B.IQ RTR & Vloerverwarming

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
PVermaelen
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 12:45

B.IQ RTR & Vloerverwarming

Bericht door PVermaelen »

Hey,

Ondertussen al meer dan 3 jaar happy met onze KNX installatie :D . Toch, nu we sinds kort af en toe van thuis kunnen werken, lopen we aan tegen de minder flexibele kant van de vloerverwarming (vvw).
De room temperature timer in de B.IQ regelt het overgaan van operational modes (comfort 22°/standby 20.5°/night 19°). (De regeling gebeurt met een B.IQ 5fach RTR + Display, die communiceert met de FM446 van Buderus, werkt perfect)
Bijv: 21u naar night-mode /4u30 naar standby-mode / 14u naar comfort (voor alle weekdagen)

Concreet, kan ik op een of andere eenvoudige manier (lees actie de avond vooraf) de timer overrulen om zo bijvoorbeeld hem om 04:35 naar comfort te laten gaan? Op die manier is het 's ochtends warm ipv hem om 7u manueel in comfort te moeten zetten (en dan een dikke 2u moet wachten tot we op temperatuur zijn)

Iemand een idee?

THX,

P.
gjamar
Berichten: 1
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 20:40

Re: B.IQ RTR & Vloerverwarming

Bericht door gjamar »

Hello,

I just found your question on the forum.
Actually, I don't have the answer but I just aquired the same config (BI.Q + FM446) and I don't know how to configure it.

Can you help me please?

Thanks a lot!
Gaetan Jamar
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: B.IQ RTR & Vloerverwarming

Bericht door oNNoZeLe »

PVermaelen schreef:Hey,

Ondertussen al meer dan 3 jaar happy met onze KNX installatie :D . Toch, nu we sinds kort af en toe van thuis kunnen werken, lopen we aan tegen de minder flexibele kant van de vloerverwarming (vvw).
De room temperature timer in de B.IQ regelt het overgaan van operational modes (comfort 22°/standby 20.5°/night 19°). (De regeling gebeurt met een B.IQ 5fach RTR + Display, die communiceert met de FM446 van Buderus, werkt perfect)
Bijv: 21u naar night-mode /4u30 naar standby-mode / 14u naar comfort (voor alle weekdagen)

Concreet, kan ik op een of andere eenvoudige manier (lees actie de avond vooraf) de timer overrulen om zo bijvoorbeeld hem om 04:35 naar comfort te laten gaan? Op die manier is het 's ochtends warm ipv hem om 7u manueel in comfort te moeten zetten (en dan een dikke 2u moet wachten tot we op temperatuur zijn)

Iemand een idee?

THX,

P.

ik weet niet wat voor componenten je nog meer in huis hebt maar als ik je zo volg zou je middels een timer switch dit kunnen plannen.
ik kan dit heel makkelijk inregelen op mijn eigen mastercontrol panel. met een weekschema eraan en tijden wanneer aan en uit.
Je zult dan wel je operating modes aan groupsadressen moeten hangen zodat je deze via de bus kunt schakelen.

ik zie dat de timer ook op de BIQ zit, maar ik zelf gebruik deze nog niet. Wellicht is die via het menu aan te passen zodat ie doet wat jij wilt?
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: B.IQ RTR & Vloerverwarming

Bericht door JurgenS »

Ik heb sinds gisteren ook onze verwarming geprogrammeerd. We hebben dan wel geen ketel die KNS gestuurd is maar we werken met een schakelactor die de ketel aan/uit zet zodra de B.IQs om warmte vragen (of warm genoeg melden). In mijn home server heb ik een logische functie gemaakt zodat de RTR's van de verschillende B.IQ kunnen samenwerken en zodra er eentje warmte vraagt schakelt de actor aan. Ik heb ook een tijdsfunctie, vrij simpel om te beginnen, om zes uur s ochtend comfort en 22u nacht.

Die in de badkamer lijkt tot nu toe perfect voorspelbaar te werken maar in mijn leefruimte niet. Vanochtend stond de schakelaar in de leefruimte op comfort, zoals verwacht, maar even later stond die in standby zonder dat ik wat veranderd had. De gewenste temperatuur was ook nog niet bereikt.

Momenteel is dit nog geen probleem omdat mijn pompen nog samen aangestuurd worden dus beneden wordt het ook wel verwarmd maar naar de toekomst toe zullen deze gescheiden worden.

Dus, iemand enig idee waarom de B.IQ in standby gaat op het moment dat de gewenste temperatuur nog niet bereikt is?
Plaats reactie