KNX EIB bekabeling in ster of bus topologie?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

KNX EIB bekabeling in ster of bus topologie?

Bericht door davidrdx »

Ik ben momenteel men bouw aan het voorzien voor knx installatie maar wil mij ook niet vast zetten naar toekomstige veranderingen in de domotica wereld. Ik vraag mij daarom af of het niet beter is om toch in Ster topologie te werken ipv bus? Enige nadeel dat ik zie is de bundel groene kabels die centraal komen terwijl dit in bus topologie beperkt zal zijn.

wat is jullie mening hier over?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX EIB bekabeling in ster of bus topologie?

Bericht door egfdevos »

Aangezien verreweg het meeste wat ze nu laten zien voor toekomstige domotica met name het IoT gebeuren draadloos is.
Denk ik dat het weinig uitmaakt welke topologie je nu toepast.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: KNX EIB bekabeling in ster of bus topologie?

Bericht door teaser »

De eerste 2 kamers die ik heb afgewerkt heb ik volledig in ster bekabeld. Maar gezien de hoeveelheid kabel die ik nu al heb liggen in 2 kamers, twijfel ik sterk of ik het bij de rest van het huis ook zo ga doen. Ik denk eerder een aparte kabel per bedienpunt, en de rest (detectoren in plafond, uitbreidingen, ...) in busstructuur.
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: KNX EIB bekabeling in ster of bus topologie?

Bericht door davidrdx »

Ik denk dat ik gewoon in ster naar elke ruimte ga gaan en van daaruit uitbreidingen in bus.
garaguido
Berichten: 16
Lid geworden op: do 17 mar 2011, 18:41

Re: KNX EIB bekabeling in ster of bus topologie?

Bericht door garaguido »

Waarom ster verbinding ?

Dit is voor het KNX systeem niet het economische , omdat KNX bus en decentraal systeem is en alle deelnemers hun eigen microprocessor hebben en hun eigen inteligentie .

KNX biedt de mogelijkheid om lokaal componenten onder te brengen en dan wordt uw installatie uitermate economischer , het geen vele andere systemen moeilijk kunnen , die systemen maken ofwel gebruik van master-slave oplossingen of moeten in ster worden verbonden voor centrale processor.

Lokaal de componenten onder brengen geeft ook het grote voordeel naar een economischer kracht bekabeling (= kosten besparing)

Mijn ervaring is : als je kan gebruik dan een boom structuur , dit is de meest economische oplossing voor de KNX bus .
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: KNX EIB bekabeling in ster of bus topologie?

Bericht door egfdevos »

Persoonlijk kies ik voor elke bouwlaag een open lus. (Gaat er ergens iets fout kan het altijd nog via de andere kant.)
Met her en der een direct lijntje voor een paneel of iets speciaals. Met als centraal punt de schakelkasten.
Edwin
Plaats reactie