Mijn eerste vragen betreffende Loxone

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
marcel_mtr
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 jul 2016, 18:11

Mijn eerste vragen betreffende Loxone

Bericht door marcel_mtr »

Hallo allemaal,

Vanavond dus mijn eerste topic hier op het forum nadat ik toch redelijk lang heb zitten rondneuzen. Helaas zonder resultaat en vandaar toch de vraag :-)

Ik ben mij zelf een beetje aan het oriënteren op het gebied van Loxone. Ik ben namelijk de complete benedenverdieping van mijn woning aan het verbouwen en wil hier Loxone aanleggen. Ik denk alleen dat ik niet (financieel gezien) in staat ben gelijk alles te plaatsen wat ik uiteindelijk wil. Nu wil ik natuurlijk wel de voorbereidingen treffen zodat ik later makkelijk kan uitbreiden.

Wat heb ik in gedachten:

Woonkamer:
- 4 x WCD schakelen (2x staande lamp, 1x tv/dreambox etc, 1x voor toekomst)
- 1 x Ledstrip van mijn indirect licht schakelen en dimmen en kleur kunnen wijzigen
- 1 groep spotjes (8 in totaal) schakelen en dimmen
- 1 groep van 3 ledstrips die in mijn kaders van de 3 lichtkoepels geplaatst worden schakelen, dimmen en kleuren.
- 4 luidsprekers in plafond kunnen activeren (gelijktijdig)
- 1 rolluik kunnen bedienen
- groepje van 3 elektrisch bedienbare zonneschermpjes van lichtkoepel

Keuken:
- Indirect licht rond de keuken schakelen
- lichtgroep van keuken schakelen (hoeft niet te dimmen)
- 3 rolluiken bedienen
- 2 luidsprekers kunnen activeren

Eetkamer:
- twee lichtpunten afzonderlijk kunnen schakelen
- twee WCD schakelen
- 2 luidsprekers kunnen activeren
- 1 rolluik

Hal:
- licht kunnen schakelen
- 1 of 2 rolluiken

Speelkamer
- licht kunnen schakelen

Toilet:
- licht kunnen schakelen
- 1 luidspreker kunnen activeren

Oprit + tuin:
- 1 deel van hek kunnen openen
- 2 delen van hek kunnen openen (heb hier reeds de sommer duo voor)
- Elektrisch voetgangerspoortje kunnen openen
- licht oprit schakelen
- licht tuin schakelen
- garagepoort openen
- WCD tuin uitschakelen

Totaal dus:
9 keer licht kunnen schakelen (zonder dimfunctie)
7 WCD kunnen schakelen
4 x maakcontact nodig voor hek en garagepoort
3x dimbaar licht in woonkamer
4 afzonderlijke luidsprekergroepen kunnen schakelen
6 of 7 x rolluik
1x groep van 3 elektrische zonneschermen bedienen

Nu lijkt het mij dus als volgt te gaan.

Licht en WCD:
Elk lichtpunt en elke schakelbare WCD breng ik naar de nieuwe kast die ik ga plaatsen. Hiervoor neem ik gewoon een 3g2.5. Vanuit mijn bestaande groepenkast neem ik vervolgens enkele groepen die als voeding gaan dienen voor deze WCD's en Lichtpunten. Deze worden echter niet 1 op 1 verbonden maar ik neem een van de aders van mijn 3g2.5 en schakel deze via een van de 8 relais uitgangen. Ik kan dus 8 lichtpunten schakelen met de beschikbaren uitgangen van de miniserver. Ik koop daarnaast een extensie voor lichtpunt 9 en de 7 wandcontactdozen.

Dimbaar/kleurend licht
Hiervoor zal ik 3 x een 24v dim extensies moeten kopen. Aansluiten gaat neem ik aan gewoon door 3 kringen van 24v leds en spots te komen en aan te sluiten op de extensie.

Rolluik schakelen en ga er even vanuit dat de zonneschermen op zelfde manier gaan werken
Ik heb geen enkel idee hoe ik dit zou moeten doen?! Wie kan me duidelijkheid verschaffen?

3x maakcontact
Ga er even vanuit dat dit via de 3 van de 4 analoge actuators kan gaan die op de miniserver zitten?

Luidsprekergroepen schakelen
Is dit überhaupt mogelijk en zo ja, welk soort kabel zou ik hiervoor moeten gaan leggen (buiten luidspreker kabel natuurlijk :D )

Schakelen/schakelaars
Het geheel gaat schakelbaar zijn via telefoon, iPad etc, maar wat kan ik verder voorzien qua schakelaars? Gaat het hier om NO schakelaars die bij 1 puls A uitvoeren, 2 x puls B uitvoeren etc. Of moet ik 24v op de inputs brengen dus een 24 schakelaar plaatsen? Welk soort bewegingsmelders zou ik in het plafond kunnen inbouwen om bijvoorbeeld het licht te schakelen wanneer ik van woonkamer naar keuken loop? Er wordt overal geroepen dat ik CAT6 of CAT7 moet gaan leggen, maar voor welke toepassing zou dit dat zijn?

