TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graad.

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graad.

Bericht door pvhuf »

In elke kamer heb ik een tastsensor 2 plus van gira. Vroeger gebruikte ik die uiteraard om de kleppen van de verwarming mee aan te sturen, maar sinds m'n homeserver actief is, doe ik de sturing centraal vanuit de homeserver. De TS2+ wordt dus niet meer gebruikt om de sturing te doen.

De termostaatwaarden bevinden zich dus nu in de homeserver, waar ik ze naar wens kan veranderen via de visu, maar ik wens de termostaatwaarden wel te synchroniseren met de TS2+, zodat dezelfde waarde daarop afgebeeldt wordt als op de homeserver. Daarvoor gebruik ik de objecten 26 en 50. Met object 50 lees je de current temperature setpoint uit, en met object 26 kan je de basis waarde instellen.

Met andere woorden: verander ik de waarde op de homeserver, wordt 26 beschreven. Verander ik de waarde op de TS2+, wordt 50 verstuurd.

Bij het beschrijven van 26 gaat het echter mis. Wat ik ook doe, er is steeds één (1) graad verschil in de waarde die ik doorgeef, en de waarde die de TS2+ dan krijgt. Dus ik stuur bijvoorbeeld 20,7°C door en de TS2+ beeldt dan 19,7°C af. Lees ik 50 uit, dan is die 19,7°C. Ik word er een beetje gek van. Het sturen wordt altijd in comfort mode gedaan. Ik heb het met meerdere TS2+ geprobeerd: steeds die één graad verschil. Het lijkt wel een soort offset waarde, maar ik zie nergens een parameter die dat zou definiëren.

Ik kan natuurlijk ook simpelweg één graad teveel doorsturen, maar dat is maar gefoefel. Wat mis ik hier?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door 747driver »

Het lijkt wel een soort offset waarde, maar ik zie nergens een parameter die dat zou definiëren.
De enige plaats waar ik een offset zie is onder Room temperature controller function - Room temperature sensing - Adjustment internal sensor.
Neem aan dat die op 0 staat en dat die waarde er hier niet toe doet?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door 747driver »

Ik zie nog een offset mogelijkheid.
Room temperature controller function - Setpoints
Heb je daar een screenshot van?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:
Het lijkt wel een soort offset waarde, maar ik zie nergens een parameter die dat zou definiëren.
De enige plaats waar ik een offset zie is onder Room temperature controller function - Room temperature sensing - Adjustment internal sensor.
Neem aan dat die op 0 staat en dat die waarde er hier niet toe doet?
Dat is de plaats waar je de interne termometer waarde kan aanpassen, typisch moet je daar twee graden aftrekken gek genoeg. Dat heeft echter niets te maken met de termostaatfunctie.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door 747driver »

En bij die Setpoints?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Ik zie nog een offset mogelijkheid.
Room temperature controller function - Setpoints
Heb je daar een screenshot van?
Clipboard01.gif
Clipboard01.gif (44.48 KiB) 5586 keer bekeken
Dit zijn de settings. Maar datgene waar jij op doelt (upward/downward adjustment of basic setpoint temperature wellicht) is het aantal graden tussen dewelke je kan regelen.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door 747driver »

En als je het schrijven naar 26 en het lezen van 50 met de group monitor in ETS doet ipv de HS?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door 747driver »

Neem aan dat je met de group monitor heb gechecked of de HS wel de juiste waarde verstuurd.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door pvhuf »

747driver schreef:Neem aan dat je met de group monitor heb gechecked of de HS wel de juiste waarde verstuurd.
Heb ik inderdaad gechecked. De waarde die gestuurd wordt is bvb 20,4°C. En gezien de TS2+ ingesteld staat om elke verandering van waarde te plaatsen op de bus komt er 19,4°C direct daarna terug. Ik zal eens proberen met de groupmonitor een waarde te versturen naar object 26.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: TS2+ setpoint temperature geeft altijd offset van 1 graa

Bericht door 747driver »

Ik zou 26 Readable maken.
Kun je 'm uitlezen en checken of de waarde overeenkomt met wat je met de group monitor ernaartoe hebt geschreven.
Plaats reactie