Zoneregeling verwarming

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Plaats reactie
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Zoneregeling verwarming

Bericht door Sceppi »

Hallo,

In onze woning zullen wij 2 pompgroepen hebben, 1 voor de VVW (gelijkvloers + badkamers) en 1 voor de radiatoren (slaapkamers + bijverwarming badkamers).

De VVW ga ik met knx niet tussenkomen (die staat toch altijd aan)
Voor de slaapkamers zou ik met verschillende zones willen werken. Onze sanitair aannemer stelt zoneafsluiters voor op de collector met een aan/uit thermostaat in elke slaapkamer (dit is in feite gewoon een temp. sensor die doorgeeft wanneer kleppen moeten gesloten worden).

Ik denk dat ik dit echter ook eenvoudig met knx kan programmeren. Is volgense opstelling correct:
- temperatuur kan ik meten via de schakelaars (Jung sensoren met ingebouwde temperatuur sensor, die had ik reeds voorzien)
- Ik zou dan electrische kleppen zetten op de collector om de individuele zones te kunnen afsluiten
- In de zekeringskast dan nog een knx actuator om deze elektrische kleppen te bedienen

Bedankt voor jullie feedback!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Zoneregeling verwarming

Bericht door egfdevos »

Persoonlijk zou ik die 1ste pompgroep ook regelen. Al is het alleen maar voor winter/zomer en uit met de vakantie.

Voor de rest oplossen met KNX. Je gaat toch geen lelijke thermostaten plaatsen als je al een temp. sensor/knx in de ruimte hebt zitten.

Verwarmingsactor gebruiken. Hebben die jung sensoren een thermostaat regeling anders actor nemen met deze functie.

:idea: Hager TX206H bij de collector plaatsen. Spaart weer wat ruimte in de zekeringkast voor andere leuke dingen in de toekomst.
Edwin
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Zoneregeling verwarming

Bericht door Sceppi »

Bedankt, dit is duidelijk!

Enige wat ik nog lees is dat je blijkbaar ook het ketelcontact nog moet doorgeven:
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... 1127,d.d24

Klopt dit? Welke hardware gebruik ik hiervoor?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Zoneregeling verwarming

Bericht door egfdevos »

Een beetje moderne ketel meet de aanvoer en retour temperatuur en zal naar vraag werken.
Het schakelen van het ketel contact dien je tot een minimum te beperken (vertraagt afvallend contact kan hier uitkomst bieden) anders krijg je energieverlies en hogere slijtage.
Je hebt een potentiaalvrij contact nodig dus een schakelactor.
Een grote "OR" logica.
Edwin
steven
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 22:02

Re: Zoneregeling verwarming

Bericht door steven »

Het ketelcontact kan ook vrij eenvoudig, voor de Hager TX206H bestaat een additionele pompenmodule (http://www.moehlenhoff.info/index.php/8 ... on_Modules" onclick="window.open(this.href);return false;" ). Deze doet een potentiaalvrij contact aanslaan wanneer er 1 van de zones op de TX206H bediend wordt. via dit potentiaalvrij contact kan je de ketel aansturen en de bijpassende pompgroep van de radiatorkring doen draaien. Wij hebben enkele weken geleden zo'n setup gedaan bij ons thuis maar dan ook met de vloerverwarming erbij, dit werkt zonder problemen.
Plaats reactie