SVV busbekabeling

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Jana
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 13:08

SVV busbekabeling

Bericht door Jana »

Hallo allemaal,

daar ik tot over een paar weken nog nooit gehoord had van KNX, volgt hier mss een domme vraag. Kan je bij KNX je schakelaars met een 4 * 0.8 SVV kabel in een busbekabeling leggen? Het zit zo, ik wou eerst Niko Home control installeren, maar bij nader inzien kan je geen RGBW ledlijn sturen hiermee. Helaas ligt mijn bekabeling voor de schakelaars er al en kan ik deze niet meer veranderen. Ik zou willen veranderen naar Loxone, maar aangezien dit een sterbekabeling nodig heeft, zou ik opteren voor KNX in combinatie met Loxone. Hoe los ik dit het best op?

Alvast bedankt!
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: SVV busbekabeling

Bericht door Dré »

Die kabel zou inderdaad gewoon moeten gaan werken ja, alles mag voor de bus bekabeling, behalve van dan dat het een lus wordt, dus 2x iets aansluiten op de bus (heen en terug zeg maar).
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: SVV busbekabeling

Bericht door KNX_Steven »

Nu ja, alles "mag", maar niet alles zal werken.
Een professioneel installateur zal nooit kabel gebruiken die niet goedgekeurd is.
Voor je eigen provégebruik, kan je diet-goedgekeurde SVV gebruiken. Vanwege de kortere afstanden in de woning en de typisch kleinere installatie, zal dat wellicht werken. Dan kan je nog steeds een Repeater of bridge plaatsen indien er problemen zouden zijn. Denk er gewoon aan in het onwaarschijnlijke geval dat je ooit onverklaarbare problemen zou hebben.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: SVV busbekabeling

Bericht door egfdevos »

Niko HC kabel voldoet aan de knx spec.
Edwin
Jana
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 aug 2015, 13:08

Re: SVV busbekabeling

Bericht door Jana »

Merci voor de reacties, nu ben ik gerustgesteld en kan ik verder op zoek naar betaalbare schakelaars op KNX :)
baxxie
Berichten: 2
Lid geworden op: za 17 okt 2015, 20:01

Re: SVV busbekabeling

Bericht door baxxie »

Ik ben misschien wat laat om op dit topic te reageren, maar als je goedkope knoppen zoekt voor KNX is het nuttig om naar de knoppen van MDT te kijken.
Deze zijn niet te duur en hebben een ingebouwde busaankoppelaar.
Plaats reactie