120 tot 150 busdeelnemers

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door Dré »

Beste,

Ik heb tot nu toe altijd kleine installaties gemaakt met ten hoogste ergens in de 50 bus deelnemers.
Nu moeten we een installatie gaan maken met ergens tussen de 120 en 150 busdeelnemers, wat is volgens jullie de beste methode voor deze installatie.
werken met lijnversterkers, lijn koppelaars of misschien een andere? en hoe zouden we dan dat het beste kunnen toepassen?

Het enige wat ik kan vinden is werken met 1 hoofdlijn, met daar onder direct een buslijn, in mijn geval buslijn 1 2 en 3.
en hoe zit het dan eigenlijk met de voedingen als ik vragen mag, iemand die mij op weg kan helpen?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door Dré »

Ik zit in mijn hoofd met het volgende, is dat ongeveer zoals het moet of zie ik iets fout?

Afbeelding
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door egfdevos »

Jouw plaatje laat "1" lijn zien bestaande uit 2 lijn-segmenten. Gooi in die donker groene lijn nog een lijnversterker (max 3) en je bent er.

Is het een woning en blijft de bus binnen de "4 muren" dan zou ik persoonlijk kiezen om alles in één lijn the houden.
Spaart een voeding voor een hoofdlijn en aangezien je naar alle waarschijnlijkheid toch ook een visu zult gebruiken.
Heb je niet veel aan de filtertabellen. Dus opgebouwd zoals jouw plaatje.

P.S. Deelnemer 1.1.x kan zich in elk willekeurig segment binnen de lijn bevinden.
b.v. 1.1.2 hoeft niet in het eerste segment te zitten maar kan ook in het 2e of 3e of 4e segment zitten
1 lijn kan uit 4 segmenten bestaan. Gekoppeld door lijnversterkers. 4x64=256 deelnemers/lijn.

Op het moment dat je kabel ook buiten het huis komt (KNX grondkabel bestaat). Stel garage, tuinhuis, zwembad etc.
Is het natuurlijk wel verstandig om gebruik te maken van de filtertabellen. Zodat kwaad willende niks kunnen doen.
Vergeet daarbij de overspanning-beveiligingen en bliksem-beveiliging niet (Is niet hetzelfde).
Dan word het wel noodzaak om met een hoofdlijn te werken.
Ook hier valt een beetje te smokkelen door te zeggen Hoofdlijn (buiten-bereik) - 1 Lijn "2-segmenten" (binnen-bereik)


:twisted: Het is niet netjes maar je zou ook nog kunnen zeggen 1.0.x - lijnkoppelaar - 1.1.x
en gewone busdeelnemers in de hoofdlijn plaatsen.
Laatst gewijzigd door egfdevos op ma 13 jul 2015, 18:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door egfdevos »

Is het iets anders dan een woning dan gelijk een hoofdlijn met lijnen en geen normale bus deelnemers op de hoofdlijn.
Op de hoofdlijn alleen al omvattende deelnemers plaatsen zoals de visu of een weerstation welke naar alle lijnen gegevens zullen sturen.
Dit om de bus belasting zo laag mogelijk te houden.
Goed op de afstanden letten en genoeg reserve inbouwen voor wijzigingen.
Worden de afstanden te groot dan de hoofdlijn vervangen door een Backbone op IP. Hier mag je een lijn direct op aansluiten.
Daar moet niet speciaal eerst nog een hoofdlijn tussen zitten.
Laatst gewijzigd door egfdevos op ma 13 jul 2015, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door egfdevos »

Elke lijn of dat nu de backbone, hoofdlijn of een lijn(-segment) is heeft een eigen voeding nodig aangezien een BK,LK en LV zorgen voor een galvanische scheiding.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door Dré »

Dank je Edwin, mijn gedachten zaten dus wel goed. Het Is wel een verzorgingshuis maar weinig bijzonders het aantal deelnemers komt door de zonwering niet door de overige, wat ook alleen bedoeld Is voor zonwering en algemene verlichting, dus je kunt er weinig mee als je zou inbreken op de bus, overigens Is het allemaal in het zelfde pand.
Wr kwamen overigens tot nu toe met twee buslijnen uit ieder met een 53 deelnemers.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door egfdevos »

:o 106 deelnemers voor een beetje zonwering en wat algemeen?

We praten of over een flink gebouw met gok ik ongeveer 4 x 80 = 360 rolluiken
of jullie hebben elk rolluik een eigen actor moeten gegeven (renovatie situatie).
KNX rolluiken zouden ook nog kunnen natuurlijk.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door Dré »

Het Is nieuwbouw en ja zo iets ongeveer blijkbaar ja, heb de schermen niet geteld maar de moco's (zonwering relais boxen) maar volgens mij zitten er ook wel op een aardig deel 3 schermen / uitvalluifels.
garaguido
Berichten: 16
Lid geworden op: do 17 mar 2011, 18:41

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door garaguido »

Neem eens contact met de firma Somfy ivm hun bus interface naar KNX.

Zij hebben een nieuw eigen bus syteem dat meerdere rolluiken met elkaar verbindt en dan kan gekoppeld worden met een KNX interface , zo kan je je deelnemers misschien beperken ?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 120 tot 150 busdeelnemers

Bericht door Dré »

oké dank je, inmiddels zal dat denk ik te laat zijn omdat de boxen al besteld zijn, maar toch bedankt, ik houd het zeker in mn achter hoofd voor de volgende projecten. In ieder geval interessant.
Plaats reactie