DMX dimmer

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
hendrikv
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 08 mei 2015, 12:59

DMX dimmer

Bericht door hendrikv »

Beste,

Ik heb in mijn nieuwbouw redelijk veel lichtkringen waar ik een heel deel wil dimmen (ongeveer 40 tal).
Nu ben ik aan het kijken om loxone te gebruiken maar nu zou ik graag in plaats van de dure dimmer functies in loxone naar een dmx dimmer module te gaan.

Het enige dat ik kan vinden op internet is de volgende
https://www.eldoled.com/led-drivers/pow ... /ac-6060r/

Is dit een goede oplossing om mijn led kringen te sturen en te dimmen?
En zijn er nog andere merken die hier voor in aanmerking komen?

Mvg

Hendrik
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: DMX dimmer

Bericht door egfdevos »

Dus de DMX extention module van loxone. Die geeft je 128 kanalen. (ongeveer €269,-)

DMX drivers?
Dan moet je ook vertellen wat voor een soort LED's je wilt aansluiten CC/CV, 12-32VDC of 230VAC,
Edwin
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: DMX dimmer

Bericht door cevers »

Die module die je linkt is een centraal apparaat, dus komen al je led lichtpunten op 1 plaats binnen? zo niet ben je veel beter af met losse DMX dimmers (de meeste zijn redelijk universeel kwa spanning/stroom) Let op dat DMX dimmers zelf niet voeden.

Je hebt ook een KNX-DMX nodig, afhankelijk hoe handig je bent kan je met een heel goedkope af waarbij je alles zelf erin moet zetten.

En over de Loxone, je hebt daar ook gewoon een DMX module voor, zie geen echte led dimmers behalve de universele dimmer die net zoals alle andere 230v dimmers slecht met led werkt.
hendrikv
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 08 mei 2015, 12:59

Re: DMX dimmer

Bericht door hendrikv »

Beste,
Dus ik heb redelijk veel kringen +-20 die ik via volgende dmx wil dimmen, eventueel na te kijken of ik dit kan doen voor de andere.
Dit is de led ML5WGU1040D2700 PHILIPS MAS LEDspotMV D 5.5-50W GU10 827 40D in combinatie van deze spot uitzicht 202.14.1210W-W DELTA LIGHT
Diro OK Hi S2 Inbsp 35W GU10 wit wit

Nu is de vraag ik deze via dmx kan aansturen dan? Ik heb via ceboo volgende dmx aangekregen maar ik denk dat dit niet kan kloppen? Kan ik deze gebruiken in combinatie van de dmx module?

Integratech 540 SR-2102DIN DMX sturing RGB/RGB+W 12-
36VDC 4x5A DIN-rail 3mod

Integratech 540 SR-2102BEA DMX sturing RGB/RGB+W 12-
36VDC 4x8A

UNI-BRIGHT 595 L51505 DMX PWM Dimmer RGB 30V DIM
3kan
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: DMX dimmer

Bericht door cevers »

Kort antwoord: nee dat kan niet.
Langer antwoord: De leds die jij hier op noemt zijn "gewoon" 230v lampen die toevallig met led's zijn gemaakt. De specs zeggen wel dat ze dimbaar zijn maar dat gebeurt door gewone 230v dimmers, zij het een draaidimmer of dimactor.

Een DMX dimmer is een dimblok dat je voed met laagspanning en waarbij je DMX aanbied om te regelen. (in het geval van bv. LED's)
Simpel gezegd is DMX als KNX. Een universele taal waarmee verschillende apparaten met elkaar praten. DMX zelf dimt niet ;)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: DMX dimmer

Bericht door egfdevos »

Je moet even op zoek naar de vergelijkbare versie in 12-24V DC. Daar een passende led-driver bij vinden welke geschikt is voor DMX.
Een RGB(W) driver geeft de mogelijkheid op 3(4) kanalen met witte spots. Ongeveer 3-4 spots per kanaal.
Waarom dan geen KNX led-driver? Omdat deze letterlijk 2x zo duur zijn als een DMX led-driver.
Tussen led-driver en spots niet meer als 10M. Liefst al niet eens meer als 5m draad.

Waar het op neer komt is dat goede led spots, goed dimmen best wel een paar euro kost.
Mensen denken nog altijd aan het goedkoop dimmen van de halogeen verlichting. (Terwijl halogeen lampjes daar niet voor bedoeld zijn) en schrikken vervolgens van het prijskaartje als ze led willen dimmen.
Kiezen dan voor een goedkope oplossing en gaan dan klagen dat het niet goed werkt. Dimbereik, kleur, flikkeren etc.

Vergeet ook niet dat bij standaard led spots je alleen de licht intensiteit op en neer dimd.
Dus aan de licht kleur veranderd er niks en je krijgt dus geen warme sfeer zoals je bij halogeen gewend zult zijn.
Hier zijn natuurlijk ook weer led's voor te krijgen die dat wel kunnen.
Edwin
Plaats reactie