Hoe het best 12V LED inbouw spots dimmen met knx?

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Hoe het best 12V LED inbouw spots dimmen met knx?

Bericht door nickv »

Sorry David, maar ik ga even inpikken op je topic daar ik vaststel dat je vragen stelt waar ik toevallig zelf ook naar op zoek was :D

Situatie: we hebben geen sloten op de deuren in onze woning omdat deze allen werken met magneetsloten (overal ofwel uitgefreesde deurgrepen of strakke deurtrekkers ipv deurklinken). Bij het toilet en de badkamers zullen de deuren voorzien worden van RGBW LED strips die rood zullen oplichten als de kamer bezet is.

Nu hoef ik geen 3- of 4-kanaals dimmer te hebben per deur maar wil ik enkel het R-kanaal en mogelijks later het W-kanaal van de ledstrip gaan dimmen. Mijn idee is dan ook een dimbare 4-kanaals DALI LED driver te voorzien (centraal langs de elektriciteitskast, aangestuurd via Siemens KNX DALI gateway) zodanig dat ik de kost van de driver kan verdelen over de verschillende deuren (ipv dus een volwaardige RGBW driver te voorzien per deur).

Kan je de G en B kanalen van de RGBW ledstrip ongevoed laten en enkel een bepaald kanaal aansturen? Zien jullie hier eventuele andere graten in?

Alvast bedankt!

Ik weet dat ik moet oppassen met spanningsval als ik gebruik maak van constant voltage (CV) LEDs en dimmers, waarschijnlijk opteren voor 24V LED strips om de spanningsval te beperken indien de afstand te groot is. Of is het aan te raden om te werken met constant current (CC) ledstrips en dimmers? Zoja, waarom en bestaan deze laatste eigenlijk wel? Meeste ledstrips die ik tegenkom zijn 220, 24 of 12V (constant voltage dus neem ik aan)
Plaats reactie