Meerdere sensoren gebruiken voor licht schakelen

Problemen, Tips of tricks met ETS programmatie post je hier.
Plaats reactie
Falcon10
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 22:21

Meerdere sensoren gebruiken voor licht schakelen

Bericht door Falcon10 »

Ik zit momenteel met volgende situatie :

3 Gira bewegingsmelders in huis.
Momenteel wordt 1 bewegingsmelder gebruikt om al het licht aan te schakelen indien deze bewegingsmelder wordt geactiveerd dmv een schakelaar aan te zetten. Dit gebeurd op volgende manier :
Er zijn 2 groepsadressen hiervoor :
- 1 groepsadres ( 0/1/0 ) met daarin het switching object van de bewegingsmelder en vervolgens alle lichten op de schakelmodule die we willen laten aan gaan.
- 1 groepsadres ( 0/1/1 ) waarin de drukknop van de schakelaar zit om de bewegingsmelder te activeren en het blocking object van de bewegingsmelder

Nu met 1 bewegingsmelder werkt dit perfect : als er iemand voorbij de bewegingsmelder komt als deze op de schakelaar aangeschakeld staat, gaan alle lichten aan zoals gevraagd. Staat de schakelaar uit, en er komt iemand voorbij de sensor, dan gebeurd er niets, zoals het hoort dus.
Nu zou ik dit willen uitbreiden naar de 2 andere sensors in huis, echter hier knelt het schoentje :
Je zou denken dat je enkel het switching en blocking object van de 2 andere sensors bij in de hierbovengenoemde groepsadressen moet steken, maar als je dat doet, geeft het een allegaartje van acties, maar niet het gewenste : van wat ik eruit kan opmaken, ook al staan de sensors dan uitgeschakeld, elke keer gaan de lichten aan ( ook zonder beweging voor de sensor ).

Hieronder heb ik even een printscreen van de settings van bewegingssensor :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vermoed dat het probleem zich in het eerste deel ( general ) bevind van de settings :
"Application type" staat daar bij alle sensoren op "Single Unit", je hebt hier ook de keuze in "main unit" en "extension unit".
Hoewel dit me niet echt logisch lijkt als het probleem zijnde. Aangezien de 3 sensors losstaand van elkaar de beweging moeten melden.
Eigenlijk moet het dus : ALS schakelaar sensors = AAN dan ( beweging sensor 1 OF beweging sensor 2 OF beweging sensor 3 ) = lichten schakelen

Iemand enig idee welke aanpassing ik moet doen om dit te verwezenlijken ?
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Meerdere sensoren gebruiken voor licht schakelen

Bericht door Kanonvlees »

Beste Falcon,

Ik denk dat U 1 bewegingsmelder (bv 1.1.15) als "Main Unit" moet instellen. De andere 2 stel je dan in als "extension unit".
Bij de 2 'slaven' kom er maar 1 groepsobject te voorschijn, deze koppel je dan aan het gepaste groepsadres (bv 0/1/2) en dan met het juiste groepsobject van de 'Master'.
Als 1 van de 2 'Slaven' een beweging detecteert wordt dit gemeld aan de Master die dan op zijn beurt via 0/1/0 de verlichting aan laat gaan.
Bij blokkeren is het juist het zelfde als bij stand alone. De 2 Slaven melden wel via 0/1/2 een beweging aan de Master maar de Master is geblokkeerd.

Probeer maar een keer en laat iets weten é
Falcon10
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 22:21

Re: Meerdere sensoren gebruiken voor licht schakelen

Bericht door Falcon10 »

Net al eens even hier op het werk gekeken wat het geeft.
Bij de Master sensor komt dan een object bij als je hem op Master zet, genaamd "message from extension unit - movement" en bij de Slave sensors een object "message to master unit - movement".
Als ik het goed voor heb zet je die dus in een nieuw groepsobject en laat je de master sensor gewoon in de bestaande blocking en switching groepsobjecten, en zet je de slave blocking en switching objecten hier niet in ( gebruik je zelfs niet, want dit wordt geregeld door dit "message to" en "message from" groepsadres dat je maakt ? ).
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Meerdere sensoren gebruiken voor licht schakelen

Bericht door Kanonvlees »

Klopt
Falcon10
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 22:21

Re: Meerdere sensoren gebruiken voor licht schakelen

Bericht door Falcon10 »

OK, het werkt inderdaad, de 3 sensors werken nu samen.
Je kan nu inderdaad het alarm opzetten op een schakelaar, waarna de 3 sensors actief worden, en bij detectie laten ze de lichten aanspringen, dit gedurende 10 seconden, waarna ze terug afspringen ( normaal ).
Raar genoeg, springen de lichten wel af, maar gaan ook direct terug aan. Dit blijft oneindig duren, totdat je de drukknop van de schakelaar drukt om het alarm terug af te zetten.
Iemand enig idee hoe dit komt ?
Ik vermoed dat het komt doordat de sensor ( masterunit ) bij beweging een aan telegram stuurt naar de actor om de lichten aan te doen, maar geen "reset" of uit telegram verstuurd naar de actor.
Weet iemand welke parameter ik in de mainsensor moet aanpassen ? Ik denk dat het één van de settings van de "evaluation of a recognition" of "end of recognition" moet zijn, maar geen idee welke.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Meerdere sensoren gebruiken voor licht schakelen

Bericht door Dré »

Als de lichten uitgaan en meteen weer aan, dan moeten de lichten toch wel eerst een uit commando krijgen, anders zullen ze ook niet uit gaan.
Wat geeft ETS monitor aan wanneer dit voor komt?
Plaats reactie