Potentiaalvrije contacten

Algemene vragen en opmerkingen betreffende een EIB-KNX installatie.
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door teaser »

Ik zat met het idee dat je die BE-0X ook gewoon als uitgang kon gebruiken, maar daar heb ik me blijkbaar vergist.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door egfdevos »

nederbos schreef:
vr 03 feb 2017, 17:17
... De MDT AKK-03UP.01 is wel bruikbaar. Let op dat het weliswaar potentiaal vrije contactoren zijn die je nodig hebt, maar ze moeten wel 220V schakelen, geen 12 of 24V signaalspanning.
3 voudig is voldoende, de 0 stand is nl. elke uitgang open.
Nee, er word in dit geval helemaal geen 230V geschakeld en juist wel een signaalspanning. Dat is evident door het gebruik van de rj12 plug.
Het zou me niet verbazen als het een nulstand is maar dat is zeker ook niet altijd het geval.
Dat kom je alleen te weten door de specs van de ventilator te lezen.

Schiet me net te binnen pak die van DATEC.
4 10A uitgangen - 8 ingangen - 4 led uitgangen
http://www.datec.ch/en/switch-actuator- ... unted.html
Laatst gewijzigd door egfdevos op za 04 feb 2017, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door teaser »

Voor mijn ventilatie aan te sturen ga ik waarschijnlijk de Zennio minibox 45 gebruiken. Die is een kleine 200 euro maar heeft ook nog 5 ingangen, die kan ik dan gebruiken om de feedback leds in te lezen.
nederbos
Berichten: 24
Lid geworden op: di 01 feb 2011, 16:11

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door nederbos »

egfdevos schreef:
vr 03 feb 2017, 20:37
nederbos schreef:
vr 03 feb 2017, 17:17
... De MDT AKK-03UP.01 is wel bruikbaar. Let op dat het weliswaar potentiaal vrije contactoren zijn die je nodig hebt, maar ze moeten wel 220V schakelen, geen 12 of 24V signaalspanning.
3 voudig is voldoende, de 0 stand is nl. elke uitgang open.
Nee, er word in dit geval helemaal geen 230V geschakeld en juist wel een signaalspanning. Dat is evident door het gebruik van de rj12 plug.
Het zou me niet verbazen als het een nulstand is maar dat is zeker ook niet altijd het geval.
Dat kom je alleen te weten door de specs van de ventilator te lezen.
Ik had idd het schema van die unit moeten zoeken. Als het een renovent 400 is, is het idd 24V signaalspanning. Mijn unit is een Zehnder/Storkair ComfoD 350, en die heeft 220V nodig.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door Sceppi »

Unit is inderdaad een Renovent 400. Er moet een RJ11/RJ12 kabel gebruikt worden voor resp. 3 standen en 4 standen schakelaar.

Overigens is een 4 standenschakelaar wel degelijk nodig. De handleiding zegt "Bij toepassing van een 3-standenschakelaar zal de stand "fan" niet gebruikt kunnen worden". De assumptie dat "elke uitgang open = stand 0" lijkt me dus niet correct.

Egfdevos: Dank voor de correctie, had anders misschien de verkeerde aangeschaft. Die 4 gang Datec unit lijkt mij inderdaad wat ik nodig heb.
Overigens: Hoe sluit ik dit aan? De ventillatie unit heeft 6 contactpunten (zie schema, X2 aansluiting). RJ12 heeft ook 6 aders. So far so good. Maar die datec heeft 2 aansluitpunten per uitgang, dus 8 in totaal. ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door egfdevos »

Ik kom even terug op wat er eerder gezegt is.
Je hebt maar 3 contacten nodig.
Bij de 4 standen configuratie.
Stand 1 = namelijk de open stand.


X2:2 = common / L op de actor (doorlussen waar nodig)
X2:3 = stand fan / contact 1
X2:4 = stand 2 / contact 2
X2:5 = stand 3 / contact 3

Nu zou je ook nog eens de spanning kunnen meten tussen X2:2 en X2:6 wanneer je een gat een tijdje dichthoud.
Daar een passend relais op aansluiten en een uitgang daarvan weer op de ingang van die Datec zo krijg je ook je filter indicatie op de bus.
Edwin
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door Sceppi »

Edwin,

Dank voor de feedback, je hebt helemaal gelijk en principe is mij ook duidelijk nu. Heb inderdaad slechts 3 standen nodig.
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door freshprince »

Hey,

Ik heb toevallig hetzelfde gedaan vorige week met de ubiflux w400. Beetje dezelfde unit dan de jouwe maar in een ander jasje.
Ik heb 3 uitgangen van mijn loxone gebruikt en in de interface gebruik gemaakt van een radiobutton. Werkt perfect! Zelfde principe kan je gebruiken bij knx relais lijkt me.
En dan kan die lelijke voerstandenschakelaar weg :)

Wel heb ik het ledje niet aangesloten ivm. filterindicatie. Gewoon omdat er achterliggend slechts een timer in zit denk ik.
Apiebe
Berichten: 1
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 19:19

Re: Potentiaalvrije contacten

Bericht door Apiebe »

Freshprince

Klein vraagje. Ik heb ook de Ubbink Ubiflux W400 en KNX. Gezien de Logano niet zo heel veel verschilt van KNX, zou ik je mogen vragen even te schetsen hoe je de ventilatie hebt aangesloten op jouw sturingskabel en de actor?
Als ik het goed voor heb is een sturingskabel 2/4 aderig.

Alvast bedankt
Plaats reactie