Loxone vernietigt softwarematig mijn knx devices

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Loxone vernietigt softwarematig mijn knx devices

Bericht door mzungu100 »

Ik heb de ip interface van loxone gebruikt om een merten schakelaktor te programmeren (649204 en 649208).Na het programmeren gaat het run ledje vooraan het toestel uit en ets zegt ook dat het toestel niet runt. Ik zit hier nu met 12 lampengroepen die het niet meer doen. Geprobeerd om het met de ip interface van weinzierl te doen, maar het kwaad is geschied.

Iemand een oplossing? Of al zelf meegemaakt?

Met vriendelijke groeten

Paul
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Loxone vernietigt softwarematig mijn knx devices

Bericht door hfx »

Kan je wat meer info geven wat je juist gedaan hebt met welke software? Ets4 of 3, alleen groepsadressen of ook fysieke adressen. Loxone als stuureenheid of als visualisatie? De verschillende stappen dus.
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Loxone vernietigt softwarematig mijn knx devices

Bericht door mzungu100 »

Hallo
Ik gebruik ets3 om te programmeren.
Mijn knx devices waren geprogrammeerd met een weinzierl ip interface ( zonder enig probleem)
Een paar aanpassingen gedaan (groepsadressen) op de bewuste merten devices, en geprogrammeerd met de loxone ip interface. En dan gebeurde op kwade. Het run ledje ging van die devices uit en het blijft uit. Heb al in ets het geheugen gewist van het device, de busdelnemer herstart. Niks help. Ik denk dat er een bitje geset of gereset is door die loxone ip interface. De gebruiker zal deze component niet te herstellen, dit wordt ietsje voor de fabrikant.
Ps. Ik gebruik die loxone ook voor visualisatie van mijn knx installatie.

Mvg
Paul
Als ik nog bepaalde zaken moet verduidelijken, zeg het maadr
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Loxone vernietigt softwarematig mijn knx devices

Bericht door mzungu100 »

Hallo
Volgens het Duitstalige loxone knx forum is deze fout gekend bij loxone, maar zonder oplossing van hunnentwege.
Forumlid raadde mij aan om de devices te programmeren met een usb device, deze heb ik niet maar wel nog een oude getrouwe rs232 device. Na programmering van de merten devices licht het groene run ledje opnieuw op, en devices zijn opnieuw operationeel.

Weet nu waarom loxone zoveel updates aanlevert, dit spul deugt niet in combinatie met knx. Ze hebben een interface naar alle mogelijke zaken, maar ik heb sterk mijn twijfels.
Ik heb het gekocht om het te leren kennen en toe te passen in mijn eigen installatie. Je kan het dus zeker niet gebruiken om knx devices te programmeren.

Mvg

Paul
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Loxone vernietigt softwarematig mijn knx devices

Bericht door hfx »

Hallo Paul,

ben blij voor je dat je het terug in orde hebt gekregen.
Dat je loxone niet kan gebruiken om knx te programmeren is wel heeel kort door de bocht. Ikzelf had nog nooit van dit probleem gehoord.
Zelf heb ik alleen maar loxone om mijn knx te programmeren en te bedienen, nog nooit problemen mee gehad.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Loxone vernietigt softwarematig mijn knx devices

Bericht door pvhuf »

Zoals reeds een aantal maal in dit forum gezegd, is de Loxone een knx-"compatibel" device. Het is echter niet KNX gecertifieerd. Dat zegt denk ik voldoende. Groepsadressen versturen via de loxone om het systeem te bedienen is van een totaal ander niveau dan een deelnemer programmeren. De synchronisatie luistert daar veel nauwer naar mijn mening. Gebruik van een "echte" KNX IP-interface is dan ook betrouwbaarder.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Loxone vernietigt softwarematig mijn knx devices

Bericht door Joep »

mzungu100 schreef:Hallo
Volgens het Duitstalige loxone knx forum is deze fout gekend bij loxone, maar zonder oplossing van hunnentwege.
Forumlid raadde mij aan om de devices te programmeren met een usb device, deze heb ik niet maar wel nog een oude getrouwe rs232 device. Na programmering van de merten devices licht het groene run ledje opnieuw op, en devices zijn opnieuw operationeel.

Weet nu waarom loxone zoveel updates aanlevert, dit spul deugt niet in combinatie met knx. Ze hebben een interface naar alle mogelijke zaken, maar ik heb sterk mijn twijfels.
Ik heb het gekocht om het te leren kennen en toe te passen in mijn eigen installatie. Je kan het dus zeker niet gebruiken om knx devices te programmeren.

Mvg

Paul
Hier wil ik even op inhaken aangezien ik een soortgelijk probleem gehad heb (Ik heb er ook een topic over aangemaakt op dit forum).

Mij mij reageerde mijn dimactor niet meer, maar zodra ik de loxone loskoppelde van de knx installatie was het probleem weg!

Ik heb hierover contact gehad met loxone en het probleem was bekend en op dat moment hadden ze een test lopen.
Na de test hebben ze de loxone onder handen genomen en heb ik een nieuwe gekregen waarna het probleem verholpen was!
Plaats reactie