Nieuwe installatie

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
Alfred
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:00

Nieuwe installatie

Bericht door Alfred »

'Nieuwe' installatie, hoewel het een soort van renovatie is. Ik ben van plan om teleruptoren te vervangen door een KNX installatie (vaste verlichting, dimmers, rolluiksturing). Loxone heb ik ook al bekeken, maar ik heb te veel schrik dat heel het huis 'onbruikbaar' is als de Loxone Miniserver de geest geeft. Aan de andere kant lijkt Loxone wel een stuk simpeler te programmeren. Loxone zou ik misschien wel nog overwegen om de KNX installatie te visualiseren op tablet, tenzij er betere suggesties zijn - beter voor minder geld, of beter voor niet veel meer geld?

In mijn huidige installatie wordt alles gestuurd met normale drukknoppen op 24V die allemaal samenkomen in de zekeringkast. Alle kabels vervangen is praktisch zo goed als onmogelijk en de drukknoppen zelf mogen van mij hergebruikt worden, dus dan kom ik uit bij modules die digitale ingangen hebben.

Wat ik gevonden heb, en volgens mij nodig heb (ik heb in dit geval vooral gekeken bij het merk 'Merten', suggesties over het merk altijd welkom):
- 3x Merten 649704 rolluiksturing, 4 voudig
- 7x Merten 649204 schakelactor, 4 voudig. Bewust maar 4 voudig genomen voor de beschikbaarheid.
- 3x Merten MEG6710-0004 dimmeractor, 4 voudig 250W per kanaal
- 6x Merten 644792 24V ingangen, 8 voudig. 8 voudig met het idee dat de visualisatie het nog kan overnemen als de ingangen falen, ook zou ik de verschillende kamers mixen over de modules.
- 1x MDT SCN-IP100.01 IP interface, kon ik niet vinden van Merten. Ik weet ook niet of de meerwaarde van de IP interface groot is t.o.v. USB? Ik denk niet dat de installatie nog veel gewijzigd zou worden eens deze OK is.
- 1x Merten 684016 voeding, 160 mA. Zou OK moeten zijn tot 32 deelnemers, daar kom ik niet aan
- 1x ETS5 Lite licentie, 20 deelnemers moet nog net lukken denk ik

Ik heb de ETS5 demo geïnstalleerd en hun basis cursus doorlopen, maar ik heb toch nog enkele praktische vragen, hopelijk zijn ze realistisch.
- De rolluiken zou ik liefst als volgt laten werken: 1 drukknop per rolluik, kort drukken = naar onder, lang drukken = naar boven, drukken tijdens beweging = stoppen. Kan ik zoiets wel verwezenlijken met bovenstaande componenten?
- In mijn schuifraam zit een sensor die 24V geeft als het raam gesloten is. Deze zal dus ook op een ingang aangesloten worden en als deze hoog is, mag het rolluik voor het raam niet bedient kunnen worden, kan dat?
- Kan ik een drukknop instellen dat deze bij lang indrukken als 'alles uit' werkt, en bij kort drukken als 'alles aan'?

Misschien domme vragen, maar ik geraak er niet goed uit hoe ik een onderscheid maak in 'lang' of 'kort' drukken, of een combinatie van ingangen vooraleer een uitgang mag gestuurd worden. In Loxone of een PLC zou ik zoiets simpel in elkaar krijgen, maar ik geraak nog niet goed weg met de ETS software. Enfin, ik hoop dat het aan mijn onkunde ligt en ik niet gewoon dingen probeer die niet werken met de componenten die ik vond.

Bedankt voor de input!
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Nieuwe installatie

Bericht door teaser »

Alvast proficiat met je goede keuze voor KNX ;) Je concept ziet er alvast goed uit. Enkel dit: je gebruikt 24V ingangen, dus ik neem aan dat je een bestaande 24V voeding hebt waarmee je je drukknoppen voedt. Dit is eigenlijk overbodig, die voeding mag er vantussen uit en in de plaats gebruik je potentiaalvrije ingangen (bv Merten 644592)

Zelf heb ik geen ervaring met Merten. De functionaliteit van de ingangen en actoren kun je het beste nagaan door ze te importeren in ETS en wat met de parameters te spelen. Zo kun je ook uitzoeken of je gewenste functionaliteit rond kort/lang drukken mogelijk is hiermee. Uiteraard kan de documentatie je hierbij ook helpen, maar dat is vaak wat abstracter dan het gewoon rechtstreeks in ETS te proberen. Als je er niet uitkomt met de Merten modules moet je misschien toch ook eens andere merken bekijken.
Als tip kan ik je meegeven Zennio modules eens te bekijken, deze vallen ook zeer goed mee qua prijs en hebben veel functionaliteit (kun je wel niet bestellen in het buitenland). MDT is gekend als 'budgetmerk' maar hoeft qua functionaliteit niet onder te doen voor de duurdere merken.

