temperatuur regelen + aansturen kleppen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door Joep »

Hoi Allemaal,

Ik heb me pas sinds een jaartje verdiept in de wereld van KNX-EIB en heb door veel lezen, het kijken van filmpjes en veel zelf wat aan te klooien inmiddels wel wat kennis opgedaan.

Inmiddels heb ik bij mij in huis een groot deel van de installatie aangepast (onder andere verlichting, rolluiken enz)

Nu kom ik echter uit bij het aansturen van de verwarming en ik heb daar al een tijdje onderdelen voor liggen, alleen kom ik er niet helemaal uit hoe ik de boel moet programmeren...

Om te beginnen is het volgende de bedoeling:

Ik wil later in meerdere ruimtes de temperatuur afzonderlijk kunnen regelen, dan zal het dus moeten zijn dat er een ventiel gestuurd wordt zodra er warmtevraag is in een bepaalde ruimte en de ketel zal aan moeten gaan.

Voor nu is het zo dat het alleen voor het regelen van de temperatuur voor de woonkamer is, De andere ruimtes zijn nog niet voorzien van ventielen en thermostaten.

In de woonkamer heb ik een touchscreen in de muur zitten welke de visualiesatie van de gira homeserver weergeeft (quiadclient).
Mijn bedoeling is dan ook om geen afzonderlijke thermostaat ergens te monteren in de woonkamer, aangezien dat prima via het touchscreen zou moeten kunnen.

Ik had bedacht om de temperatuur in de ruimte te meten met een afzonderlijke temperatuursensor.

Ik heb de volgende onderdelen aangeschaft:

-ABB VAA/A6.24.1 verwarmingsactor, Voor het (toekomstig) aansturen van de ventielen in de diverse ruimtes.
-Theben OT-box opentherm gateway, Mijn remeha avanta ketel is een modulerende ketel.
-Zennio QUAD 4 voudige binaire ingang/temperatuursensor

Ik had bedacht dat ik met de zennio quad de temperatuur van de woonkamer kon meten, en dat ik in de gira homeserver het Groepadres van de sensor kan gebruiken voor de actuele ruimtetemperatuur.
Echter kan ik bij de parameters van de desbetreffende ingang van de zennio quad ook nog aanvinken dat het een thermostaat is waardoor ik nog meer opties krijg?

Bovenstaande dingen zijn volgens mij het probleem nog niet zo, Dat is door het een en ander te proberen wel voor elkaar te krijgen.

Mijn grootste probleem is dat ik geen flauw idee heb hoe ik de ventielen aan zou moeten gaan sturen?

In het geval van de verwarming in de woonkamer zou er als er warmtevraag is en de ketel brand, een ventiel aangestuurd moeten worden zodat het warme water in de radiatoren in de woonkamer komt.

Is er iemand die me een beetje op weg kan helpen waar ik het beste kan beginnen?
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door egfdevos »

Alvast een tip voor later.
Bij je thermo-elektrische/motor kleppen zeer goed opletten dat je de juiste adapter-ring kiest.
Laatst gewijzigd door egfdevos op za 18 jan 2014, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door egfdevos »

De QUAD bezit meerdere RTR (Ruimte Temperatuur Regelaars).
Dus die kan het regelwerk doen. "De thermostaat functie aanzetten."
Kies voor "PI" regeling.
"PWM" sturing als je thermo-elektrisch kleppen gebruikt.
"Continu" sturing als je motor kleppen gebruikt.
De rest spreekt voor zich als je de handleiding doorleest.
Setpoint is de gewenste waarde.

Met PWM of Continu object stuur je de VAA/A6.24.1 welke op zijn beurt weer je kleppen stuurt.

Wat je verder nog nodig hebt is een thermometer. Liefst zo'n mooie ouderwetse.
Plaats deze in de ruimte op de plek waar jij je het meest bevind.
Vergelijk zijn temperatuur met de gemeten temperatuur van je sensor.
Dit geeft de afwijking welk je kunt instellen.

Dat moet genoeg zijn om het minimaal werkende te krijgen.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door pvhuf »

Ik denk dat je best eens begint met een aantal onderwerpen op deze forums te lezen. Dit onderwerp is al meerdere malen ter sprake gekomen samen met gesuggereerde oplossingen.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door Joep »

egfdevos schreef:De QUAD bezit meerdere RTR (Ruimte Temperatuur Regelaars).
Dus die kan het regelwerk doen. "De thermostaat functie aanzetten."
Kies voor "PI" regeling.
"PWM" sturing als je thermo-elektrisch kleppen gebruikt.
"Continu" sturing als je motor kleppen gebruikt.
De rest spreekt voor zich als je de handleiding doorleest.
Setpoint is de gewenste waarde.

