usb interface nodig?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
knxerinspe
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:20

usb interface nodig?

Bericht door knxerinspe »

Als je van scratch begint met een nieuwe KNX installatie, en je weet dat je een IP interface zal gebruiken (bijvoorbeeld om via OpenHAB te communiceren met KNX), kan je dan alle adressen instellen via die IP interface of heb je dan eerst nog een USB interface nodig? Kwestie van geen USB interface aan te schaffen als het strikt gezien niet noodzakelijk is...

alvast bedankt
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: usb interface nodig?

Bericht door oNNoZeLe »

m.i. heb je geen USB interface nodig, ik kan alles doen met m'n ip interface.

kwa IP interface kun je dan nog kiezen tussen de een router/tunneling interface.
knxerinspe
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:20

Re: usb interface nodig?

Bericht door knxerinspe »

En wat zou de meerkost kunnen rechtvaardigen van een router ipv een interface?
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: usb interface nodig?

Bericht door oNNoZeLe »

knxerinspe schreef:En wat zou de meerkost kunnen rechtvaardigen van een router ipv een interface?

meer ip connecties tegelijk naar je KNX. Of je pakt een interface die 2 tunnels aankan.
Volgens mij zijn die er ook.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: usb interface nodig?

Bericht door charlez »

Als je een homeserver gebruikt, heb je ook een router nodig dacht ik.
Verbeter me indien niet correct.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: usb interface nodig?

Bericht door Dré »

Nee is niet nodig de FAP kun je ook aansluiten via een USB interface, maar vaak is het dan wel zo dat je het liefst via draadloos (wifi) wilt kunnen programmeren voor ETS en de homeserver en dan is vaak een IP interface wel makkelijker. het hoeft nog niet perse een KNX router te zijn, als het maar een (IP)Interface is, ik heb zelf een project gehad met daarbij 2x een FAP server (2 panelen met een eigen server) waarbij de eerste (master) via USB was aangesloten op de KNX bus en de andere middels utp netwerk aan elkaar verbonden was, (last minute actie).

In het project er na heb ik gezorgd dat er een JUNG IPS100reg in de installatie zou komen met daarbij de FAP server, hierdoor kon ik mijn laptop aansluiten op het netwerk en kon ik mee kijken via de bus monitor wat er gebeurd wanneer ik op het paneel op een knop drukte. (dus 2 verbindingen tegelijk via dezelfde interface).


ook heb(had) ik de Gira HomeServer thuis aangesloten via de USB interface (als mn server weer werkt tenminste).
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: usb interface nodig?

Bericht door ferry »

Voor het aansluiten van de homeserver heb je inderdaad een router nodig. Dit gaat niet werken met een IP interface.
De homeserver is een uitzondering. De meeste servers en applicaties volstaan met een IP-interface.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: usb interface nodig?

Bericht door Dré »

Sorry Ferry ook de FAP werkt goed met de IP interface Jung IPS100.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: usb interface nodig?

Bericht door ferry »

Maar de GIra homeserver niet!
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: usb interface nodig?

Bericht door Dré »

Dat durf ik niet te zeggen, dat heb ik nooit geprobeerd.
Ik las overigens je bericht op een andere manier, dus dat de HS juist wel werkt en de FAB bijvoorbeeld niet.
Plaats reactie