Qua visualisatie zijn er veel opties, wat dat betreft ben ik op dit moment ook zoekende. Loxone is wel een mogelijke oplossing hier, maar als je dan toch geld uitgeeft aan hardware kun je misschien beter een native KNX visualisatiemodule kopen. Deze zijn vaak wel niet goedkoop. Ik ben er recent een paar tegengekomen die ik zelf nog niet in detail bekeken heb: xxTer, ayControl, iRidium. Bekijk het gerust, en post je bevindingen als je zin hebt :)
Momenteel ben ik een goedkope software-oplossing aan het bekijken, namelijk OpenHAB. Dit geeft op het eerste zicht enorme mogelijkheden qua koppeling met allerlei andere systemen en apparaten. Naast KNX ook Zwave, modbus, EnOcean, Samsung TV, Nest, eBus, ... om er maar enkele te noemen die me momenteel te binnen schieten. Het is wel een beetje een avontuur om het aan de praat te krijgen, je moet wel wat technisch onderlegd zijn. OpenHAB kun je draaien op een Linux of Windows servertje, of bv op een Raspberry Pi.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Gezien de richting die Loxone gekozen heeft voor de toekomst kan ik deze niet meer aanraden voor KNX installaties.
Kijk bij een KNX webshop de meeste hebben de standaard merken wel. Kiezen wat het beste bij jouw situatie past.
Als er een knx logo op staat is het onafhankelijk getest en ook de goedkope spullen zijn van een ok kwaliteit voor thuis gebruik.
Neem een IP-interface deze zul je ook kunnen gebruiken voor een eventuele visu.
Reken met 10mA per deelnemer voor de voeding. Hier kun je dus beter een stapje hoger gaan.
abb UK/S32.2 - 32-voudige input module is kostentechnisch voor jou wat interessanter.

-De rolluik sturing afhankelijk van de input en daar zijn een aantal mogelijkheden meestal ben je beperkt tot 1 variant.
Veruit de meest voorkomende = korte bediening "stop" - lange bediening "bewegen" (zowel 1 knops als 2knops(wip))

-Blokkering is een standaard functie.

-Ja, mits de gekozen input dit ondersteund. De meeste wel maar er zijn altijd vervelende uitzonderingen. Dus controleren.
Al dan niet via het sturen van een 0/1 of scene functie.

Hoe een ingang moet reageren is afhankelijk van de parameters.
Een zendend object kan maar naar 1 GA iets sturen maar kan naar meerdere luisteren om zichzelf bij te werken.
vb wisselschakeling (kan op meer manieren) = GA met een uitgang en meerdere ingangen. Vlagen van ingangen moeten op lezen gezet worden.
Meeste uitgangen zullen beschikken over de mogelijkheid voor minimaal 1 logische poort met 2 ingangen.
Edwin
Alfred
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:00

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Alfred »

