vloerverwarming en radiatoren

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door kurt.dg »

william schreef:
zo 10 jun 2018, 17:57
hoe kan je vermijden dat 60° water door de vloerverwarming loopt...
Vraag die je voor jezelf kan stellen: wat in geval er zowel boven als beneden warmte aanvraag is?
Moet de keteltemperatuur dan naar 40°C (vloerverwarming) of 60°C (radiatoren) regelen?
Indien dit voorkomt (vraag van zowel boven als beneden), betekent dit met uw concept slechts 1 verdieping kunt opwarmen indien je geen problemen wilt...
Paul21 schreef:
ma 13 aug 2018, 07:27
@747driver, is de homeserver noodzakelijk? Ik heb een X1 (te minste hij is onderweg naar NL).
Wil in mijn installatie ook iets dergelijks gaan realiseren...
Ik vermoed dat beide zaken niet verplicht zijn (visualisatie is natuurlijk wel gemakkelijk).
Je kan hiervoor simpel een logische module gebruiken om de temperaturen te vergelijken en met EN of OF poorten te gaan werken. Dit kan bv. met een ABB ABAS121 (recente logische module van ABB met tal van mogelijkheden, volledig te configureren in ETS).
JurgenP
Berichten: 1
Lid geworden op: di 16 okt 2018, 22:11

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door JurgenP »

Hallo William,

Heb je dit concept ondertussen al kunnen uitwerken? Ik zit een beetje in dezelfde situatie, alleen zal ik gebruik maken van een Loxone server om te visualiseren.

Groeten,

Jurgen
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door Rutger »

teaser schreef:
ma 11 jun 2018, 12:05
Kan de ketel dit zelf niet sturen adhv de warmtevraag? Je moet in KNX zelf geen ketelsturing willen schrijven. De ketel kan dat normaal zelf veel optimaler.
Je moet idd niet gaan klooien met je cv, dit kan veel simpeler. Aanvoer op minimaal 55 is van belang zodat je HR kan werken dmv condensatie.
Indien je huis geïsoleerd is zal 55 graden waarschijnlijk wel voldoen voor je radiatoren, zo niet kan je nog naar 70 gaan.

Je toevoer regel je dmv een thermostaatkraan die je retour van je verdeler meet. Zo schakelt deze klep om te mengen met je retour.
Ik las hier net nog over een ''thermische schakelaar op de verdeler om de cv te schakelen''. Die is voor de pomp van de verdeler zodat deze stopt met pompen wanneer water te warm is.
Je temperatuur van je ketel hoef je dus niet te wijzigen voor vloer of radiator, dit gebeurt enkel bij cv's die onder de ketel een 3wegklep hebben tbv boiler/cv te scheiden wanneer de fabrikant de boilerfunctie buiten de cv heeft.
Intergas heeft dat bijvoorbeeld, heb je bijvoorbeeld een Remeha dan zal je die optie bij mijn weten niet hebben.

Om de ketel aan te sturen met OT heb je zover mij bekend alleen de optie van Theben. Ikzelf heb het vermogen van de ketel tbv van cv gehalveerd en werk met aan/uit. Ben in de nieuwbouwwonig maar weinig warmte nodig dus ik vraag mij af of ik de kosten er uit kan halen met een OT box.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door 747driver »

Rutger schreef:Aanvoer op minimaal 55 is van belang zodat je HR kan werken dmv condensatie
Ik heb een Remeha ketel welke ik via de Gira Homeserver met de Theben KNX-OT-box aanstuur.
Wanneer er slechts warmtevraag voor de vloerverwarming is zal de ketel eerst een instelbare minimum aanvoer temperatuur (bij ons 35 graden) nastreven en vervolgens terug moduleren om deze ingestelde temperatuur vast te houden.
Uiteindelijk zal de aanvoer temperatuur zelfs bij minimum vermogen hoger gaan worden dan de ingestelde temperatuur en om te voorkomen dat de ketel afslaat zal ie de target temperatuur gelijk maken aan de actuele temperatuur.
In m'n visualisatie is dit de eco stand.
In non-eco stand gaat de aanvoer temperatuur naar een instelbare hogere temperauur (80 graden voor radiatoren).

Dit heb ik zo gedaan met het idee dat het rendement het hoogst is met een zo laag mogelijke retour temperatuur.
Zo lees ik ook hetgeen hier en hier staat.
De technische informatie van onze ketel zegt:

Tot 98% ten opzichte van Hi (88% t.o.v. Hs) bij een gemiddelde watertemperatuur van 70°C (80/60°C).
Tot 105% ten opzichte van Hi (95% t.o.v. Hs) bij een gemiddelde watertemperatuur van 40°C (50/30°C).

Aanvoer op minimaal 55 zoals je zegt snap ik dan ook niet.
Wat mis ik...
Rutger
Berichten: 60
Lid geworden op: di 20 mar 2012, 22:18

Re: vloerverwarming en radiatoren

Bericht door Rutger »

Bedankt voor de info. Heb het idd niet goed beschreven. Maar kort gezegd. De meesten zullen of kunnen niet zo uitgebreid programmeren. Een installateur zal in een nieuwbouwhuis met vloerverwarming (waar in de meeste gevallen geen knx aanwezig is), 55 graden invoeren. Hiermee kun je zowel radiatoren als vloer verwarmen en is je retour koud genoeg voor het rendement. En zie het als richtlijn. Elke installatie is anders.
Plaats reactie