beginnersvragen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
arnevt
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 14:10

beginnersvragen

Bericht door arnevt »

Eerst en vooral, ik ben nieuw in KNX/eib en ETS, maar wel informaticus, en heb meer dan basiskennis electriciteit

ik heb nog geen knx stuff, ga er binnenkort wel bestellen van merten, en er eerst wat mee spelen in lab, voor ik ze in gebruik neem, maar ik had toch alvast enkele vragen


ik heb een impulsdrukker 628344 geimporteerd in ets, samen met een 8voudige schakelaktor, en heb een paar vraagjes

ik lees dit in de catalogus

KNX software functies:
Schakelen, omschakelen, dimmen (1-/2-voudig),
jaloezie (1-/2-voudig), flanken activeert 1-, 2-, 4-
of 8-bit telegrammen (verschil korte/lange bediening),
flanken met 2-byte telegrammen (verschil
korte/lange bediening), 8-bit schuifregelaar,
oproep van scènes, opslag van scènes, sperfu

- kan je dit object gebruiken om bvb 2 functies aan 1 knop te geven, bvb lang indrukken = tuin aan, kort indrukken = oprit aan?
- wat is het verschil bij flanken tussen 1, 2 4 of 8 bits, en 2 bytes telegrammen?
- 1voudig bedoelen ze mee, 1 knop die alternerend gebruikt wordt voor AAN/UIT, en 2 voudig, 1 knop voor AAN, en 1 voor uit? juist?
- waar kies je 2 voudig in ETS? of moet je gewoon bij dimrichting kiezen voor "lichter" bij 1 toets, en "donkerder" bij een andere? en als je 1voudig wil, dan "lichter & donkerder"?
- als ik de functie dimmen geef aan een toets, verschijnt er in de tree een schakelobject en een dimobject? wat moet ik kiezen in geval van een dimaktor?
- als ik bij (om)schakelfunctie kies bij object A voor 1bit, verschijnt er in de tree bij die toets "schakelobject" en kies ik voor 1 byte verschijnt er "waardeobject", wat bedoelen ze hiermee?
- status van de leds, daar snap ik niet te veel van, staat standaard "van status/waardeobject A", wat is dat object A eigenlijk?
- je kan ook nog kiezen voor terugmeldobject, wanneer gebruik ik wat?
- bedoeling zou zijn dat bij een "living uit" knop, die alle lichten in de living uit doet, de led brandt als 1 van de circuits aan staan, die deze knop uitschakelt

veel vragen ik weet het, die zichzelf misschien beantwoorden eens ik kan beginnen "testen", maar ik ben toch alvast nieuwsgierig
arnevt
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 11 mar 2009, 14:10

Re: beginnersvragen

Bericht door arnevt »

ondertussen, met een frisse kop alles eens herbekeken en heb ik tal van antwoorden zelf al gevonden, ga ze zelf beantwoorden en als ik fout ben hoor ik het hopelijk wel :)

arnevt schreef: - kan je dit object gebruiken om bvb 2 functies aan 1 knop te geven, bvb lang indrukken = tuin aan, kort indrukken = oprit aan?
ik denk dat het antwoord hierop ja is, door 2 objecten te gebruiken, en het een te laten sturen op group X bij korte druk, en het B object enkel bij lange druk, op andere group, juist?
arnevt schreef: - wat is het verschil bij flanken tussen 1, 2 4 of 8 bits, en 2 bytes telegrammen?
is gewoon een verschillend telegram van verschillende grootte, waarbij 1 aan/uit is, 2 iets met prioriteiten, 4 voor dimmers, en 8 een waarde?
arnevt schreef: - 1voudig bedoelen ze mee, 1 knop die alternerend gebruikt wordt voor AAN/UIT, en 2 voudig, 1 knop voor AAN, en 1 voor uit? juist?
ben ik nog niet uit, is gewoon andere naam voor "schakel" en "omschakel" functie denk ik?
arnevt schreef: - waar kies je 2 voudig in ETS? of moet je gewoon bij dimrichting kiezen voor "lichter" bij 1 toets, en "donkerder" bij een andere? en als je 1voudig wil, dan "lichter & donkerder"?
- als ik de functie dimmen geef aan een toets, verschijnt er in de tree een schakelobject en een dimobject? wat moet ik kiezen in geval van een dimaktor?
ik heb ondertussen een dimaktor toegevoegd, en zie dat er voor elk kanaal een "schakelobject", "dimobject" en een "waardeobject". Is het de bedoeling dat je een knop in dim-functie koppelt met een dimobject, en een knop die waarde stuurt met een waardeobject? Of moet je beiden zien te gebruiken eer de dimmer werkt?
arnevt schreef: - als ik bij (om)schakelfunctie kies bij object A voor 1bit, verschijnt er in de tree bij die toets "schakelobject" en kies ik voor 1 byte verschijnt er "waardeobject", wat bedoelen ze hiermee?
vrij logisch, 1bit is aan of uit (schakelen dus), meer bits geven een waarde, ik was nog niet goed wakker :)
arnevt schreef: - status van de leds, daar snap ik niet te veel van, staat standaard "van status/waardeobject A", wat is dat object A eigenlijk?
- je kan ook nog kiezen voor terugmeldobject, wanneer gebruik ik wat?
- bedoeling zou zijn dat bij een "living uit" knop, die alle lichten in de living uit doet, de led brandt als 1 van de circuits aan staan, die deze knop uitschakelt
hier ben ik nog niet uit, integendeel, wat zijn actieve en passieve terugmeldobjecten?
Plaats reactie