Basalte: eindelijk integratie van niet-KNX audio-video-toestellen in KNX-omgeving... of niet?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Slyke
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 22:56

Basalte: eindelijk integratie van niet-KNX audio-video-toestellen in KNX-omgeving... of niet?

Bericht door Slyke »

http://www.basalte.be/data/documents/pe ... linknl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Eindelijk was mijn eerste reactie... of misschien ook niet?
Basalte heeft een koppeling uitgebracht tussen IR en RS232 toestellen om deze via KNX te bedienen.
Maar voor mij is het niet duidelijk waartussen ze een koppeling leggen.
Heb de indruk dat je sowieso hun Asano systeem nodig hebt...

Wat ik graag zou willen doen is het volgende;
Ik zou graag multiroom-audio willen voorzien van Denon Heos of Bluesound.
Deze laatste hebben op hun nieuwste generatie een IR-oogje zitten, dus ze begrijpen IR-commando's.
Het zou leuk zijn dat ik via een schakelaar deze toestellen 'beperkt' kan aansturen, bijv. ik roep een bepaalde sfeer op en dan wordt er een IR-commando gegeven aan de juiste Bluesound-versterker.
Bij de 'alles uit' wordt er aan elke versterker het uit-commando gegeven... etc...

Idem voor bijvoorbeeld de 3 TV's in de woning...
Bij de 'alles uit' zou ik graag een IR-commando versturen naar de 3 TV's dat ze in standby gaan.
Zowel de Bluesound/Denon Heos apparaten, als mijn TV's hebben voor de rest niks met KNX te maken.

Heeft Basalte hiervoor een oplossing of bestaat er sowieso al iets gelijkaardig?
Voordeel van mijn idee is dat je opnieuw niet-merkegebonden bent en in principe gemakkelijk andere A/V-toestellen zou kunnen integreren...

Aan mijn installateur hoef ik het alvast niet te vragen, want die geeft mij niks van input... :-(
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Basalte: eindelijk integratie van niet-KNX audio-video-toestellen in KNX-omgeving... of niet?

Bericht door egfdevos »

KNX-RS232/IR en IP-RS232/IR oplossingen bestaan al wat langer.

Ben daar niet goed genoeg in thuis om te vertellen wat wanneer beter is.
Edwin
Slyke
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 22:56

Re: Basalte: eindelijk integratie van niet-KNX audio-video-toestellen in KNX-omgeving... of niet?

Bericht door Slyke »

egfdevos schreef:Ben daar niet goed genoeg in thuis om te vertellen wat wanneer beter is.
Dat is een algemeen probleem bij KNX en domotica...
Je vindt er zo weinig info over, dat ik al veel spijt heb dat ik voor KNX heb gekozen...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Basalte: eindelijk integratie van niet-KNX audio-video-toestellen in KNX-omgeving... of niet?

Bericht door Dré »

Je bent de eerste die ik hoor dat die spijt heeft van de keuze voor KNX, vraag me dan nu af, voor welke zou je dan nu gaan? en waar kom je niet uit?
Slyke
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 22:56

Re: Basalte: eindelijk integratie van niet-KNX audio-video-toestellen in KNX-omgeving... of niet?

Bericht door Slyke »

Dat komt door de persoonlijke ervaringen met installateurs die er alles aan doen om het open protocol dat KNX is, zo gesloten mogelijk naar de klant te houden.

Ik heb heel lang getwijfeld tussen 2 installateurs, maar heb klaarblijkelijk de verkeerde keuze gemaakt.
Ik krijg zo goed al niks van input en ideeën van zijnentwege en sta er helemaal alleen voor.
Probeer wat wijzer te geraken op forums als deze, maar ik weet nog bijlage niet hoe ik alles het beste zou uitbouwen bij ons...
Binnenkort moet de bekabeling erin... wel ik vrees dat het hier al goed zal mislopen!

Als eindklant vind je gewoon nergens een degelijke uitleg/catalogus van bestaande mogelijkheden, actoren, sensoren, etc...
Dat is blijkbaar enkel voorbehouden voor de 'insiders'...

Alternatief?
Geen idee, maar ik wil sowieso over mijn toekomstige installatie de volledige controle hebben.
Ik wil geen kant- en klare installatie, maar een systeem dat open en configureerbaar is, modulair en aanpasbaar naar de toekomst toe.
Ik heb zelf een IT-beroep, dus ik sta er zeker voor open... maar begeleiding is toch wel aangewezen in een onbekende wereld.

Vandaar dus de afkeer voor KNX, want telkens dat ik voor mezelf een probleem tracht uit te klaren, loop ik vast...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Basalte: eindelijk integratie van niet-KNX audio-video-toestellen in KNX-omgeving... of niet?

Bericht door egfdevos »

Slyke schreef:
egfdevos schreef:Ben daar niet goed genoeg in thuis om te vertellen wat wanneer beter is.
Dat is een algemeen probleem bij KNX en domotica...
Je vindt er zo weinig info over, dat ik al veel spijt heb dat ik voor KNX heb gekozen...
Ga er zeker niet in mee dat er te weinig info over te vinden is en zeker KNX.
Er bestaan gewoonweg teveel componenten om overal alles van te weten. :)

Zoiets als "insiders" bestaat niet. Wij hebben alleen maar een boel meer ervaring doordat we al veel meegemaakt en gezien hebben.

Dat er bij jou duidelijk een vertrouwens en communicatie probleem is met de betreffende elektricien.
Is een zaak waar jijzelf op in moet grijpen en moet verhelpen.

Wil je een uitleg over actoren/sensoren. Pak een catalogus en lees. Zo moeten wij dat ook doen.

Het enige dat ik van een klant wil weten is wat hij wilt en graag niet achteraf als alles al klaar is.
Als jij zo flexibel in jouw woning wilt zijn als je zegt. Dan is dat heel simpel op te lossen door genoeg reserve leidingen te leggen.
Zorg dat jij je ruimte boek in orde hebt. Zorg dat je al je verlichting hebt uitgekozen. Dan ben je al een heel eind op orde.
Edwin
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Basalte: eindelijk integratie van niet-KNX audio-video-toestellen in KNX-omgeving... of niet?

Bericht door baggins »

Voor zover ik begrepen heb staat het gebruik van de B.link los van het asano systeem.

In combinatie met de B.link.flex kun je dan willekeurige toestellen via IR of RS232 aansturen.

In de algemene asano brochure http://www.basalte.be/downloads/asano_brochure_nl.pdf staat een voorbeeld waar ze een Telenet decoder, AVR (via IP) en TV aansturen.
Plaats reactie