Status LED's bedienen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
EibNewby
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 21:43

Status LED's bedienen

Bericht door EibNewby »

Ik ben blij als eerst een probleem te mogen posten op deze vernieuwde site.
Ons huis staat er nu enkele maanden en de basis functionaliteiten heb ik zonder problemen via ETS3 kunnen configureren. Vandaag ben ik begonnen aan de "specialekes". Ik heb, gebruikmakend van de centrale functies, de "Alles-Uit" netjes kunnen aanmaken. Het enige wat ik nog voor heb is, nadat ik alles-uit knop heb ingedrukt, dat mijn status LED's op de schakelaars nog blijven branden.

Is er iemand die me kan vertellen hoe ik moet tewerk gaan om die LED-jes ook uit te doen ?

Bedankt voor jullie hulp

Sven
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: Status LED's bedienen

Bericht door Mattias »

Je moet de statusobjecten van je actorkanalen terugkoppelen aan je knoppen. Zo kan hij de status van de actor volgen als hij door andere knoppen wordt aangestuurd.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Status LED's bedienen

Bericht door KNX_Steven »

Het vorige antwoord is korrekt, nog een kleine vervollediging.
Het is in het algemeen ook geen slecht idee om de Groepenobjekten van bepaalde LEDjes ook direct te verbinden met het "alles uit groepenadres". Dit is interessant:
° voor het zeldzame paar aktoren waarbij er geen statusterugmelding is;
° voor Groepenobjekten van drukknoppen die de "toggle" funktie gebruiken. Anders kan je gaan beleven dat je na een "alles uit" twee keer op zo'n knop moet drukken voor het licht aan gaat.

n.b.: Ik gebruik liefst KNX terminologie: KNX "Groepenobjekt" = EIB "Communicatie-object"
EibNewby
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 21:43

Re: Status LED's bedienen

Bericht door EibNewby »

Dat was inderdaad de truc die nodig was. Bedankt heren

Sven
gator
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 19:13

Re: Status LED's bedienen

Bericht door gator »

Wij hebben Berker IQs en ik ben juist begonnen met ze te programmeren. Voor elke kamer is er een ALLES AAN/UIT scene. Desondanks de statusobjecten te hebben gebruikt, moeten we toch tweemaal drukken om een bepaald licht aan te doen na een ALLES UIT. Het vreemde is dat de status LED op de toets wel correct werkt maar de TOGGLE functie dus niet. Als ik het licht uitdoe op een andere schakelaar dan hebben we dit probleem niet dan werken zowel de status LED als de TOGGLE.

Enig idee iemand?
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Status LED's bedienen

Bericht door Wijnand »

Ik maak zelf bijna nooit gebruik van de status functies.
Je kan heel eenvoudig het oplossen door de schakelobject van de schakelaar eerst naar z'n "eigen" groepsadres te laten verwijzen en daarna naar alle groepsadressen welke ook de actor (uitgang) schakelt.
De schakelaar stuurt altijd alleen maar zijn commando naar het eerste groepsadres (dit is degene naar welke het schakelobject als eerst naartoe is gesleept) en de overige gebruikt ie alleen als status verandering.
Hierdoor is het probleem met het statuslampje als wel het dubbel schakelen opgelost.
gator
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 19:13

Re: Status LED's bedienen

Bericht door gator »

wat bedoel je met het "eigen" groepsadres van de schakelaar? ter verduidelijking de status LEDs werken perfect, ook als ik een andere schakelaar gebruik werken zowel de TOGGLE als de status LEDs zoals het hoort. alleen bij gebruik van de ALLES UIT loopt de TOGGLE mis en moet ik 2x drukken.

kan je misschien even een voorbeeld geven met wat groepsadressen?

thx
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Status LED's bedienen

Bericht door Wijnand »

Ik ga m'n best doen.
Een schakelaar heeft 2 "objecten". Een object "Schakelen" en een object "Status" (deze namen kunnen per type variëren) .
Stel je hebt groepsadres 0/0/1 (Alles uit) en groepsadres 0/1/2 (Verlichting woonkamer), dan sleep je het object "Schakelen" eerst naar groepsadres 0/1/2 en dan naar groepsadres 0/0/1.
Dan staat er "Schakelen 0/1/2, 0/0/1"

Dit betekend: Ik zend mijn waarde naar groepsadres 0/1/2, maar voor mijn status kijk ik naar groepsadres 0/1/2 maar ook naar groepsadres 0/0/1

Zo moet het goed werken en hoef je niet meer twee keer te drukken.

Succes. En ik hoor graag of het heeft gewerkt.
gator
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 19:13

Re: Status LED's bedienen

Bericht door gator »

jep, dat heeft het opgelost. bedankt!!
Plaats reactie