Buskoppelaar + drukknop in wcd

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door Keires »

Ik vond het antwoord op mijn vraag niet meteen terug op dit forum, dus bij deze:

Kan een buskoppelaar achter een drukknop geplaatst worden in hetzelfde inbouwpotje of dien je hiervoor een extra inbouwpotje te voorzien?

Alvast bedankt!

Grtz, Keires
koen_db
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 21:45

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door koen_db »

Kort door de bocht: JA

De meeste buskoppelaars zitten vlak achter de knoppen zelf, zij het als module (bvb gira tastsensor), zij het als los onderdaal (bijna alle binary sensors)

Er zullen waarschijnlijk wel fabrikanten zijn die het op een andere manier oplossen, dus ik zou zeggen: Read The Manual...
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door Keires »

Ik bedoelde eigenlijk een drukinterface achter een standaard drukknop.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door Dré »

Over het algemeen passen deze ook achter de schakelaar, wel zou ik als dat kan een doos van 50 diep plaatsen.
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door kurt.dg »

Beste,

Ik gebruik steeds de Hager interfaces (TXB302/TXB304) in combinatie met de standaard drukknoppen van Niko.
Deze kunnen in hetzelfde Helia bakje (50 diep). Als je beetje oplet en doet, krijg ik zelfs 2 interfaces achter de schakelaar (nodig voor de 6-voudige knoppen).
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door Keires »

Iedereen bedankt voor jullie antwoord.

@kurt.dg; gebruik je ook LEDs op je Niko knoppen? Indien ja, stuur je deze ook aan via de drukinterface?

Ik weet niet of je hiervan op de hoogte bent, maar ik geef dit even mee: ABB heeft een drukinterface met 12 ingangen/uitgangen (vrij te programmeren). Ik denk dat dit goedkoper uitkomt dan twee drukinterfaces van 4 ingangen (als je 6 drukknoppen wilt sturen en 6 LEDs). Of als je geen LEDs wilt/kan sturen kan je de drukinterface van Theben gebruiken, die heeft 6 ingangen.

Mag ik vragen waarom je voor Niko drukknoppen hebt gekozen? Omwille van de prijs? Mijn besluit is dat 6-voudige Niko knoppen met buskoppelaar financieel gezien niet zo interessant, aangezien je voor een lagere prijs reeds een KNX drukknop hebt met meer intelligentie. Het wordt wel voordeliger vanaf de 4-voudige en minder.

Verbeter mij gerust als ik iets verkeerds zeg of iets over het hoofd zie, want ik ben atm nog een KNX newbie :).

Thnx!
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door kurt.dg »

Dag Keires,

Ik gebruik enkel de interface als drukknop. Geen LED aansturing (LED aansturing Niko LED's is 24V). Als er indicatie dient te zien, trek ik (momenteel) nog steeds een VOB/SVV kabel mee die aangesloten wordt op een actor en/of relais in de kast.

Voorheen altijd gewerkt met Niko voor schakelaars en stopcontacten.
Stopcontacten van Niko en schakelaars van ander merk (KNX drukknoppen met meer intelegentie) gecombineerd op dezelfde muur is estetisch minder mooi, vandaar de keuze voor Niko met interfaces.

Momenteel wel aan het kijken voor de nieuwe KNX knoppen van Hager te testen (Systo). Deze hebben afmeting 45x45 en hierrond past een afdekkader van Niko. Past estetisch dan bij de stopcontacten van Niko.

Bedankt voor de info van de ABB drukinterfaces, bij voldoende tijd zal ik deze eens doornemen.

Edit: betreffende die ABB interface was volgende info reeds voorhanden:
egfdevos schreef:
nickv schreef:Om nog even on-topic te blijven :) Moet ik sowieso gaan solderen wanneer ik Niko knoppen met deze ABB 12-voudige actor wil laten werken? Zowel voor het model met leds als zonder leds?

Model met leds:
http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... urige_led)

Model zonder leds:
http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... ,_6-voudig
Zonder leds nee.
Met leds wel daar moet je de weerstand aanpassen. Aangezien abb geen 24v leverd.
Indien LED aansturing, soldeerbout nodig!

Ter info: ABB drukknopinterface:
2 voudig: US/U 2.2
4 voudig: US/U 4.2
12 voudig: US/U 12.2
Keires
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 26 jul 2015, 21:16

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door Keires »

Dag Kurt,

Die post had ik nog niet gelezen :). Ik ben vandaag ook toevallig op de Systo Tebis terecht gekomen. Ik was eerlijk gezegd erg verrast van de prijs. De 2-voudige, 4-voudige en 6-voudige versie komen zelfs goedkoper uit dan gewone drukknoppen met drukinterface. Nog een bijkomend voordeel is dat ze een geïntegreerde temperatuursensor hebben.

Ik zou ze ook willen plaatsen in Niko schakelmateriaal, maar ik stel mij de vraag of er geen te groot kleurverschil zal zijn. Op het net vind je er ook niet veel foto's van terug. Normaal heb ik er volgende week wel eentje ter beschikking. Indien geïnteresseerd, post ik hier er een paar foto's van. Welke kleur heeft jouw Niko schakelmateriaal?
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door grindal »

ps:

Voor de niko drukknoppen zijn er interfaces beschikbaar van Lingg &janke ?
=> Vecolux heeft hier een oplossing voor dat je ook de leds kan aansturen.

zelf heb ik materiaal van gira toegepast ( volledig gamma van WDC en toebehoren, en een gans gamma van knx materiaal)
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Buskoppelaar + drukknop in wcd

Bericht door kurt.dg »

Keires schreef:...
Nog een bijkomend voordeel is dat ze een geïntegreerde temperatuursensor hebben.
Normaal heb ik er volgende week wel eentje ter beschikking. Indien geïnteresseerd, post ik hier er een paar foto's van.
Welke kleur heeft jouw Niko schakelmateriaal?
Voor de temperatuur sensor zou ik ook enkele interfaces vervangen door een Systo schakelaar.
Heb je er reeds één ter beschikking?
Ik gebruik zwart kleur binnenwerk, brons buitenkant. Zwart binnenwerk van Niko komt wel niet 100% overeen met zwarte schakelaar van Hager.
grindal schreef:Voor de niko drukknoppen zijn er interfaces beschikbaar van Lingg &janke ?
=> Vecolux heeft hier een oplossing voor dat je ook de leds kan aansturen.
Kan je aangeven welke interfaces dit precies zijn? Bedankt.
Plaats reactie