dus aan router 1 hangt via internet en via ethernet hangt deze aan mijn laptop (de pc waar ik nu op werk) en aan de gira homeserver.

Moet ik dan geen toestemming vragen aan school om op die router port forward in te stellen? Want als ik naar port forwarding tester ga zegt die dat geen enkele port open is?

Wss zijn er problemen thuis, maar omdat de homeserver toch moet draaien in school kan ik die maar beter in school laten staan dan
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

Aha, de homeserver moet op school draaien, ok :) Dat veranderd de zaak natuurlijk...

- Op router 1 moet je een forward doen van poort 8080 naar het externe IP adres van router 2 op poort 8080 (dat is het IP dat router 2 gekregen heeft van router 1. Dit zit wss in de range 10.145.8.*** en kan je opzoeken in de instellingen van router 2
- Op router 2 opnieuw een forward instellen van poort 8080 naar het IP van de homeserver, maar dan poort 80

Poort nummer 8080 is willekeurig gekozen, dat kan in principe elk ongebruikt poortnummer zijn, aangezien de school hoogstwaarschijnlijk een fixed IP heeft zonder blokkages op poorten onder 1024. Zo is het alvast toch op mijn IP adres (telenet business)


Enige reden waarom die 2de router er tussengestoken is? Is die school dan uitgerust met Gira materiaal, of gaat dit alleen als leeromgeving dienen? (eigen nieuwschierigheid, heeft op zich van geen belang voor het zoeken naar de oplossing :) )

Weet je ook wat type/merk router 1 is? Want als dit een softwarematige router/firewall is, kan deze wel bepaald netwerkverkeer filteren.

edit: kleine aanpassing gedaan in de uitleg
matty2010
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 13:51

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door matty2010 »

De 2de router staat daar omdat er ook nog andere verbindingen moeten worden gemaakt. Zo moet bijvoordbeeld nog op het netwerk een andere server komen (domovea) en ook een sonos play 1, waar blijkbaar de plugin voor betalend is. UIteindelijk wordt het een soort van project waarmee je een aantal actoren kunt aanspreken (licht, muziek..)
matty2010
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 05 mar 2018, 13:51

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door matty2010 »

Ok ik heb nog eens geprobeerd de Gira HomeServer online te krijgen(was een tijdje met iets anders bezig).

Nu zie ik op de portaal site de status "online", maar als ik dan probeer te surfen van buitenaf lukt het nog steeds niet.
Afbeelding

Dit zijn de instellingen van het portaal, deze kloppen volgens mij?
Afbeelding
Portal address en Portal password staan ook ingesteld in Experte.
En met de Host name zou ik normaal moeten kunnen surfen van buitenaf maar dat gaat niet.
Afbeelding
Own IP: adres van Gira HomeServer
Router: IP adres van router
DNS server: IP adres dat op de status pagina staat van de router.
Afbeelding

Port forward tabel en basisinstellingen
Afbeelding
Afbeelding

Zijn er nog instellingen die ik moet maken in de router? Of in de experte(user rights staat juist)?

Als ik op mijn netwerk zit en ik gebruik IP-adres internet(10.145.13.1)+:8080/hs kom ik wel op de webpagina. Maar van buitenaf dus niet.
Afbeelding
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door 747driver »

Als HTTP port (portaal) heb je poort 80 en in je router forward je poort 8080 naar je Homeserver?
Laatst gewijzigd door 747driver op di 08 mei 2018, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Dubbele vraag Gira Quadclient

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:
di 08 mei 2018, 14:10
Als HTTP port heb je poort 80 en in je router forward je poort 8080 naar je Homeserver?
Op zich is dat nog correct. Veel ISP's laten geen direct contact toe via poort 80 voor particuliere abbonnementen. als je dan externe poort 8080 zo koppelt aan interne poort 80, dan kan je met <IP ADRES>:8080 toch intern poort 80 bereiken, wat de juiste poort is voor op de homeserver te geraken.

Ik denk dat bij hem het probleem zit, dat hij 2 routers moet passeren als ik het me goed herinner, wat het er natuurlijk niet eenvoudiger op maakt. Je moet dan de router die rechtstreeks aan het internet hangt, laten doorsturen naar de interne router, die dan op zijn manier de gegevens weer doorstuurt naar de HS
Plaats reactie