Temperatuursturing pompgroep meibes

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
sdep
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 feb 2009, 23:53

Temperatuursturing pompgroep meibes

Bericht door sdep »

We zouden willen gebruik maken van EIB temperatuurcontrole om de mengmotor van de CV pompgroep rechtstreeks te sturen.

Mijn vraag hierbij is : hoe werkt een mengmotor op een CV groep ?

Is dit zuiver open/toe of wordt er proportioneel geregeld wanneer de gevraagde temperatuur voor de vloerverwarmoing bv 35 graden is en de aanvoertemperatuur 50 graden.

De motortjes zijn van meibes en werken op 230V AC.

Heeft iemand hiermee ervaring ?

Mvg

Stephan
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: Temperatuursturing pompgroep meibes

Bericht door Mattias »

Hallo,

Volgens mij kan je hier een PI-regeling op loslaten. Dit gaat steeds de verhouding juist mengen ook al is je aanvoertemperatur niet constant. Je stelt de gewenste waarde in en dan regelt de PI-regelaar dmv een 0-10V en 4-20mA uitgang je regelklep. Interessante toepassing om een LOGO te gebruiken. De volledige regeling kan in LOGO en met de KNX module kan je de gegevens op KNX uitlezen en eventueel aansturen.
sdep
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 feb 2009, 23:53

Re: Temperatuursturing pompgroep meibes

Bericht door sdep »

Ik zie niet in wat het voordeel is van logo te gebruiken.

I wil rechtstreeks alles via EIB doen. Onze motor is 230V dus 0-10V is toch geen oplossing of zie ik het verkeerd ??
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: Temperatuursturing pompgroep meibes

Bericht door Mattias »

Waarschijnlijk heb ik je vraag verkeerd begrepen.... :)

Verwarming zou ik zo doen: thermostaten of voelers op KNX en dan een verwarmingsactor welke de ventielen regelt (geen temperatuur maar debietregeling). Ik stel deze altijd in op een continue PI-regeling. De temperatuur van je vloerverwarming zou ik constant houden (35° is OK). Naar mijn weten (verbeter me als ik mis ben) wordt bij vloerverwarming steeds op debiet geregeld en niet op temperatuur. De regeling van de ketel gaat zelf zorgen voor de continue temperatuur dus daar hoef je toch niets aan te doen... Ik heb alleszins nog nooit een mengkraan moeten sturen. Is dit al in de richting? :)
sdep
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 27 feb 2009, 23:53

Re: Temperatuursturing pompgroep meibes

Bericht door sdep »

Het is juist deze 35 graden die we willen regelen. We hebben meerdere pompgroepen en de sturing van de ketel kan maar 1 mixer aan . De andere mixers moeten dus ook gestuurd worden en het liefst zouden we dit willen doen via EIB componenten zodanig dat al de setpunten kunnen ingesteld worden via de eib componenten.

De electroventielen aansturen op de collectoren is geen probleem.
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: Temperatuursturing pompgroep meibes

Bericht door Mattias »

Aha, dan heb ik je vraag toch goed begrepen :)
Ik zou het nog steeds met logo uitvoeren. PI regelaar op loslaten en aangezien je een 230V actor hebt kan je eventueel pulsbreedtemodulatie toepassen om het "mixventiel" aan te sturen. Met de LOGO/KNX module erbij kan je de waardes ook inlezen en aansturen vanuit KNX. Je moet wel goed rekening houden met de beperking van I/O van logo en de beperkingen op KNX. Maar iedereen heeft zo wel zijn eigen mening om een bepaald probleem aan te pakken. Ik zou op het eerste zicht opteren voor de logo maar er zijn wss wel meerdere oplossingen mogelijk. (kijk ook eens naar de prijs van de logo configuratie :) )
Plaats reactie