Een heel verhaal van mijn kant maar dit is helaas puur uit onwetendheid en met elk antwoord zal ik heel erg blij zijn. Hebben jullie ideeën, zeggen jullie, doe effe normaal, of weet ik wat jullie gaan roepen na het lezen van bovenstaande, shoot!! :D :D :D

Grts,
Marcel
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Mijn eerste vragen betreffende Loxone

Bericht door Dré »

marcel_mtr schreef:Hallo allemaal,


Wat heb ik in gedachten:
Nu lijkt het mij dus als volgt te gaan.
Licht en WCD:
Elk lichtpunt en elke schakelbare WCD breng ik naar de nieuwe kast die ik ga plaatsen. Hiervoor neem ik gewoon een 3g2.5. Vanuit mijn bestaande groepenkast neem ik vervolgens enkele groepen die als voeding gaan dienen voor deze WCD's en Lichtpunten. Deze worden echter niet 1 op 1 verbonden maar ik neem een van de aders van mijn 3g2.5 en schakel deze via een van de 8 relais uitgangen. Ik kan dus 8 lichtpunten schakelen met de beschikbaren uitgangen van de miniserver. Ik koop daarnaast een extensie voor lichtpunt 9 en de 7 wandcontactdozen.
Wat voor woning heb je en moet je alle leidingen nog gaan leggen?
- als je een centraal punt hebt in de kamers zou ik eerder gaan om daar (genoeg) schakeldraden naar toe te trekken en vandaar uit naar elk gewenst stopcontact een schakeldraad trekken of zelfs standaard bij elk stopcontact een extra schakeldraad trekken zodat je later (als je toch denkt dat is ook wel handig) geen draad meer hoeft te trekken.
Wanneer je toch graag elke wcd apart legt, zou ik eerder gaan voor een 5x2.5 dit om het naast gelegen stopcontact vaste spanning te geven.

Dimbaar/kleurend licht
Hiervoor zal ik 3 x een 24v dim extensies moeten kopen. Aansluiten gaat neem ik aan gewoon door 3 kringen van 24v leds en spots te komen en aan te sluiten op de extensie.
Als je hier bedoeld de 3 kleuren verlichting zou je haast moeten gaan voor de RGB-LED (extension)
Rolluik schakelen en ga er even vanuit dat de zonneschermen op zelfde manier gaan werken
Ik heb geen enkel idee hoe ik dit zou moeten doen?! Wie kan me duidelijkheid verschaffen?
Rolluiken en zonneschermen worden op dezelfde manier aangestuurd, dit doormiddel van een zonwering actor, (ik ken de catalogus van Loxone niet).
Let hierbij wel op dat je niet 2 zonneschermen parallel schakeld daar kunnen ze niet tegen, als er 3 schermen altijd tegelijk moeten bewegen kun je overwegen om een zonwering relais box te gebruiken, zie zal goedkoper zijn dan de Loxone module)
3x maakcontact
Ga er even vanuit dat dit via de 3 van de 4 analoge actuators kan gaan die op de miniserver zitten?
ik zou de digitale ingangen pakken.
Luidsprekergroepen schakelen
Is dit überhaupt mogelijk en zo ja, welk soort kabel zou ik hiervoor moeten gaan leggen (buiten luidspreker kabel natuurlijk :D )
ik denk eerder dat je dan de juiste versterker moet hebben, kabel is ook afhankelijk van het vermogen van d speakers en of ze actief of passief zijn.
Schakelen/schakelaars
Het geheel gaat schakelbaar zijn via telefoon, iPad etc, maar wat kan ik verder voorzien qua schakelaars? Gaat het hier om NO schakelaars die bij 1 puls A uitvoeren, 2 x puls B uitvoeren etc. Of moet ik 24v op de inputs brengen dus een 24 schakelaar plaatsen? Welk soort bewegingsmelders zou ik in het plafond kunnen inbouwen om bijvoorbeeld het licht te schakelen wanneer ik van woonkamer naar keuken loop? Er wordt overal geroepen dat ik CAT6 of CAT7 moet gaan leggen, maar voor welke toepassing zou dit dat zijn?
Ik zou eerlijk gezegd puls schakelaars nemen, die maken dus alleen contact wanneer jij de schakelaar indrukt.
Ik zou eerder kiezen voor een signaalkabel, cat6/7 is vrij dun en dus kwetsbaar met aansluiten van dit.
Een heel verhaal van mijn kant maar dit is helaas puur uit onwetendheid en met elk antwoord zal ik heel erg blij zijn. Hebben jullie ideeën, zeggen jullie, doe effe normaal, of weet ik wat jullie gaan roepen na het lezen van bovenstaande, shoot!! :D :D :D

Grts,
Marcel
Ja iets te lang misschien, waardoor het ook lastiger wordt om je antwoorden te geven, te veel vragen in een post zeg maar.
overigens is dit officieel een KNX-forum en geen Loxone-forum.
Plaats reactie