Met PWM of Continu object stuur je de VAA/A6.24.1 welke op zijn beurt weer je kleppen stuurt.

Wat je verder nog nodig hebt is een thermometer. Liefst zo'n mooie ouderwetse.
Plaats deze in de ruimte op de plek waar jij je het meest bevind.
Vergelijk zijn temperatuur met de gemeten temperatuur van je sensor.
Dit geeft de afwijking welk je kunt instellen.

Dat moet genoeg zijn om het minimaal werkende te krijgen.
Ik had in de zennio quad de thermostaatfunctie al aan staan, had hem alleen nog niet op PI regeling staan.
Daarmee is in ieder geval mijn vraag mbt de aansturing van de ventielen beantwoord.

De afwijking van de temperatuursensor had ik een tijdje terug al gemeten en ingeregeld.

Ik heb net de handleiding van de Theben OT-Box even bekeken en bij object 3 t/m 12 kan je de maximale stelwaarde voor zone 1 t/m 10 ingeven.
Ik ging ervanuit dat ik bijv. zone 1 in hetzelfde GA moest zetten als de setpoint van de woonkamer en dat de OT-Box dan de stelwaarde voor zone 1 doorgeeft aan de ketel.

Echter kan ik deze 2 objecten niet in hetzelfde GA zetten want als deze zijn allebei zendend??

EDIT:

Ik heb al heel veel onderwerpen op dit forum gelezen, en ook meerdere malen heb ik daarmee andere probleempjes kunnen tackelen.
Ik heb over de OT-Box (onder andere) nog niet een heel bevredigend antwoord kunnen vinden, maar ik zal het forum nog even doorspitten want misschien heb ik wel een aantal topics over het hoofd gezien..
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door egfdevos »

Je ketel hoef je verder niet aan te sturen die is zelf al slim genoeg.
Die bepaald de warmtevraag aan de hand van de retour temperatuur van het cv water.
De kunst is de fijn afstelling om het beste rendement te behalen.
Edwin
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door Joep »

Weet je dat zeker?

Ik heb nu nog gewoon een (modulerende) kamerthermostaat aan de ketel hangen, En daarmee slaat de ketel ook alleen pas aan als ik de thermostaat omhoog zet...
masjerang
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 18 jan 2012, 13:55

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door masjerang »

Even dit topic aanvullen met een vraag die naar aanleiding van een post naar boven kwam:
Wat is het verschil tussen thermo-elektrische en motor kleppen?
Heeft dit te maken met het verschil van kleppen open-dicht en regelbare kleppen? Wat zijn de pros en cons?

Thanks!
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door egfdevos »

Thermo-elektrisch = open/dicht (Duurt wel een paar minuten om van de ene naar de andere stand te gaan.)
motor = regelbaar

Voor en nadelen weet ik niet.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: temperatuur regelen + aansturen kleppen

Bericht door pvhuf »

masjerang schreef:Even dit topic aanvullen met een vraag die naar aanleiding van een post naar boven kwam:
Wat is het verschil tussen thermo-elektrische en motor kleppen?
Heeft dit te maken met het verschil van kleppen open-dicht en regelbare kleppen? Wat zijn de pros en cons?
Zonder te beweren dat ik er zeker van ben, denk ik dat het verschil zit in de technologie om beweging te produceren. Thermo-elektrisch betekent beweging door middel van elektrische verwarming van een metaalelement dat hierdoor uitzet. Zoiets als een thermokoppel... En bij definitie dus vrij traag in reactie. Een motorklep zal zijn beweging opwekken door een fluctuerend elektromagnetisch veld wat krachten veroorzaakt in een rotor en daardoor in beweging gaat.

Pros en cons? Ik denk dat je er zelf wel kan bedenken. Of the top of my hat: Motoren vertonen op langere termijn slijtage, zijn wellicht ook duurder in constructie. Een thermoelektrisch ventiel reageert traag en kan uiteraard niet continu draaien, maar is bedrijfszekerder en kleiner in constructie. De traagheid in beweging heb je nodig bij een opengaand ventiel, wat je bij gebruik van een motor enkel kan bekomen door een reductiemechanisme. Dat is zowat mijn eerste gedacht hierover.
Plaats reactie