HOWTO: Bewegingsdetectie - trappenhuisftie met non-KNX PIR

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

HOWTO: Bewegingsdetectie - trappenhuisftie met non-KNX PIR

Bericht door pvhuf »

Enige dagen geleden postte ik een vraag ivm de problemen die ik had bij het gebruik van de trappenhuisfunctie in een schakelactor (GIRA 104600) voor een PIR die aan een binaire actor hangt (GIRA 106800). Daarmede werd een TL-licht in een vestiaire kast geschakeld (vestiaire deur open, PIR ziet je, schakel). Deze problemen zijn nu opgelost, en om jullie over mijn oplossing in te lichten schrijf ik nu een klein howto-tje.

De PIR is geen KNX gestuurde bewegingsdetector. Het is een DT40-Bw van Duotecno. De reden: deze bewegingssensoren zijn zo KLEIN, niemand ziet ze zitten in de plafond of muur. Fantastische dingetjes. Zie maar op de onderstaande foto.
clipboard05.jpg
clipboard05.jpg (3.64 KiB) 3374 keer bekeken
Mijn belangrijkste probleem was dat de geschakelde lichten eigenlijk niet naar verwachting reageerden. PIR zag mij, lichten gingen aan, maar na de trappenhuistijd gingen ze ook weer uit, ondanks dat ik daar nog in de buurt beweegde. Mijn tweede (minder belangrijk) probleem was dat de LED indicatie niet uitging aan de tastsensor waar een knop was om het licht ook manueel aan of uit te doen.

In onderstaande twee figuren kunnen jullie de parameters zien die ik ingesteld heb voor de schakelactor (trappenhuisftie) en voor de binaire actor en die de boel laten functioneren zoals ik het wel verwacht.

Eerst de binaire actor. Het AAN-commando wordt verzonden bij dalende flank (zo werkt de PIR). Dat was eigenlijk het enige wat ik vroeger deed. Telegram met groepadres 4/0/6 en waarde $01 wordt verstuurd waarop de schakelactor reageert.
Clipboard01.gif
Clipboard01.gif (42.42 KiB) 3374 keer bekeken
Om de trappenhuistijd te verlengen moest ik op geregelde tijdstippen een telegram kunnen zenden die natriggert. Vandaar dat de parameter cyclisch zenden van de binaire actor op: "herhalen bij AAN" staat. En in de schakelactor staat "trappenhuistijd natriggerbaar" aan.

Als je echter geen uitsignaal genereert, dan blijft de binaire actor voor eeuwig aantelegrammen verzenden, wat uiteraard niet de bedoeling is. Dus een UIT-signaal is nodig, dat verzonden wordt vanaf het moment dat de PIR niets meer ziet (dus staat dit bij "commando bij stijgende flank"). Telegram met groepadres 4/0/6 en waarde $00 wordt dan verstuurd. Het UIT-signaal zorgt ervoor dat de AAN niet meer wordt herhaald. Het UIT-signaal heb je voor niets anders nodig, je wil zeker niet dat de schakelactor er iets mee doet, want dat zou betekenen dat telkens de PIR geen beweging meer ziet, je licht uitgaat.

Daarom, bij de configuratie van de schakelactor is het belangrijk dat de "reactie op UIT-signaal" op "negeren" staat.
Clipboard03.gif
Clipboard03.gif (47.56 KiB) 3374 keer bekeken
En dat is het zowat. Resultaat: zolang je beweegt binnen de trappenhuistijd zal de trappenhuistijd hertriggerd worden. Het licht blijft aan, en na dat je weg bent blijft het licht nog voor de trappenhuistijd aan. Als je natuurlijk de hele trappenhuistijd stokstijf stil blijft staan in het bereik van de PIR, gaat hij toch uit, maar ja het blijft een bewegingsdetector en geen mensenherkenner.

Over de ingestelde tijden (zowel de herhaaltijd als de trappenhuistijd) kan gediscussieerd worden, maar dat hangt vnl af van de toepassing. Hier is het belangrijk dat het licht niet minutenlang aan blijft als de vestiaire weer dicht gaat.

Mijn tweede probleempje is opgelost door de retourmelding bij schakelen te gebruiken als object voor het aansturen van de LED (eigenlijk van de knop, want bij een TS2 is er geen apart LED-object). Dat is dus telegram met groepadres 1/2/8. Die knop schakelt het vestiaire-licht aan en uit, maar dat kan je niet zien op het screenshot, want ik heb het groepadres hiervan weggeveegd.

Hopelijk kan deze kleine howto nuttig zijn voor iemand.
Plaats reactie