Nieuwe installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Brela
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 07:21

Nieuwe installatie

Bericht door Brela »

Hallo

Eerst wat info ivm ons nieuwbouw/renovatie project (nieuwe aanbouw aan een bestaande woning) op het gelijkvloers komt er een keuken, slaapkamer en waskot bij, boven komt er een slaapkamer + technische berging.

Natuurlijk zou ik graag wat dingen zoals rolluiken, lichten dimmen, thermostaat, deurbel met camera automatiseren dmv domotica (knx).
Ook had ik graag een outdoor bewakingscamera voorzien waarvan ik de beelden een x aantal dagen kan opslaan en ook live kan bekijken.
Dit alles zou ik graag kunnen bedienen op een vaste plaats in huis, als ook onderweg via smartphone of tablet.

Nu is mijn vraag welke componenten/hardware heb ik hiervoor nodig.
Ik zag al de zennio z41 voorbij komen maar ik weet niet of al het bovenstaande hiermee verwezenlijkt kan worden.

Alvast bedankt!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

:!: Meer info is nodig.

Hoeveel rolluiken
Hoeveel en wat voor type verlichting.
Wat voor verwarmingssysteem word er toegepast.

Een "goed" bewakingscamera systeem kost al vlug een paar centen.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Dré »

Uh nee met een zennio z41, krijg je het bovenstaande niet allemaal verwezenlijkt, dat is puur en alleen een schakelaar/display. :D

Verder is het toch wel handig om te weten wat voor verwarming om hoeveel verlichting/kringen het gaat.
Kunt bijvoorbeeld gaan voor aan/uit dimmen of dali elke lap apart of meerder lampen tegelijk.

Ook valt er niet zo even te zeggen dit en dat heb je nodig, er zijn zoveel merken en ieder hun eigen kenmerken van mogelijkheden.
Brela
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 sep 2016, 07:21

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Brela »

Het gaat om een 8-tal verlichtingskringen waarvan er 4 kringen gedimd moeten worden.
Voor de verlichting zelf zouden we LED inbouw spots willen gebruiken.
Wat de rolluiken betreft zijn er 4 velux rolluiken en 1 gewone rolluik.
Er wordt verwarmd met een condensatie gaswandketel. Geen vloerverwarming.

Mijn vraag naar jullie toe is wat voor componenten ik het best gebruik. Of wat raden jullie aan?

Bedankt!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Ets5-lite
Voeding
Ip-interface
4v schakelactor
Dimmer(s) afhankelijk van gekozen verlichting
5v rolluikactor (bij nieuwe velux mag je nog extra in de geldbuidel duiken om de koppeling te realiseren)
Z41 COM als die beschikbaar voor bediening en intercom
Je zult toch ook op een manier de ruimte temp moeten meten. Hier ook tig oplossingen.
Radiator actor met de nodige koppen. Alhoewel de nieuwe rf oplossingen me ook wel interessant lijken. Maar nog geen ervaring mee voor de verwarming.

Je vraag is nog steeds veel te algemeen.
Edwin
Plaats reactie