teaser schreef:Alvast proficiat met je goede keuze voor KNX ;) Je concept ziet er alvast goed uit. Enkel dit: je gebruikt 24V ingangen, dus ik neem aan dat je een bestaande 24V voeding hebt waarmee je je drukknoppen voedt. Dit is eigenlijk overbodig, die voeding mag er vantussen uit en in de plaats gebruik je potentiaalvrije ingangen (bv Merten 644592)
Interessant, had ik nog niet gezien. Een 24V voeding is nu niet de kost (heb er ook nog 1 op reserve liggen), maar ik neem het mee.
teaser schreef:Zelf heb ik geen ervaring met Merten. De functionaliteit van de ingangen en actoren kun je het beste nagaan door ze te importeren in ETS en wat met de parameters te spelen. Zo kun je ook uitzoeken of je gewenste functionaliteit rond kort/lang drukken mogelijk is hiermee.
Valt me eigenlijk een beetje tegen dat de functionaliteit tussen de merken blijkbaar toch zo kan afwijken? Op die manier ben je dan toch weer merkgebonden?
teaser schreef:Als tip kan ik je meegeven Zennio modules eens te bekijken, deze vallen ook zeer goed mee qua prijs en hebben veel functionaliteit (kun je wel niet bestellen in het buitenland). MDT is gekend als 'budgetmerk' maar hoeft qua functionaliteit niet onder te doen voor de duurdere merken.
Voor zover alle berichten op internet waarheid zijn: Zennio en MDT vond ik de meeste 'klachten' over. Maar hun prijszetting zal er waarschijnlijk ook voor zorgen dat ze vaak gebruikt worden... MDT en garantiekwesties kwam ik nogal vaak tegen.
teaser schreef:Qua visualisatie zijn er veel opties, wat dat betreft ben ik op dit moment ook zoekende.
Merten InSideControl zag ik ook al eens passeren. Lijkt me ook interessant, maar is duurder dan een Loxone miniserver, terwijl je de miniserver dan nog wat extra taken kan laten doen. Hoewel ik egfdevos gelijk moet geven en het er op lijkt dat Loxone zich wat wil afzonderen, minder open wil worden. Knutselen met een PI en OpenHAB kwam ik ook al wel eens tegen, dat zou me nog wel moeten lukken, maar dat hou ik als noodoplossing. Moest je er zelf mee aan de slag gaan, vond ik nog dat een Odroid C2 beter geschikt zou zijn dan een Raspberry PI. (Meer betrouwbaar)
egfdevos schreef:Reken met 10mA per deelnemer voor de voeding. Hier kun je dus beter een stapje hoger gaan.
abb UK/S32.2 - 32-voudige input module is kostentechnisch voor jou wat interessanter.
Ok, bedankt voor de tip. De 32 voudige input is misschien net iets te veel voor als deze faalt, maar een 16 voudige kan ik nog overwegen.
egfdevos schreef:De rolluik sturing afhankelijk van de input en daar zijn een aantal mogelijkheden meestal ben je beperkt tot 1 variant.
Veruit de meest voorkomende = korte bediening "stop" - lange bediening "bewegen" (zowel 1 knops als 2knops(wip))
Idealiter schrap ik wat drukknoppen en om slijtage/onnodige bewegingen te voorkomen dacht ik aan kort drukken = naar onder, lang drukken = naar boven, drukken tijdens beweging = stoppen. De methode die per puls zakken - stop - stijgen - stop - zakken ... geeft, vind ik persoonlijk onhandig. Als je dan in de namiddag je rolluiken halfweg zet om de zon wat weg te houden, gaat het rolluik bij de volgende bediening eerst omhoog willen. Je kan dat dan weer direct stoppen, maar hoe gezond is zoiets voor die motoren.. Het zou jammer zijn moest ik geen actor vinden die hiervoor geschikt is..
egfdevos schreef:Hoe een ingang moet reageren is afhankelijk van de parameters.
Een zendend object kan maar naar 1 GA iets sturen maar kan naar meerdere luisteren om zichzelf bij te werken.
vb wisselschakeling (kan op meer manieren) = GA met een uitgang en meerdere ingangen. Vlagen van ingangen moeten op lezen gezet worden.
Meeste uitgangen zullen beschikken over de mogelijkheid voor minimaal 1 logische poort met 2 ingangen.
Klinkt nog een beetje Chinees, maar ga ik uitzoeken, bedankt!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Nieuwe installatie

Bericht door egfdevos »

Alfred schreef: Valt me eigenlijk een beetje tegen dat de functionaliteit tussen de merken blijkbaar toch zo kan afwijken? Op die manier ben je dan toch weer merkgebonden?
De basis functionaliteit is bij 99% hetzelfde. In het ergste geval je tegen een muur aan loopt is dit altijd nog via logica in bv de visu server op te vangen.
Alfred schreef: Voor zover alle berichten op internet waarheid zijn: Zennio en MDT vond ik de meeste 'klachten' over. Maar hun prijszetting zal er waarschijnlijk ook voor zorgen dat ze vaak gebruikt worden... MDT en garantiekwesties kwam ik nogal vaak tegen.
Ik denk best te kunnen stellen dat MDT met kop en schouder boven de rest uit steekt bij gebruik door consumenten.
Dus dat je daar dan meer (ook slechte ervaringen) over hoort is niet vreemd.
Ik ervaar in de KNX wereld niet echt slechte merken.
Je hebt sterkere en zwakkere merken.
Edwin
Alfred
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:00

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Alfred »

Ik ben de MDT elementen aan het bekijken, de binaire input van MDT (BE-16024.01) heeft de mogelijkheid om korte en lange pulsen te onderscheiden, met zelf in te stellen wat een lange puls is, standaard 0.8s. Aan die pulsen kan je dan een scene koppelen, tot maximum 64 scenes blijkbaar. Per rolluik zal ik dan 2 scenes kwijt zijn, maar dat is geen ramp. De rolluik actor (JAL-0810.02) kan ik dan instellen dat deze bij scene 1 naar 0% gaat en bij scene 2 naar 100%. Er is ook een 'Stop', maar hoe ik die dan nog gekoppeld krijg weet ik nog niet. Ik vermoed als ik hier dezelfde knop aan koppel, dat de korte puls tegelijk de stop triggert en er gewoon niks gebeurd? Er is ook een ingang voor een raamcontact waarbij je simpel kan 'blokkeren' als dat contact er niet is. Ik vind het verrassend dat de MDT zoveel meer functies heeft dan de Merten.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Dré »

