poort aansturen met vertraging

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

poort aansturen met vertraging

Bericht door JurgenS »

Ik heb een poort op mijn oprit die ik bedien met de KNX. Via een schakelactor geeft ik een pulse (actor schakelt en 1 sec later weer uit) om te openen/te sluiten, bij de deur heb ik een (knx) schakelaar om die te bedienen.

Nu zou ik in mijn garage een schakelaar (die niet knx is maar wel op een binaire input aangesloten is) wil hebben die de poort na vijf minuten sluit.

Hoe kan ik dat oplossen want via de actor kan toch niet? In mijn binaire input vind ik niet zo onmiddelijk een optie voor een uitgestelt commando.

Iemand een idee?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: poort aansturen met vertraging

Bericht door pvhuf »

De trappenhuisfunctie van de actor gebruiken.
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: poort aansturen met vertraging

Bericht door JurgenS »

dat kan ik toch niet doen want als ik m dan normaal wil openen (met de normale knx schakelaar) zonder vertraging wordt dezelfde actor gebruikt....
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: poort aansturen met vertraging

Bericht door Dré »

Geen idee welke type en merk jij gebruikt, maar ik kan bij de actor die ik gebruik volgens mij voor de trappenhuisfuctie en de normale aan/uit functie apparte groepsadressen aanmaken.
Maar ja, volgens mij moet jij voor het opensturen van het hek en voor het sluiten van het hek een puls geven, klopt dat, want ja dan wort het een stuk ingewikkelder.
Mogelijk kun je overwegen om er een extra uitgang voor te gebruiken?
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: poort aansturen met vertraging

Bericht door JurgenS »

Mijn schakelactor is een ABB SA/S12.10.1. Ik heb idd wel een trappenhuisfunctie maar zoals gezegd de sturing van de poort verwacht een pulse. Op de sturing is er 1 aansluiting voor een externe schakelaar ofzo, hierop heb ik de actor aangesloten. Bij de buitendeur is er een schakelaar op de poort te openen/sluiten. Omdat ik met de motor rij, zou het handig zijn dat als ik vertrek, in mijn garage (staat los van het huis) een schakelaar zou hebben dat als ik die bedien, de poort met enige vertraging weer sluit. Niet onmiddelijk want dan rij ik door de veiligheidsmelder en gaat de poort weer open.

Ik moet een manier hebben om mijn niet KNX gestuurde schakelaar een vertraagd signaal te laten verzenden naar dezelfde actor.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: poort aansturen met vertraging

Bericht door pvhuf »

Als het niet gaat met je actor en het trappenhuis, heb je dan een homeserver of ander logische component? Dan kan je het gewoon met een logische module programmeren. Heb je dat niet, en wil je zo weinig mogelijk geld kwijt zijn en heb je verder niet te veel logica nodig, koop dan een ABB LM/S1.1 Logikmodul. Tijdvertraging en een aantal andere functies voor minder dan 100euro.
Plaats reactie