bekabeling voeding verlichting?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

bekabeling voeding verlichting?

Bericht door davidrdx »

Ik lees dat men voor het sturen van verlichting dikwijls een 5g15 of 7g15 kabel gebruikt om meerder lichtkringen te sturen kan dit?
Wat ik mij afvraag is als je 1 of 2 van de lichtkringen wil dimmen op 12v hoe gaat dit dan in zijn werk dan gebruik je de N toch niet aangezien 12v verlichting meestal gelijkspanning is en hier + - is?

Of kan je dan bij een 7g kabel dan 3 kringen op 12v (6draden incl. de Neuter)?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: bekabeling voeding verlichting?

Bericht door egfdevos »

davidrdx schreef:Ik lees dat men voor het sturen van verlichting dikwijls een 5g15 of 7g15 kabel gebruikt om meerder lichtkringen te sturen kan dit?
Ja, als het 230V lichtkringen zijn dienen ze wel achter dezelfde groep te zitten.
Voor dimmen kun je 2 aders voor 1-10V of DALI gebruiken in dezelfde kabel.
davidrdx schreef:Wat ik mij afvraag is als je 1 of 2 van de lichtkringen wil dimmen op 12v hoe gaat dit dan in zijn werk dan gebruik je de N toch niet aangezien 12v verlichting meestal gelijkspanning is en hier + - is?

Of kan je dan bij een 7g kabel dan 3 kringen op 12v (6draden incl. de Neuter)?
Bij gelijkspanning ben je niet aan kleuren in de kabel gebonden. Alleen de groen/gele mag je niet gebruiken.
7G (G staat voor de aanwezigheid van een groen/gele ader in de kabel.)
Kun je idd 3 12V kringen maken. Ook hier geld dat achterliggend ze uit dezelfde 230V groep komen.
Edwin
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: bekabeling voeding verlichting?

Bericht door davidrdx »

Kun je idd 3 12V kringen maken. Ook hier geld dat achterliggend ze uit dezelfde 230V groep komen.
Ik vermoed dat je hier bedoeld achter de zelfde zekering?
Mag je dan bvb 3 verschillende transfos aansluiten op elk paar zolang deze achter de zelfde zekering staan en mag je elke paar achter andere actor schakeling zetten? Zodat je dus 3 lichtpunten elk apart kunt schakelen?

Alvast bedankt voor de verduidelijking.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: bekabeling voeding verlichting?

Bericht door egfdevos »

davidrdx schreef: Ik vermoed dat je hier bedoeld achter de zelfde zekering?
Correct
davidrdx schreef: Mag je dan bvb 3 verschillende transfos aansluiten op elk paar zolang deze achter de zelfde zekering staan en mag je elke paar achter andere actor schakeling zetten? Zodat je dus 3 lichtpunten elk apart kunt schakelen?
Ja, dat mag.
Edwin
Plaats reactie