Installatie van 3 gebouwen

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Installatie van 3 gebouwen

Bericht door Coppensw »

zoals reeds eerder vermeld wil ik mijn huidige (niet KNX) installatie vervangen door KNX. Ik heb een test-setup om mezelf het systeem aan te leren.
Nu denk ik even iets verder:
De installatie heeft in de woning een schakelkast op zolder (alle leidingen van de zolder en eerste verdiep komen hier toe) en een schakelkast beneden (alle leidingen van gelijkvloer). Op +/- 50 meter afstand heb ik een tuinhuis/kippenhok en op +/-100 meter een schuur/stal. ook met telkens een schakelkast. Er loopt oa een UTP kabek van zolder naar beneden, naar tuinhuis en verder naar de schuur. Nu had ik gedacht om de UTP te gebruiken als backbone. Telkens dan een KNXNet/IP router in de schuur, in tuinhuis en in huis (evt twee) met telkens daaronder dan de plaatselijke KNX installatie. Nieuw dat ik ben vraag ik me af of dat kan werken en/of niet te zwaar is? En als het zo is, wat dan als alternatief?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door egfdevos »

- Zal zeker werken.
- Is zeker niet te zwaar zou niet weten waarom.

IP router in huis, tuinhuis en schuur
Eventueel nog een repeater in het huis als dat nodig is.

Zet waar de utp het huis binnen komt er nog wel een overspanningsbeveiliging tussen. (Als je er geen kunt vinden even kijken bij winkels voor beveiligingscamera's.)
Edwin
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door KNX_Steven »

Even ter volledigheid: een KNXnet/IP Router speelt in de topologie de rol van een Lijnkoppelaar of Backbone koppelaar.
Dus ga je voor de schuur, tuinhuis en huis telkens een nieuwe lijn moeten aanmaken in ETS.
Voorbeeld:
Huis: lijn 1.1 (dus adressen 1.1.1 to 1.1.255). De KNXnet/IP Router krijgt dan het adres 1.1.0.
Schuur: lijn 1.2 (1.2.1 to 1.2.255). Router wordt 1.2.0
Tuinhuis: lijn 1.3 (1.3.1 tot 1.3.255) Router wordt 1.3.0

Uiteraard kan je nog andere topologiën bedenken!!! (Bvb. woning opsplitsen "boven"' en "beneden" Lijnen 1.1 en 1.2, enz.

Overkill? Een beetje. Maar wel netjes overzichtelijk. 8-)
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door Coppensw »

Ik merk een groot verschil in prijs voor KNXnet/IP Routers.
Maar zie weinig verschil in gebruik. Suggesties ?
Ik wil ook Loxone miniserver gebruiken voor visualisatie. Ik neem aan dat die niet als één van de KNXnet/IP Routers kan gebruikt worden maar daar los van staat ?
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door Coppensw »

Niemand suggesties/opmerkingen over KNXnet/IP Routers ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door egfdevos »

Siemens/Hager is belachelijk duur. De rest zit allemaal geloof ik nog steeds tussen de 300-350 euro.
MDT is voor standaard gebruik altijd de beste keus.
MDT SCN-IP100.02 IP-ROUTER
Let vooral op dat je de .02 versie neemt en krijgt.

Zover ik weet werkt de Loxone miniserver niet als een router maar alleen als een interface.
Edwin
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door Coppensw »

Loxone aangesloten en is inderdaad enkel interface.
Testsysteem bevat nu: loxone asl interface, 1* zennio maxinbox 66 (input en output) waar ik op één van de input een temperatuursensor heb aangesloten, een zennio maxinbox 8 (output) en zennio touch my design 8.
Allerlei sturingen gemaakt die ook via loxone vanaop iPad kunnen gestuurd worden, netjes.
Voor de uiteindelijke installatie ga ik nu de ip routers bestellen en die opnemen in het testsysteem.
Nu heb ik opnieuw een paar vragen voor dit forum:
- in loxone heb ik testen gedaan met tijdschakel (van loxone), met functies (van loxone). Vraag is: is dit beter om via een knx module bv tijd en kalender te programmeren of rechtstreeks in loxone ? Wat met functies, beter in een knx modeule(de zennio's laten dit ook toe) of in loxone ?
- ik wil ook een weerstation aansluiten (licht/donker, schemer, regen, wind, temperatuur) suggesties ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door egfdevos »

Schakeltijden en kalender functies in loxone houden geen reden daar een aparte module voor te kopen.

Alle functies die een echte verstoring voor basis gebruik zouden veroorzaken bij het wegvallen van de loxone. Deze mits mogelijk in de knx modules zelf gebruiken. Het mag nooit zo zijn dat bij het wegvallen van de server het hele huis plat ligt.

Weerstation
http://www.elsner-elektronik.de/shop/en ... m_store=de
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door nickv »

Over een weerstation heb ik zelf ook al een topic gemaakt (zonder al te veel reactie)
http://knx-forum.be/viewtopic.php?f=5&t=1202" onclick="window.open(this.href);return false;

Mij lijkt het Jung Universeel weerstation nog altijd het aantrekkelijkst.
Coppensw
Berichten: 87
Lid geworden op: di 29 sep 2015, 19:18

Re: Installatie van 3 gebouwen

Bericht door Coppensw »

Ondertussen heb ik de op routers bekomen.
Ik hoop dat de Engelse versie van de handleiding snel beschikbaar zal zijn.
Ondertussen wat opgezocht en nu heb ik de volgende vraag. Ik kan de op routers id gebruiken met een lijn per gebouw.
Of, ik kan elk gebouw als arena definiëren. In dat geval heb ik wel line couplers nodig. Dat zou dan voor arena 1 (huis) twee lijnen zijn: gelijkvloerschakelkast en een voor schakelkast op zolder. Voor tuinhuis 1/1 en voor schuur ook twe lijnen. Een voor de gewone zaken en een lijn voor alles wat van buiten komt: temperatuur, weerstation, waterstand (pomp), bewegingsdetectie...
Ik las ergens om de knx van alles wat van buiten komt apart te zetten.
Opmerkingen, suggesties ?
Plaats reactie