lichtafhankelijk schakeling

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

lichtafhankelijk schakeling

Bericht door JurgenS »

Ik ben aan het zoeken hoe ik mijn lichten met bewegingsmelder kan laten schakelen als het donker is/wordt. Het is een niet-EIB bewegingsmelder aangesloten via een universele input.

Ik heb een HS3 en dacht dat het wel mogelijk moest zijn om misschien iets met die sunrise-sunset te doen?

Iemand die me een beetje op weg kan helpen of eventueel zelfs een voorbeeld heeft?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: lichtafhankelijk schakeling

Bericht door 747driver »

Iets wat hier op lijkt?
Testbit zou dan het object zijn van je universele input.
JurgenS.jpg
JurgenS.jpg (91.25 KiB) 3560 keer bekeken
Wellicht kun je ook een 1-bit intern communicatie object maken welke dan in de apps aan een schakelaar wordt toegekend en waarbij "Use time clock" wordt aangevinkt.
Dan kun je in de app in het Tijdschakeloverzicht een Aan en een Uit gebeurtenis aanmaken bv Aan op alle dagen ZN+00:25 en uit ZP-00:25
Dit signaal kun je ipv het nacht 1bit object gebruiken.
Voordeel is dat je het in en uitschakel moment zo in de app kunt wijzigen.
Bij Sunset vind ik het nog te licht om bv buitenverlichting aan te schakelen vandaar die ZN+00:25
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: lichtafhankelijk schakeling

Bericht door JurgenS »

Ik denk dat ik niet helemaal mee ben..... heb het al wel deels kunnen kopiëren maar ik snap het nog niet helemaal. Het date+time element, kan ik dat vervangen door een input van een tijdsklok? Die heb ik reeds en is gesynchroniseerd met een NTP.
Kan je je Output box 1954 eens in detail tonen?

Het laaste stukje, "And, 2inp" die heb ik nog niet door. Uit de help heb ik: "If all inputs have a value !=0 (not equal to zero), the result is 1". Die is toch altijd 1, als het geen sunrise is, dan is het wel sunset... :?

Misschien was het weekend gewoon te kort..... :|
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: lichtafhankelijk schakeling

Bericht door 747driver »

Het bovenste deel doet niets anders dan bepalen of het dag of nacht is waarbij de dag valt tussen Sunrise en Sunset en de nacht tussen Sunset en Sunrise.
Voor een correcte SS/SR bepaling natuurlijk wel de lat/long invullen in het "Pos of Sun" blok.
De output van de functie gaat naar 2 interne communicatie objecten "Dag 1bit" en "Nacht 1bit".
Wanneer "Dag 1bit" 1 is dan is het dag.
Het "Nacht 1bit" object zit aan de A2 (neg) uitgang van de AND functie en geeft dus precies de tegenovergestelde waarde als van de A1 uitgang.
Het onderste blok: alleen indien zowel het "Nacht 1bit" object als "Testbit" 1 is dan is de A1 uitgang van de AND functie ook 1.
Deze uitgang is verbonden met het Switch object van een lamp welke dan dus aangaat.

Een andere optie (welke ik niet heb geprobeerd) is een Internal 1-bit object maken als ware het bv het schakel object van een schakelaktor zodat deze in de apps en QC kan worden bediend met een schakelaar.
Dan zou je het bovenste deel van m'n plaatje weg kunnen laten en dat Internal 1-bit object gebruiken in plaats van het "Nacht 1bit" object.
Je kunt dan in de app deze schakelaar automatisch laten bedienen door de HS3 door middel van Aan en Uit gebeutenissen in het Tijdschakeloverzicht welke je te zien krijgt door in de app op de meest rechter kolom van de regel waar de schakelaar staat op het tijdsymbool te drukken.

Over dat laatste stukje: (SR < actuele tijd) AND (actuele tijd < SS) betekend niets anders dan de huidige tijd is na SS en voor SR oftewel het is dag.

Iets duidelijker?
Plaats reactie