bekabeling van bus

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
knxerinspe
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:20

bekabeling van bus

Bericht door knxerinspe »

Hallo,

ik ben volop KNX aan het ontdekken voor onze nieuwbouw en heb een paar praktische newbie vraagjes ivm het leggen van de eib kabel. Stel, van de kast vertrek je naar alle schakelaars, aanwezigheidssensors, rookmelders, ... Hoe leg je die kabel dan het best, ook met het oog op later eventueel eenvoudig toevoegen van sensoren? Als je die kabel op de grond legt of in het plafond steekt en telkens naar de sensor gaat die je nu inplant, hoe kan je dan later op een andere plaats gemakkelijk op de bus aansluiten? Is het dan niet beter om de bus bijvoorbeeld rondom rond in elke kamer op bijvoorbeeld 1 meter hoogte in de muren te leggen? Of stel ik nu een heel domme vraag :-) ?

2de vraagje: in wat voor buis leg je de bus het best?

alvast bedankt
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: bekabeling van bus

Bericht door 747driver »

Indien je later sensoren wil toevoegen moet je eigenlijk nu al weten waar die dan zouden moeten komen.
Ik gebruik gewoon 5/8 buis voor de eib kabel.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: bekabeling van bus

Bericht door charlez »

Je kan ook ineens kabel in buis kopen, veel handiger dan achteraf er nog kabel te moeten doortrekken.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: bekabeling van bus

Bericht door grindal »

heb zelf al mijn kabel gekocht in buis.. véél handiger om te plaatsen !

ps: sensoren... als je nu overal eib naar je schakelaars plaatst kan je later de schakelaar nog ombouwen naar eentje met bv een thermostaat functie.

tip: je kan bv hier en daar wel lege potjes steken met eib kabel en deze laten bezetten... kan je later nog altijd ff openkappen om een extra sensor / schakelaar te monteren

bekabeling: ik heb vanuit mijn hoofdverdeelbord per verdiep een kabel gelegd
( zelf eentje spare naar mijn vaatwasser / ijskast) ... je weet maar nooit...
knxerinspe
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:20

Re: bekabeling van bus

Bericht door knxerinspe »

Bedankt iedereen voor de tips!
Wat betreft die kabel in buis kopen: zijn er onlineshops waar je dit kan vinden (eventueel Duitse)?

bedankt!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: bekabeling van bus

Bericht door egfdevos »

knxerinspe schreef:Bedankt iedereen voor de tips!
Wat betreft die kabel in buis kopen: zijn er onlineshops waar je dit kan vinden (eventueel Duitse)?

bedankt!
Zoek op "Preflex KNX"
Edwin
Plaats reactie