Alfred schreef:
egfdevos schreef:Reken met 10mA per deelnemer voor de voeding. Hier kun je dus beter een stapje hoger gaan.
abb UK/S32.2 - 32-voudige input module is kostentechnisch voor jou wat interessanter.
Ok, bedankt voor de tip. De 32 voudige input is misschien net iets te veel voor als deze faalt, maar een 16 voudige kan ik nog overwegen.
Als je ook voor een visu wilt gaan, zou ik me minder zorgen maken over het falen van deze module, dan zou je namelijk altijd nog terug kunnen vallen op je visualisatie (telefoon) en hoe groot is de kans dat deze uitvalt?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Dré »

@MDT BE-16024.01

Je kunt beter ipv Scenes kiezen voor 'One button Shutter' kiezen, echter lijkt het er op dat ook deze ingangsmodule niet kan wat jij graag zou willen, (lang drukken omhoog, kort drukken omlaag).
Met de scene nummer, moet je selecteren welk nummer van de scene hij moet zenden bij het indrukken van die schakelaar, die keuze is dus tussen 1 t/m 64 en je kunt er dus maar 1 aansturen per drukker.

Bij de ABB UK/S32.2 lijkt het wel te kunnen wat je wilt, echter heb ik met deze module geen ervaring dus kan het je niet garanderen, daarvoor zou je even de handleiding er bij moeten pakken.
Ik heb gekozen voor optie 'Shutter Sensor' en dan heb je voor kort drukken STOP / Lammelen omhoog of STOP Lammelen omlaag
En voor langdrukken omhoog of omlaag bewegen.
Laatst gewijzigd door Dré op vr 06 jan 2017, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfred
Berichten: 11
Lid geworden op: do 05 jan 2017, 20:00

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Alfred »

Dré schreef:Als je ook voor een visu wilt gaan, zou ik me minder zorgen maken over het falen van deze module, dan zou je namelijk altijd nog terug kunnen vallen op je visualisatie (telefoon) en hoe groot is de kans dat deze uitvalt?
Daar heb je gelijk in, maar dan moet ik de visualisatie ook direct in orde krijgen, terwijl dit ook nog een moeilijke klus gaat worden heb ik de indruk. Het prijsverschil is inderdaad wel aanzienlijk, zeker nog te overwegen.
Dré schreef:Met de scene nummer, moet je selecteren welk nummer van de scene hij moet zenden bij het indrukken van die schakelaar, die keuze is dus tussen 1 t/m 64 en je kunt er dus maar 1 aansturen per drukker.
Is dat zo? Ik kan in ETS kiezen voor "Switch short/long" met daaronder "Value for keystroke short - object 1" en "Value for keystroke long - object 2". Bij object 1 kan ik dan kiezen om scene 1 te zenden, bij object 2 kan ik dan kiezen om scene 2 te zenden. Of interpreteer ik het nog allemaal verkeerd?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Nieuwe installatie

Bericht door Dré »

Alfred schreef:
Dré schreef:Als je ook voor een visu wilt gaan, zou ik me minder zorgen maken over het falen van deze module, dan zou je namelijk altijd nog terug kunnen vallen op je visualisatie (telefoon) en hoe groot is de kans dat deze uitvalt?
Daar heb je gelijk in, maar dan moet ik de visualisatie ook direct in orde krijgen, terwijl dit ook nog een moeilijke klus gaat worden heb ik de indruk. Het prijsverschil is inderdaad wel aanzienlijk, zeker nog te overwegen.
Maar dan ga je er al vanuit dat je een module krijgt die stuk is bij levering of enorm snel stuk zal gaan, denk niet dat je daarvan uit moet gaan.
Alfred schreef:
Dré schreef:Met de scene nummer, moet je selecteren welk nummer van de scene hij moet zenden bij het indrukken van die schakelaar, die keuze is dus tussen 1 t/m 64 en je kunt er dus maar 1 aansturen per drukker.
Is dat zo? Ik kan in ETS kiezen voor "Switch short/long" met daaronder "Value for keystroke short - object 1" en "Value for keystroke long - object 2". Bij object 1 kan ik dan kiezen om scene 1 te zenden, bij object 2 kan ik dan kiezen om scene 2 te zenden. Of interpreteer ik het nog allemaal verkeerd?
De fout die je in dit geval maakt is dat je een scene wilt koppelen aan een 1-bit object, dat gaat niet werken want een scene is een 1-byte object.
Wat in dit geval wel kan is een aan en uit commando sturen, aan is omhoog en uit is omlaag (of andersom).


Lees ook nog even mn vorige post mijn 2e alinea, heb dat later toegevoegd en mogelijk heb je dat nog niet gelezen, maar is wel interessant voor je.
Plaats reactie