Loxone bekabeling

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
jerome2710
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 18:11

Loxone bekabeling

Bericht door jerome2710 »

Beste lezers,

Ik zou graag willen experimenteren met domotica in mijn bestaande huis. Inmiddels heb ik al de nodige uren op het internet gespeurd naar informatie en heb ik de keuze gemaakt voor Loxone. Voor nu beperkt de domotica zich tot het schakelen van verlichting, mogelijk met een licht- en/of bewegingssensor.

Momenteel sta ik op het punt om de Loxone Miniserver aan te schaffen, maar ik heb nog enkele praktische vragen waar ik een antwoord op zoek. In eerste instantie zou ik graag 4 spots willen schakelen. Deze zijn reeds aangesloten in de woonkamer via traditionele wijze.
  • De Miniserver heeft 8 uitgangen, volgens de documentatie 250VAC 5A. Zijn dit dus relais waar ik rechtstreeks verlichting op aan kan sluiten met maximaal 5A per relais?
  • Dienen deze uitgangen beschermd te worden met een zekeringautomaat? Per uitgang of mogen deze uitgangen 1 zekeringautomaat delen? Kunnen jullie hiervan een voorbeeld/link/afbeelding tonen?
  • Dienen de 24V voeding en de Miniserver zelf ook beschermd te worden met een zekeringautomaat?
De 4 spots in de woonkamer zijn opgedeeld in 2 keer 2 spots. Ik heb 2 bruine en 1 blauwe draad getrokken om op de Loxone aan te sluiten. Mijn aanname is dat de spots de blauwe nuldraad delen en dat de bruine fasedraden geschakeld worden.
  • Is deze wijze correct?
  • Ook de kleuren?
  • Dit resulteert dat de zekeringautomaat tussen de bruine fasedraad staat, klopt dat?
Wellicht is het raadzaam om contact op te zoeken met een elektricien, maar omdat deze situatie vrij simpel is zou ik het graag zelf willen proberen. In eerste instantie als testopstelling, om deze vervolgens permanent te monteren. Mochten jullie nog andere tips voor mij hebben, hoor ik dat graag!

Groeten,
Jerome
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Loxone bekabeling

Bericht door Dré »

jerome2710 schreef: [*] De Miniserver heeft 8 uitgangen, volgens de documentatie 250VAC 5A. Zijn dit dus relais waar ik rechtstreeks verlichting op aan kan sluiten met maximaal 5A per relais?
Dat zijn inderdaad relais van 5A 250V
jerome2710 schreef: [*] Dienen deze uitgangen beschermd te worden met een zekeringautomaat? Per uitgang of mogen deze uitgangen 1 zekeringautomaat delen? Kunnen jullie hiervan een voorbeeld/link/afbeelding tonen?
Beschermen is aan te raden, maar is niet perse nodig en wordt vaak ook niet gedaan als je maar zeker weet dat je onder de limit blijft van de 5A 250V.

jerome2710 schreef: [*] Dienen de 24V voeding en de Miniserver zelf ook beschermd te worden met een zekeringautomaat?
Nee de voeding op zich hoeft ook niet apart afgezekerd te worden en die 24v voeding is dan voor het voeden van de miniserver, de miniserver heeft verder geen voeding.

jerome2710 schreef: De 4 spots in de woonkamer zijn opgedeeld in 2 keer 2 spots. Ik heb 2 bruine en 1 blauwe draad getrokken om op de Loxone aan te sluiten. Mijn aanname is dat de spots de blauwe nuldraad delen en dat de bruine fasedraden geschakeld worden.
Meestal als het alleen schakelen is, is het net zoals bij een traditionele schakelaar een fase (bruine) als inkomende en een schakeldraad (zwarte) als uitgaande naar de lamp toe.
Als je een dimmer hebt is een dimmer soms wel nodig, ligt de dimmer.


Maak anders een kleine opstelling en sluit daar het een en ander aan met test lampen.
Heb je er ook aan gedacht hoe je het aan en uit schakelen van de verlichting gaat realiseren?
jerome2710
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 18:11

Re: Loxone bekabeling

Bericht door jerome2710 »

Hartelijk bedankt voor je reactie, Dré! Hier heb ik echt veel aan!
Dré schreef:Beschermen is aan te raden, maar is niet perse nodig en wordt vaak ook niet gedaan als je maar zeker weet dat je onder de limit blijft van de 5A 250V.
Goed om te horen, dat zou wel een hoop ruimte/werk/geld schelen. Is het voor de buitenlampen wel aan te raden om deze te beschermen? Het gaat hier om lampen aan het huis, maar ook de lantaarns in de tuin waarbij de kabel in de grond ligt.
Dré schreef:Maak anders een kleine opstelling en sluit daar het een en ander aan met test lampen.
Heb je er ook aan gedacht hoe je het aan en uit schakelen van de verlichting gaat realiseren?
Testopstelling ben ik inderdaad van plan. De Miniserver is inmiddels besteld, ik ben benieuwd!
De verlichting staat momenteel op een traditionele tijdschakelaar. Deze wil ik graag met een lichtsensor door de Miniserver laten besturen. Hiervoor heb ik geen (tast)schakelaars nodig. Eventueel wil ik via de iOS app de verlichting nog handmatig kunnen in- en uitschakelen.

Voor het toekomstige prieel in de tuin zal ik wel 1 of meerdere schakelaars willen gebruiken, maar dat is pas de volgende stap.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Loxone bekabeling

Bericht door Dré »

Nou ja je moet wel bedenken dat sluiting niet goed Is voor de relais.
Voor de buiten verlichting ben ik wel een voorstander om het op een aparte groep te zetten ivm sluiting met als gevolg dat binnen ook het een en ander uit kan vallen.
Verstandig Is het maar zeker geen must.

Over de licht sensor als ik het goed heb zit er intern ook een lichtregeling in de loxone.
jerome2710
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 18:11

Re: Loxone bekabeling

Bericht door jerome2710 »

Dré schreef:Nou ja je moet wel bedenken dat sluiting niet goed Is voor de relais.
Voor de buiten verlichting ben ik wel een voorstander om het op een aparte groep te zetten ivm sluiting met als gevolg dat binnen ook het een en ander uit kan vallen.
Verstandig Is het maar zeker geen must.
Het lijkt me wel verstandig om daar inderdaad een aparte groep voor te maken. Heb ik hier enkel een zekeringautomaat voor nodig? Zou je hiervan een voorbeeld kunnen geven?
Dré schreef:Over de licht sensor als ik het goed heb zit er intern ook een lichtregeling in de loxone.
Klopt, ik heb inderdaad al met LoxoneConfig gespeeld. Er zitten een hoop nuttige functies in die ik zou kunnen gebruiken.
Plaats reactie