Home Cinema + multiroom

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Home Cinema + multiroom

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Op dit moment ben ik aan het uitkijken voor een muzieksysteem te plaatsen in de woning (ik zou eerst wat extra info inwinnen vooraleer ik de aankoop doe, vandaar deze vraagmelding via dit forum).
Huidige installatie is een KNX installatie dat gevisualiseerd wordt met Domovea, maar dit zal in de komende maanden aangepast worden naar een Gira Homeserver als bediening.
Momenteel heb ik enkel de TV, digicorder en bluray speler in de woonkamer.
Bedoeling zou zijn om muziek te hebben in de woonkamer (homecinema) en 2 boxen in de keuken, bureau en buiten (terras).
Op de KNX beurs heb ik de Basalte Asano P4 gezien dewelke me zeer interessant lijkt voor de multiroom zaken.
Op dit moment heb ik dus een voorkeur om met de producten van Basalte te werken, en eventueel een Bose 535 versie III als home cinema in de woonkamer.
Bediening van zones, bronselectie, volume, ... in alle ruimten (incl. woonkamer) zou gebeuren via Gira visualisatie of BEO4 afstandsbediening.

Volgende vragen:
- Zijn er mensen die gebruik maken van Basalte voor het muziekgedeelte? Ervaringen hiervan?
- Zijn er mensen die een Bose systeem gebruiken voor de home cinema en dit bedienen via het KNX gedeelte?
- Via de Asano A3 kan ik wel een lijnuitgang geven aan het Bose systeem (bij Bose dus een lijningang), maar daarmee kan ik die zone nog niet in- of uitschakelen en volume aanpassen. Zijn er alternatieven?

Alvast bedankt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door 747driver »

Zijn er alternatieven?
Sonos?
Er bestaal een QuadClient Plugin voor.
Kun je helaas niet voor de app gebruiken.
Met de CONNECT:AMP kun je bestaande boxen gebruiken en met de CONNECT kun je je huidige geluisbronnen gebruiken.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Bedankt voor de reactie.
Momenteel heb ik nog geen boxen, dus alles is nog mogelijk.
Echter had ik begrepen dat SONOS geen 5.1 home cinema systeem heeft.

Als ik mag, zou ik mijn oorspronkelijke vraag even verruimen en vragen wie er reeds een home cinema (bv. een 5.1 systeem) geïntegreegd heeft in een KNX omgeving?
Eveneens ben ik geïnteresseerd indien er mensen zijn die vanuit hun KNX visualisatie (bv. Gira) de TV kunnen in- en uitschakelen.

Alvast bedankt.
Slyke
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 22:56

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door Slyke »

Ik ben zelf een grote muziekliefhebber (lees audiofiel) en wil bewust mijn home cinema opstelling buiten het KNX-gegeven houden.
Je moet (blijkbaar) alles al gaan doorlinken naar uw kast en daar heb ik het niet zo voor...

Voor multiroom daarentegen ben ik ook aan het uikijken naar een goede oplossing.
De Denon Heos serie (met een amp die aanleunt bij die van Sonos) lijkt mij, puur op audiovlak, zeer kwalitatief.
Maar hoe integreer je dan zoiets in een domotica-systeem?
Geen idee eigenlijk...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door egfdevos »

Een beetje audio systeem heeft wel RS232 of een internet aansluiting.
Met een beetje zoeken op internet vind je de commando lijsten wel.
Als je dan ook nog eens een Domovea of HS hebt is het toch redelijk te doen om het allemaal aan elkaar te knopen.
Edwin
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door jnyzie »

Russound is top en betaalbaar voor multiroom en multisource
Knx gateway komt uit eind deze maand.
Wordt verdeeld via Alelek.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door egfdevos »

jnyzie schreef:Russound is top en betaalbaar voor multiroom en multisource<br abp="358">Knx gateway komt uit eind deze maand.<br abp="359">Wordt verdeeld via Alelek.
Audio is niet echt mijn ding maar daar ga ik toch even naar uit kijken.
Edwin
Lukske
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 19:00

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door Lukske »

Ik heb mijn Bose installatie juist vervangen door de nieuwe Loxone muziekserver, hiermee kun je UPnP en DLNA toestellen integreren dus ook recievers (Hometheater) die dat kunnen, hiermee krijg je dan een complete oplossing.
Vooral de tts (text-to-speech) funcie is echt een hoogtepunt van dit product, je zet het alarm op en je krijgt ofwel een bevestiging dat het alarm opstaat of een melding dat er iets niet in orde is bv. een raam dat openstaat.
Ook de gewone meldingen zoals alarmsignaal of het aanbellen gaan gewoon via de luidsprekers, waarbij je dit tijds afhankelijk kunt maken welke zones, bv s'avonds krijgen de kinderkamers geen bel signaal.

Leuk detail je kunt via Airplay elke muziek zone direct aanspreken dus muziek op uw iphone kun je direct afspelen in die zone.
http://shop.loxone.com/enen/music-server-8-zone.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door jnyzie »

Beste,
loxone musicserver interesseert me, maar welke bouwsteen heb ik nodig om de data v loxone naar KNX te brengen?
mvgjorgen
Lukske
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 19:00

Re: Home Cinema + multiroom

Bericht door Lukske »

De aansturing gebeurd via de Loxone Miniserver:
http://www.loxone.com/enen/products/min ... erver.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hiermee kun je dan de Muziekserver aansturen via de inbegrepen visualiseren en Apps, KNX kan men heel eenvoudig in de Miniserver activeren, hierdoor is het zeker geen probleem om met KNX knoppen de muziekserver aan te sturen.
http://www.loxone.com/enen/service/docu ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een leuk detail een Russound koppeling via IP (RIO) zit al heel lang standaard in de Miniserver.
Plaats reactie