status zenden ts3

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

status zenden ts3

Bericht door Rutger »

omdat het topic 2 kanalen schakelen / verwarming sturen best wel onduidelijk is en grotendeels opgelost hierbij een nieuw topic met het laatste stukje van mijn onkunde. ''ik ben gewoon slecht in formuleren'' :D

Voorbeeld:
Ik heb 2 stuks ts3 schakelaars, van elk gebruik ik 1 knop.
Deze hebben beide een ander groepsadres maar schakelen wel het zelfde kanaal op de schakelactor.
Met welke vlag zend ik naar beide knoppen de status en bij welk component zet ik deze vlag dan neer??

Ik probeer hier een alarmknop te simuleren. Hiervoor heb ik een groepsadres gemaakt.
Maar wanneer deze bediend word gaat de status dus niet naar elke knop waardoor deze 2x gedrukt moet worden wanneer deze weer normaal bediend word.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: status zenden ts3

Bericht door 747driver »

Het probleem van het beschrijven van een vraag is dat jij alle informatie hebt en wij niet.
Wat voor de schrijver vanzelfsprekend is, is dat voor de lezer vaak niet...

Klopt het dat je bij Operation concept voor de TS3 de Button function gebruikt en deze button als Switching en Toggle hebt ingesteld?
Het simuleren van een alarmknop, doe je dat door in ETS een telegram naar de aktor te versturen?
Dus wanneer je met een TS3 button de aktor hebt uitgeschakeld, dan met ETS een On telegram naar de aktor stuurt en vervolgens de TS3 button indrukt, dan verwacht je dat de aktor weer uitschakeld (Toggle) maar omdat de vorige aktie van de TS3 button het verzenden van een Off telegram was stuurt ie nu een On telegram en moet je voor een Off telegram nogmaals drukken.
Is dat het probleem?
Ik kan het hier dan nabouwen, heb nog wel wat TS3's en een aktor liggen.

Het toekennen van een groepsadres aan een TS3 knop snap ik niet helemaal.
Ik sleep het object van de TS3 (Rocker of Button) gewoon naar het groepsadres van het te schakelen aktor object.
Misschien doe ik het wel verkeerd ;)
Het enige wat ik met vlaggen doe is bij sommige objecten de Read flad setten zodat de HS3 bij het opstarten bepaalde waarden kan uitlezen.
Gerco
Berichten: 11
Lid geworden op: za 26 feb 2011, 10:11

Re: status zenden ts3

Bericht door Gerco »

Voor retourmeldingen moet je een apart groepsadres maken.

Groepsadres: 1/0/0 Schakelen verlichting kamer
Groepsadres: 1/1/0 Retourmelding schakelen verlichting kamer

In groepsadres 1/0/0 komen de uitgangen "schakelen" van de tastsensoren en de uitgang "schakelen" van de schakelactor.
In groepsadres 1/1/0 komen de ingangen "status" van de tastsensoren en de uitgang "retourmelding schakelen" van de schakelactor.
se7en
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 13 apr 2009, 23:30
Locatie: Ninove

Re: status zenden ts3

Bericht door se7en »

Ik begrijp wat je bedoelt maar hoe kan je dit in je programma ETS opnemen.
Ik werk met Jung 4094 TSM
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: status zenden ts3

Bericht door Rutger »

747driver, je snapt mijn verhaal al is het weer een tijdje geleden.
Ik ben nog steeds aan het klooien met een alarmfunctie maar vergeet het eerdergenoemde maar even.

Wat ik wil is:
In elke kamer een Alarmknop, Deze moet (bijna) alle verlichting schakelen.
Wanneer het alarm uit gezet word moet elk verlichtingspunt uit dat voortijd niet aan stond. (dus wat al aan stond op dat moment moet blijven branden)

Nu heb ik elk kanaal dat schakelen moet in een groepsadres.
Aan werkt dan dus maar moet alles handmatig uit zetten
maar waarschijnlijk is er iemand met een betere optie.
Gerco schreef:Voor retourmeldingen moet je een apart groepsadres maken.

Groepsadres: 1/0/0 Schakelen verlichting kamer
Groepsadres: 1/1/0 Retourmelding schakelen verlichting kamer

In groepsadres 1/0/0 komen de uitgangen "schakelen" van de tastsensoren en de uitgang "schakelen" van de schakelactor.
In groepsadres 1/1/0 komen de ingangen "status" van de tastsensoren en de uitgang "retourmelding schakelen" van de schakelactor.
Status heb ik zo bij de schakeling in gezet. Werkt perfect zonder extra adres.
Plaats reactie