probleem met trappenhuisfunctie

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

probleem met trappenhuisfunctie

Bericht door pvhuf »

Ik heb eigenlijk zelfs twee problemen, maar zal met het eerste beginnen. In mijn vestiaire hangt een TL licht. Deze kan manueel aan/uit geschakeld worden op een tastsensor (GA 1/2/1). Bovendien wordt hij via een bewegingssensor die gekoppeld is aan een binaire ingang, aangeschakeld met de trappenhuisfunctie die in de schakelactor zit (model 1046 van Gira), daarvoor gebruik ik GA 4/0/6 wat door de binaire ingang verstuurd wordt en ontvangen wordt door het trappenhuisfunctie aan/uit object van de schakelactor.
trappenhuis.gif
trappenhuis.gif (8.24 KiB) 4396 keer bekeken
Wat gaat er nu mis? Op de tastsensor wens ik een statusaanduiding van de LED. En hier gaat het fout. De bewegingssensor detecteert, de binaire ingang verstuurt zijn 4/0/6, de LED gaat aan en de trappenhuisfunctie begint te lopen. Maar bij het aflopen van de tijd, gaat het licht uit, maar de schakelactor verstuurt hierbij niets, waardoor de LED van de tastsensor blijft aan staan. Ik zie geen mogelijkheid om bij aflopen van de trappenhuistijd iets te versturen.

Wie weet hiervoor een oplossing?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: probleem met trappenhuisfunctie

Bericht door 747driver »

Is het wellicht mogelijk om een GA te maken voor de LED van de tastsensor en dan de Retourmelding schakelen in dat GA te slepen?
Als het een Gira tastsensor is heb je in de parameters onder Status LED de mogelijkheid om Superposed function te activeren en dan te kiezen voor Activation via separate LED object.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: probleem met trappenhuisfunctie

Bericht door pvhuf »

De gebruikte tastsensor is er één van Gira, meer specifiek de push sensor 2 plus.
Ik zie echter geen mogelijkheid bij tastsensor 2 plus om de LED apart aan te sturen.

Bij de tastsensor 3 versies van Gira is dat er wel, heb ik al gemerkt. :cry:

EDIT: ik denk dat er bij de tastsensoren 2 wel een mogelijkheid is om de status apart in te geven, maar dan moet je de knoppen als wip instellen, dan krijg je een apart statusobject voor de "wip". Niet als je hem als druktoets gebruikt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: probleem met trappenhuisfunctie

Bericht door 747driver »

Is het de 105200?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: probleem met trappenhuisfunctie

Bericht door pvhuf »

Het is inderdaad de 1052
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: probleem met trappenhuisfunctie

Bericht door 747driver »

Tja, zie idd geen mogelijkheid er een apart communicatie object voor te maken.
Volgens de gebruiksaanwijzing:

Object 0 - 9 Status: 1-bit object for triggering the status-LED of a key or a rocker, resp
Object 0 - 9 Switching: 1-bit object for sending switching telegrams (ON, OFF).

Zou verwachten dat een een switch off commande van de schakelactor de led zou doen uitgaan.
Zal wel onzin zijn maar ik zou denken aan een extra GA met daarin de retourmelding schakelen van de actor + het switching object van de tastsensor...
Plaats reactie