Nieuwe installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Alfred
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:00

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Alfred »

Dré schreef:IK snap wat je wilt, maar mag ik dan vragen hoe je de aansturing tussentijds wilt stoppen?
want als ik me niet vergis wil jij:
kort drukken = omhoog
lang drukken = omlaag

Het is overigens geen aanval of zo hoor, als je dat zou denken.
Ik zie het niet als aanval, geen zorgen ;) Ook ik bedoel mijn reacties niet slecht, ook al kom ik misschien soms verkeerd over.

Om de aansturing tussentijds te stoppen zou er volgens mij een logica in de actor moeten zitten, zodat die weet wat hij moet doen als hij een extra puls krijgt in beweging. Hoe ik het (simplistisch) zie:
- korte 1 bit EN niet in beweging: omlaag
- lange 1 bit EN niet in beweging: omhoog
- korte of lange 1 bit EN in beweging: stoppen
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Dré »

Nee ik zie het ook niet als een aanval, nee hoor zo komt het niet over bij mij.


Interessant, al ben ik bang dat het niet heel snel gebruikt zal gaan worden door de fabrikanten, maar voor jou hoop ik uiteraard van wel. :D
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Nieuwe installatie

Bericht door teaser »

Met wat logica kun je dat denk ik wel programmeren.
De reden dat het niet bestaat is omdat het niet echt intuïtief is. Je moet onthouden of je lang of kort moet drukken om naar boven of beneden te bewegen. Jijzelf zult dat wel onthouden want je hebt het bedacht, maar ook (eventueel) je vrouw, kinderen, de babysit, toekomstige kopers van het huis, ... moeten dat kunnen onthouden. Uiteindelijk gaat er gewoon een papiertje komen te hangen 'kort = omhoog, lang = omlaag' ;)
Is er niet gewoon een mogelijkheid om 2 drukknoppen te voorzien?
Alfred
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:00

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Alfred »

Intuïtief... Voor discussie vatbaar denk ik. Ik denk dat alle acties achter een 'long push' vreemd zijn in het begin. Het is maar een kwestie van wennen. De rolluiken worden hier ook zelden bediend door anderen, dus weinig probleem.

2 drukknoppen zou ik jammer vinden, door de upgrade van mijn teleruptoren zou ik ook wat knoppen weg willen. De rolluiken leken hier al ideaal voor als je weet dat mijn woonkamer/keuken 5 rolluiken hebben (= 10 knoppen). De huidige knoppenboel heeft soms eerder een handleiding nodig :lol:
Alfred
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:00

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Alfred »

Misschien interessant voor als er in de toekomst nog personen zouden zijn die hetzelfde zoeken: ook volgens Zennio support is hetgeen ik zoek gewoon niet mogelijk met KNX/ETS.
Plaats reactie