Gebruik status adressen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Falcon10
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 22:21

Gebruik status adressen

Bericht door Falcon10 »

Kan iemand me eigenlijk uitleggen hoe de status groepsadressen eigenlijk gebruikt worden binnen ETS, want dat is me niet helemaal duidelijk.

Als voorbeeld nemen we volgend :

- Een schakelaar met adres 1.1.5
- een andere schakelaar voor alles uit adres 1.1.7
- een actor met het licht op met adres 1.1.10
- een groepsadres voor schakelen 1/1/1
- een groepsadres voor status 2/1/1
- een groepadres alles uit 3/1/1

Om ons licht aan en uit te doe steken we normaal gewoon 1.1.5 en 1.1.10 in het groepsadres 1/1/1.
Om onze alles uit schakelaar te gebruiken en alle lichten uit te doen steken we 1.1.7 en 1.1.10 in groepsadres 3/1/1.
Maar zoals jullie weten, deze manier zorgt er ook voor dat je in reeële gevallen soms 2x op drukknoppen moet drukken eer het licht aan/uit gaat.

Hoe zit het dus met het gebruik van dit status groepsadres ?
Welke adressen moet ik in bovenstaand geval in het statusgroepadres steken ? En hoe houdt de alles uit rekening met de statussen ?
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gebruik status adressen

Bericht door egfdevos »

status-object van schakelaar 1.1.5
status-object van actor 1.1.10
in groepsadres 2/1/1
Nu kan de schakelaar de toestand van de actor zien.

Het kan ook voor komen dat een schakelaar geen status object heeft.
Kijk dan of het schakel-object een read vlag actief heeft anders deze actief zetten.
Nu kun je in plaats van het status-object het schakel-object ook in 2/1/1 voegen.
Let op dat 1/1/1 zendend moet zijn! Dit moet het eerste groepsadres zijn bij het schakel-object.
Zo niet, even aanpassen bij de eigenschappen.

Een object kan maar naar één groepsadres schrijven maar kan naar meerdere luisteren.

De "alles uit" hoeft geen rekening met de toestand van de actor te houden want deze stuurt altijd maar één waarde namelijk "uit".

P.S. Een "alles uit" voor bijvoorbeeld een woning kun je het best realiseren met een scene.
Laatst gewijzigd door egfdevos op do 28 nov 2013, 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gebruik status adressen

Bericht door pvhuf »

Ik ben lichtjes geïntrigeerd want er zijn een paar dingen die me niet duidelijk zijn.
1) Wat bedoel je exact met het status-object in jouw geval, want er zijn veel schakelaars zonder een dergelijk object voor je toepassing. Indien je bedoelt de "LED" die aangestuurd wordt, dan zie ik niet waarom je dat voor een licht schakelaar zou moeten apart aansturen, als de LED van de schakelaar zelf gebruikt wordt. Je zet gewoon de LED op statusweergave en dan heeft ie altijd de goede waarde. Bij een Gira tastsensor 2 bvb heb je geen statusobject als je een druktoets als schakelaar instelt, maar wel als de druktoets geen functie heeft, of als twee druktoetsen als wip worden gebruikt.

2) Kan je wat meer uitleg geven over die gevallen waarin je 2x moet drukken om je licht aan of uit te krijgen? Ik heb dat eigenlijk nog nooit gehad in normaal gebruik.

Nu voor je vraag ivm wat steek je in het status groepsadres: dat is vrij duidelijk, je steekt daar de actor in, meer specifiek een retourmelding die van je actor komt. Dus om in jouw termen te spreken: het groepsadres bevat de schakelactor en de schakelaar. Of nog duidelijker: het groepsadres verbindt het object dat de retourmelding van de actor naar buiten brengt met het statusobject van de schakelaar.

Maar opnieuw, voor lichten zie ik niet goed in waarom je het statusobject apart zou moeten aansturen.

Concrete gevallen waar ik bijvoorbeeld wel het statusobject apart aanstuur zijn bijvoorbeeld rolluiken: je drukt bijvoorbeeld op de wip die de rolluik bedient, en je laat het statusobject van de wip aansturen door de retourmelding van de aandrijfbeweging van je rolluikactor. Dat zorgt ervoor dat de statusLED blijft branden zolang de actor de motor aanstuurt.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gebruik status adressen

Bericht door egfdevos »

pvhuf

Op het moment dat je de "om" functie gaat gebruiken loop je tegen dit soort problemen.

Een simpel voorbeeld voor 2x drukken probleem is bijvoorbeeld als je op jouw Gira tastsensor 2 i.p.v. een wip, druktoetsen met "om" functie gaat gebruiken om het licht te schakelen.

Probeer maar eens een werkende wisselschakeling te maken met twee druktoetsen als "om".
Dat gaat niet lukken want je hebt standaard geen feedback in je Gira tastsensor druktoets.
Je zult read-vlaggen aan moeten zetten want je hebt geen status-object.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Gebruik status adressen

Bericht door pvhuf »

egfdevos schreef: Op het moment dat je de "om" functie gaat gebruiken loop je tegen dit soort problemen.
Een simpel voorbeeld voor 2x drukken probleem is bijvoorbeeld als je op jouw Gira tastsensor 2 i.p.v. een wip, druktoetsen met "om" functie gaat gebruiken om het licht te schakelen.
Probeer maar eens een werkende wisselschakeling te maken met twee druktoetsen als "om".
Dat gaat niet lukken want je hebt standaard geen feedback in je Gira tastsensor druktoets.
Je zult read-vlaggen aan moeten zetten want je hebt geen status-object.
Nu ben ik pas echt geïntrigeerd. Ik doe dat en zie geen enkel probleem. Voorbeeld: berging licht geschakeld op drie tastsensor 2's van Gira, de druktoets als "OM" en status LED als "statusweergave". Zie mijn twee screenshots hieronder. Geen enkel probleem. Druk ik op één van de tastsensoren, dan gaan de status LEDS van de andere mee uit en aan en gezien het OM is schakelt ie van aan naar uit en omgekeerd op de drie plaatsen.
beeld1.gif
beeld1.gif (61.16 KiB) 7341 keer bekeken
beeld2.gif
beeld2.gif (53.66 KiB) 7341 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Gebruik status adressen

Bericht door egfdevos »

Je hebt volkomen gelijk dat het werkt.
Heb over het hoofd gezien dat de Gira tastsensor de vlaggen al geactiveerd had. Was vanmorgen nog niet helemaal wakker :mrgreen:
beeld1.gif
beeld1.gif (16.44 KiB) 7339 keer bekeken
Even een beter voorbeeld dan:
beeld2.gif
beeld2.gif (9.56 KiB) 7339 keer bekeken
Deze komt van een inputmodule.
Ingang ingesteld op schakelen met "om" functie.
Heb ook de status indicatie geactiveerd voor de volgende uitleg.

Als ik alleen met deze 2 schakel-objecten en natuurlijk een actor-object een schakeling maak zal deze niet goed werken. (Kun jij testen door de Write vlaggen te deactiveren)
Ik heb 3 opties om het werkende te krijgen.
1: extra status groepsadres maken met status-objecten (0 en 6) en actor status-object
2: activeer de Write vlaggen van schakel-object (1 en 7).
3: de schakel-objecten (1 en 7) en status-objecten (0 en 6) en actor-object en één groepsadres
Edwin
Plaats reactie