Geschikte schakelkasten/verdeelkasten voor domotica

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
fluppie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:40

Geschikte schakelkasten/verdeelkasten voor domotica

Bericht door fluppie »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede grote/ruime schakelkast voor de opbouw van de domotica.
Tot nu toe ben ik de Hager FD72CN tegenkomen: http://www.hager.be/producten-e-catalog ... /85811.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit een geschikte kast? Of zijn er betere kasten met bv. ingebouwde kabelgoten/geleiders?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Geschikte schakelkasten/verdeelkasten voor domotica

Bericht door 747driver »

Das een flinke kast...
hier wat voorbeelden.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Geschikte schakelkasten/verdeelkasten voor domotica

Bericht door egfdevos »

Het is sterk aan te raden eerst te kijken hoeveel en hoe je de benodigde componenten in een kast gaat plaatsen.
Daarbij dan een passende kast zoeken.

- Rekening houden met warmteontwikkeling.
- Wel of geen gebruik van rijgklemmen.
- Hoeveelheid en invoer van kabels.
- Voldoende scheiding zwak en sterkstroom.
- Voldoende reserve voor uitbreiding.
Edwin
fluppie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:40

Re: Geschikte schakelkasten/verdeelkasten voor domotica

Bericht door fluppie »

Ik heb nog geen volledig beeld van de totale opzet. Maar ik heb wel redelijk wat lichtpunten. Elke kamer heeft minimaal 5G1.5 ter beschikking. Sommige ruimtes 2 of 3x. Ik gok rond de 40 lichtpunten.
Maar wat ik vooral wilde weten is bij welke merken ik moet zien, gezien ik in dat andere topic gezien had dat sommige kasten ingebouwde kabelgoten hadden.
Wat is een rijgklem :D en wat is het voordeel om dit te gebruiken?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Geschikte schakelkasten/verdeelkasten voor domotica

Bericht door Dré »

https://www.google.nl/search?q=Rijgklem ... 2&dpr=1.09" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zou er ook aan kunnen denken om een kast per verdieping te plaatsen zodat je minder leiding werk hebt.\Ik heb zelf 2 kasten een op zolder en een in de meterkast.
Ik heb ook rijgklemmen gebruikt, heb alles uit bedraad naar de kast, maar in de kast niet alles aangesloten op een uitgang, want ja ik ga toch niet alles er van gebruiken zoals de stopcontacten. Ook heb ik op sommige plekken wat extra draden er bij getrokken om straks niet alles nog een keer te moeten openen.
De draden die ik niet gebruik heb ik afgewerkt op die rijgklemmen in de kast, zo kan ik makkelijk zeggen om er een vaste spanning op te zetten of om te zetten naar dimmen of gewoon schakelen.

Ik heb wel rijgklemmen gebruikt met 2 lagen, echter is het dan zo dat het vaak te hoog wordt voor de kap (deksel) en heb daarom de DIN-rail naar achteren verplaatst. In sommige kasten kun je dit standaard al instellen.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Geschikte schakelkasten/verdeelkasten voor domotica

Bericht door grindal »

In mijn woning heb ik volgende layout:
Basic kastjes van legrand (4 rails), je kan deze zeer eenvoudig "koppelen" zodat je eenvoudig van de ene kast naar de andere kan bedraden

GLV => 3 kasten met 4 din-rails horizontaal
2e verdiep => één kast met 4 din-rails ( deze zit wel volledig vol!)
Klein kastje thv de verwarming-ventielen voor de verwarmingsactor.

Alles van het gelijkvloers, tuin, keuken, garage etc is bekabeld naar het gelijkvloers.
Incl. alle screens

De elektriciteit van de 1e en 2e verdieping lopen naar de kast op de 2e verdieping.
In deze kast staat ook enkele EIB componenten. ( enkel schakel-actoren)

Alle "speciallekes" schakelactoren, dimmers, parlofonie, rolluik-actor etc is voorzien in de verdeelborden op het gelijkvloers.
Plaats reactie